Hlavní obsah

Aerolinky Smartwings chtějí po vládě půl miliardy za prázdné sedačky

Foto: Profimedia.cz

Aerolinky spočetly, že loni od března do května nemohly kvůli nouzovému stavu uskutečnit asi 7 tisíc plánovaných letů a nemohly přepravit kolem 900 tisíc lidí.

Žádost o „sedačkovné“ za loňský nouzový stav poslal letecký koncern minulý týden na Ministerstvo financí a Ministerstvo dopravy. Domáhá se obdobné kompenzace jako mají kupříkladu provozovatelé zájezdových autobusů.

Článek

Letecký koncern Smartwings požádal minulý týden vládu o finanční kompenzaci za období, kdy jeho letadla nemohla kvůli koronavirové pandemii do vzduchu.

Částka, kterou si skupina ve formě náhrady za prázdné sedačky takto nárokuje, činí zhruba půl miliardy korun. V rozhovoru pro Seznam Zprávy to uvedl spolumajitel Smartwings Jiří Šimáně.

Požadavek se podle jeho vyjádření má týkat období nouzového stavu z loňského jara, kdy byla letecká doprava z rozhodnutí vlády uzemněna. Vyčíslená částka odráží podle Smartwings škody způsobené stornováním letenek.

„Nemůžeme být ti jediní, kteří žádnou kompenzaci nedostali,“ uvedl k žádosti Šimáně. Firma podle něj nadále bojuje o přežití, stále vyjednává s bankami o úvěru. Klíčový okamžik nastane na konci února, kdy skončí mimořádné moratorium a skupina Smartwings bude muset začít splácet dluhy velkým věřitelům.

Aerolinky si spočetly, že v inkriminovaném období loňského jara (od 14. března do 24. května) neuskutečnily asi 7 tisíc plánovaných letů a nepřepravily kolem 900 tisíc lidí. Právě z těchto počtů svůj nárok na sedačkovné odvodily.

Náhradu žádají i s odkazem na to, že stát v čase pandemie covidu-19 podobně odškodňuje například provozovatele zájezdových autobusů, a to v rámci programu COVID-Bus. Šimáně mluví i o dalších programech postavených na stejné filozofii: COVID-Ubytování a COVID-Cestovní ruch.

Podle představ vedení koncernu by vláda teď měla vytvořit program COVID-Letectví, byť by měli být jediní, kdo se do něj přihlásí, protože žádná jiná taková firma v Česku není.

„Stejně jako platí hoteliérům za neobsazená lůžka, restauratérům za uzavřené hospody, vlekařům za zavřené skiareály, jako odškodňuje taxikáře,“ uvedl byznysmen Šimáně další paralely vládní pomoci z nejvíce zasažených sektorů dopravy, ubytování, stravování a volnočasových aktivit.

Firma už od loňska poukazuje na situaci v jiných evropských zemích, kde tamní aerolinky dostaly i nevratnou státní podporu. Z některých dalších informací přitom vyplývá, že koncern bude žádat po státu vedle zmíněného sedačkovného i přímou pomoc pro dceřinou společnost ČSA.

Další aktuální informace ohledně budoucnosti Smartwings přineseme v rozhovoru s Jiřím Šimáněm.

Související témata:

Doporučované