Hlavní obsah

ARD protestuje proti chování české vlády, řeší ho i evropští liberálové

Foto: David Neff, Seznam Zprávy

Političtí spojenci: premiéři Maďarska a Česka Viktor Orbán a Andrej Babiš.

Reklama

1. 10. 11:55

Na tiskovou konferenci českého premiéra Andreje Babiše s jeho maďarským protějškem Viktorem Orbánem nebyl vpuštěn zpravodaj německé televize ARD Danko Handrick. Vedení televize se proti tomuto kroku ostře ohradilo.

Článek

„Svoboda tisku a vysílání jsou základem demokracie, včetně neomezeného přístupu k informacím a tiskovým konferencím,“ zdůraznili ve společném prohlášení předseda ARD Tom Buhrow a Karola Willeová, intendantka veřejnoprávní společnosti MDR. Podle Willeové rostou obavy o svobodu médií v sousedních zemích.

Šéfové německých mediálních domů tak reagovali na incident, k němuž došlo tuto středu při návštěvě maďarského premiéra Viktora Orbána v Ústí nad Labem. Příjezd maďarského nacionalisty, který měl podpořit předvolební kampaň premiéra Babiše, provázely protesty. Na Orbána, jenž proslul nekompromisním přístupem k migraci, ale i likvidací nezávislých médií, lidé volali „fašisto“ a označovali ho za „Putinovu děvku“ (Orbán se netají vřelým vztahem k ruskému autoritářskému režimu).

Na společnou tiskovou konferenci pak podle informací Seznam Zpráv nebylo vpuštěno hned několik evropských významných médií, například francouzský list Le Monde, německý deník Die Zeit či německá televize ARD. „Několik velkých evropských médií akreditaci nedostalo. Ale byla jsem svědkem toho, že na poslední chvíli byla vpuštěna novinářka, která nebyla akreditovaná. Měla vestu Hitrádia,“ řekla Seznam Zprávám spolupracovnice francouzského Le Monde Magdalena Sodomková.

Úřad vlády odůvodnil tento krok kapacitou sálu, podle ohlasů některých českých novinářů bylo ale v sále místa dost. „Oficiální důvody Babišova týmu byly kapacitní. Což byl nesmysl, všude pro ně bylo místa dost. Proč se Babiš rozhodl vykázat německá a francouzská média, jeho lidé zatím nevysvětlili – při tiskové konferenci přitom v podstatě nebyl prostor na dotazy, ze kterých by mohl mít strach, a stejně tak při besedě,“ napsal reportér Respektu Tomáš Brolík.

Zpravodaj listu Le Monde pro střední Evropu Jean-Baptiste Chastand pak na Twitteru zveřejnil seznam, na němž bylo jeho jméno a redakce začerveněné, podobně jako jméno Adama Hříbala z České televize. „Le Monde na červeném seznamu na tiskovou konferenci Viktora Orbána a Andreje Babiše. Bohužel ji budete muset se mnou sledovat zvenčí,“ napsal. Vzápětí doplnil, že venku může dělat rozhovory s protibabišovskými aktivisty.

„Je znepokojivé konstatovat, že jde o taktiku velmi často používanou vládami pánů Orbána a Babiše, aby udrželi stranou kritický tisk a vyhnuli se odpovídání na těžké otázky,“ prohlásil Scott Griffen, zástupce ředitele mezinárodní organizace Press Institute.

Server Euractiv pak připomněl, že premiér Babiš během kampaně zintenzivnil protievropskou rétoriku, jež se podobá té, kterou používá Viktor Orbán. Vedení europoslanecké frakce Renew, v níž ANO zasedá, k tomu až dosud mlčelo, zatímco Orbána její členové pravidelně tvrdě kritizují za porušování práv LGBT komunity i za potlačování svobody slova.

Tentokrát se ale zdá, že nevpuštění novinářů bylo příliš i na liberály z Renew. Podle informací Hospodářských novin by měli jít zástupci ANO příští týden vedení frakce celý incident vysvětlit.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované