Hlavní obsah

Automobilky chtějí v Číně zachránit své tržby. Prodávají přes internet

Foto: Profimedia.cz

ilustrační foto.

Reklama

Desítky různých opatření. Zavřené firmy, práce z domova, omezené vycházení. To vše mělo zabránit šíření epidemie koronaviru v Číně. Vzhledem k tomu, že obyvatelé ohniska nákazy se už více než měsíc přizpůsobují životu v omezeném provozu, přizpůsobují se tomu také tamní automobilky. Začaly prosazovat prodej vozů přes internet. Mělo by to podle nich pozdržet propad tržeb největšího automobilového trhu na světě.

Článek

Po značkách Tesla, BMW a Mercedes-Benz se k nové marketingové strategii přidala čínská firma Geely, informoval zpravodajský server BBC.

Snaha více se spoléhat na on-line prodej přišla jako reakce na propad odbytu osobních aut v Číně. První dva týdny v únoru se prodej vozů v zemi meziročně snížil o 92 procent. Šlo o první významné údaje, které ukázaly, jak tvrdě epidemie koronaviru zasáhla největší automobilový trh světa. „V prvních únorových týdnech bylo otevřeno velmi málo prodejen aut a navštěvovalo je velmi málo zákazníků,“ uvedl Čínský svaz osobních automobilů CPCA.

Důvod, proč automobilky přesedlaly na on-line prodej, je jasný. Potenciální zákazníci se stále obávají nákazy, a proto se vyhýbají místům, kde se dá očekávat větší množství lidí pohromadě, jako je tomu při návštěvě showroomů a autosalonů.

Bezkontaktní nákup

Například Geely zprostředkovala novou službu: testovací jízdy s dopravou vozu až před klientův dům. Automobilka službu nabízí jako bezkontaktní nákup vozu. Také mluvčí Mercedesu již informoval, že prodej přes internet má zatím kladnou odezvu zákazníků.

Podle odhadu analytické společnosti Frost & Sullivan se loni na celém světě prodalo on-line skoro 825 000 aut. Firma předpokládá, že v roce 2025 by se takto mohlo prodat až šest milionů vozů. Uvádí také, že „digitálnímu maloobchodnímu prodeji automobilů dá koronavirus impulz“, napsala ČTK.

Vloni prodej aut v Číně druhým rokem za sebou klesl. Poptávku podkopalo zpomalování růstu ekonomiky, ke kterému přispěl mimo jiné obchodní spor mezi Pekingem s Washingtonem.

Autoprůmysl zpomaluje i v Česku

Na postu největšího automobilového trhu světa vystřídala Čína Spojené státy již v roce 2009. Je důležitým odbytištěm i pro českého výrobce Škoda Auto, jejíž odbory už vyjádřily obavy, že koronavirus v Číně ohrozí podnikání firmy.

Problémy automobilek ale neskončí za hranicemi Číny. Ekonomické ztráty umocňuje i zpomalující obchodní výměna mezi Čínou a zbytkem světa, která na Česko dopadne sekundárně ze strany Německa. Tady už se zpomalení zakázek pro německé firmy, kde měl celkový objem obchodů za letošek dosáhnout 200 miliard eur, potvrdilo. Česká republika do Německa každoročně směřuje třetinu svého exportu v hodnotě přes bilion korun.

„Zpomalující obchodní výměna s Německem se na českém trhu jednoznačně projeví v automobilovém průmyslu. Respektive dopadne na jeho dodavatele na druhé či třetí úrovni,“ řekl pro Seznam Zprávy Petr Kymlička, partner společnosti Moore Czech Republic.

Reklama

Doporučované