Hlavní obsah

Úspěšnější byli jen Avengers a Spider-Man. Disney má nový filmový hit

Foto: Falcon

Lišák Nick Wilde a králičí samička Judy Hopkavá musí v novém filmu vyřešit záhadný případ.

Hollywood zažil úspěšný start vánoční sezony. Nový animovaný film Zootropolis: Město zvířat 2 z produkce studia Walta Disneyho za první víkend celosvětově utržil 556 milionů dolarů, v přepočtu asi 11,5 miliardy korun.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Je to nejvíc ze všech letošních titulů a podle serveru Variety.com se zároveň jedná o historicky čtvrtý nejlepší start všech dob, přičemž první tři příčky patří Disneymu. Za první víkend se v globálním měřítku dařilo lépe jen snímku Spider-Man: Bez domova z roku 2021, který utržil 600,5 milionu dolarů, a oběma posledním dílům superhrdinské ságy Avengers. Ty za stejné období utržily 650,5 milionu dolarů, respektive v případě Avengers: Endgame z roku 2019 dokonce 1,2 miliardy dolarů.

Zootropolis: Město zvířat 2 navazuje na devět let starý animovaný příběh z moderní zvířecí metropole, ve které nežijí žádní lidé. Stal se z něho překvapivý hit a celosvětově utržil přes miliardu dolarů, píše Variety.com. V novince, kterou uplynulý čtvrtek začala promítat také česká kina, musí novopečení strážníci, králičí samička Judy Hopkavá a lišák Nick Wilde, vyřešit záhadný případ a překonat krizi kolegiality.

Film měl silný start už v USA a Kanadě, kde tento týden slavili svátek Den díkůvzdání. Nakonec ve více než 4000 tamních kinech Zootropolis 2 utržilo 156 milionů dolarů a ovládlo s přehledem tabulku návštěvnosti.

Více než polovina celosvětových tržeb pak pochází z Číny, kde se přitom hollywoodské snímky poslední dobou umisťovaly až za místní produkcí. Zootropolis představuje výjimku, tato značka se u čínských zákazníků těší oblibě. Například šanghajská pobočka zábavního parku Disneyland v roce 2023 otevřela samostatnou atrakci inspirovanou prvním dílem filmu.

„Čína byla pro americké filmaře posledních pět let nesmírně komplikovaný trh, kde máloco fungovalo. Zootropolis 2 však láme rekordy a má všechny předpoklady pro to, aby v Číně nakonec utržilo víc než v USA,“ poznamenává analytik David A. Gross z firmy Franchise Entertainment Research.

Trailer z filmu Zootropolis: Město zvířat 2.Video: Falcon

Podle magazínu Deadline.com nyní novinka i díky výsledkům z Číny zdolala několik rekordů. Nejenže zaznamenala komerčně nejúspěšnější debut ze všech letošních filmů, také přepsala historický rekord pro komerčně nejúspěšnější start jakéhokoliv animovaného snímku.

Na americkém trhu se zároveň daří i dalšímu aktuálnímu počinu, filmovému muzikálu Čarodějka: Druhá část od studia Universal. Za druhý víkend v kinech utržil celosvětově 92,2 milionu dolarů, a tak má na kontě po teprve 10 dnech v biografech už 393,3 milionu dolarů, v přepočtu zhruba 8,1 miliardy korun.

Zájem diváků o oba snímky dává kinařům naději, že lidé budou mít důvod chodit do biografů celý měsíc včetně Vánoc. „Dnem díkůvzdání začíná pro kinaře jedno z nejdůležitějších období v roce,“ vysvětluje analytik Paul Dergarabedian z výzkumné firmy Comscore.

+6

Podle údajů Comscore se filmový průmysl stále nevrátil na čísla z doby před pandemií koronaviru. Letos se v USA a Kanadě prodaly vstupenky do kina za 7,8 miliardy dolarů, což sice představuje meziroční nárůst o 1,2 procenta, oproti roku 2019 je ale údaj stále o 23 procent nižší.

Podle Paula Dergarabediana celková čísla ještě porostou. Mimo jiné díky očekávanému třetímu dílu sci-fi akčního filmu Avatar: Oheň a popel režiséra Jamese Camerona, který také česká kina začnou promítat 18. prosince. „Spousta lidí byla za poslední týden v kinech a viděla tam trailery. Doufejme, že je to nalákalo přijít znova a že nakonec filmový trh v USA za letošek překročí hranici devíti miliard dolarů,“ dodává analytik.

Doporučované