Hlavní obsah

Čechům otrnulo. Na Velikonoce už nechtějí sedět doma a kupují zájezdy

Rozhovor se Stanislavem Zemanem, šéfem cestovní kanceláře Čedok.Video: Markéta Bidrmanová, Seznam Zprávy

 

Reklama

aktualizováno •

Čechům otrnulo a za sluncem cestují skoro jako před covidem. Vyplývá to z dat cestovní kanceláře Čedok, se kterou do exotiky přes zimu odletělo pětkrát víc lidí než v rekordním roce 2019. Lidé už kupují i zájezdy na jaro a léto.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

„Co se týká cestování do vlajkových destinací za plážemi, zažíváme nejlepší sezonu v naší novodobé historii. Počet cestujících se nám zvýšil pětinásobně oproti nejsilnější zimě 2019,“ řekl SZ Byznys Stanislav Zeman, generální ředitel Čedoku.

Čedok zariskoval a už o prázdninách si na zimu objednal dálkové letadlo. Začal nabízet Zanzibar, Maledivy, Mexiko a Dominikánskou republiku bez mezipřistání, Boeingem 787 Dreamliner. „Kdybychom měli čekat, jaká budou pravidla v jednotlivých destinacích, to bychom se učekali. Šli jsme do risku a je vidět, že to rozhodnutí bylo správné,“ míní Zeman.

Do tradičních zimních plážových destinací na Kanárské ostrovy a do Egypta pak Čedok navýšil kapacity. „Konstantně dokupujeme další a další sedačky, přidáváme letadla do destinací na jarní prázdniny a Velikonoce, které jsou vyprodané. Lidem otrnulo a už je znovu nechtějí strávit doma,“ uvedl Zeman.

Podle Zemana se zájezdy stornují ne ze strachu, ale jen pokud jsou lidé nemocní nebo v karanténě. Současná vlnu omikronu překazí asi setinu objednaných zájezdů. „Není to nic zásadního, jedno procento klientů na dovolenou neodcestuje,“ uvádí Zeman.

Za byznysem se pořád nelétá

V roce 2020 prožil Čedok nejhorší rok v historii, tržby propadly o 80 procent. A nad vodou se udržel díky voucherům, které vydával svým klientům za neuskutečněné zájezdy. Obrat za loňský rok je ale o dost pozitivnější.

„My jsme v podstatě skončili na dvou miliardách. Jsme velmi mírně pod rokem 2019, zhruba desetiprocentní pokles. To je nad očekávání,“ řekl SZ Byznys.

Zatímco na Kanárské ostrovy a do Egypta se už čeští turisti osmělili, na lyže do Rakouska se jim nechce a lyžařskou sezonu tráví zase doma. „V loňském roce byla sezona nula. Letošní sezona je lepší než ta loňská. Ale jak Rakousko, tak Itálie zavádějí přísnější pravidla pro lyžaře, takže poptávka není tak velká, jak bychom si přáli. Proháníte se na prázdných sjezdovkách,“ popisuje Zeman.

Kde se návrat k předcovidovým režimům loni nekonal, jsou služební cesty: „Pokles jsme zaznamenali na byznys klientele, tam se to stále pohybuje na 10 až 15 procentech výkonů roku 2019,“ popisuje šéf Čedoku.

Zájezdy nezdraží. Aspoň letos

Zatímco Svaz obchodu a cestovního ruchu monitoruje malý zájem o tzv. first minute zájezdy, Čedok už teď v lednu prodal na léto desítky tisíc zájezdů.

„V lednu jsem prodali v řádech desítek tisíc zájezdů na pobyty, nejen u moře. Leden byl na předprodeje velmi úspěšný, trend vypadá, že se vrátil do předcovidové doby, uvidíme, jak bude vypadat únor a březen,“ říká šéf nejstarší české cestovky.

Ceny zájezdů u cestovních kanceláří postupně rostou. Pozvolné zdražení klienti pocítili už tuto zimu. Větší náraz ale přijde v hlavní sezoně letoška. „V současnosti se zdražují zájezdy hlavně v závislosti na jednotlivých destinacích, například z důvodu zdražení letecké dopravy nebo tamních služeb. Jsou tu ale i další věci, které v dnešní době zájezdy zdražují. Jsou to například změny podmínek pojištění cestovních kanceláří,“ řekl pro SZ Byznys Jan Papež, místopředseda Asociace cestovních kanceláří ČR.

Čedok však letos změny do cen zájezdů podle Zemana promítat nehodlá. Ceny si u dopravců i v hotelech zafixoval. „Máme zafixované i léto. Nečekám, že by došlo k dramatickému růstu cen zájezdů do zahraničí,“ řekl SZ Byznys.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Reklama

Doporučované