Hlavní obsah

Skandál s nejslavnějším rozhovorem historie dostal televizi pod zesílený tlak

Foto: Profimedia.cz

Centrála BBC v Londýně.

Reklama

25. 5. 6:30

Konzervativní vláda Borise Johnsona má na britskou veřejnoprávní BBC spadeno už nějakou dobu. Nynější kauza kolem rozhovoru s princeznou Dianou z 90. let kabinetu nahrála. A vláda teď požaduje změny.

Článek

BBC jedná, jako kdyby věděla všechno nejlépe, obvinil médium britský ministr kultury Oliver Dowden. Reagoval tak na skandál, který se vyrojil kolem novináře Martina Bashira a jeho manipulativních praktik, kterými dosáhl slavného rozhovoru s princeznou Dianou v roce 1995.

Pro britský list The Times napsal Dowden komentář, v němž se poprvé naplno vyjádřil ke kauze, která v současnosti hýbe Británií. A jak se dalo očekávat, veřejnoprávní BBC zkritizoval. Šéf britského rezortu kultury uvedl, že BBC je „vinna ze skupinového myšlení“ (psychologický efekt, při němž snaha o odvrácení jakéhokoli sporu ve skupině dochází k přijímání až iracionálních rozhodnutí, pozn. red) a že musí „chránit britské hodnoty“.

V posledních dnech vyšlo najevo, že jeden z nejslavnějších televizních rozhovorů vůbec byl zmanipulovaný: Martin Bashir, tehdy neznámý novinář, se měl k Lady Di dostat přes jejího bratra a použil při tom navíc zfalšované dokumenty, což ukázalo šestiměsíční vyšetřování. BBC podle něj Bashirovy praktiky kryla – za své počínání se omluvila.

Pro konzervativní vládu premiéra Borise Johnsona nynější kauza představuje vodu na mlýn. Na BBC kabinet ještě zesílil tlak. Podle ministra Dowdena skandál odhalil „pochybení, která zasáhla jádro hodnot a kultury našeho národního vysílání“. Konzervativec uvedl, že vláda nebude nečinně přihlížet a vyzval veřejnoprávní organizaci, aby vylepšila svou kulturu a prošla změnou, aby mohla reprezentovat „celé Spojené království“.

Změny v příštím roce?

Mezi členy britského kabinetu není ministr kultury jediný, kdo se vůči BBC vyjádřil kvůli interview Bashira s princeznou Dianou kriticky. Šéfka rezortu vnitra Priti Patelová uvedla, že skandál instituci zkompromitoval. A společnost podle ní musí uznat, že čelí „velmi, velmi zásadnímu okamžiku“ své historie. Protože společnost nechce jít cestou trestního řízení, Patelová zpochybnila její význam v době streamovacích služeb.

BBC by v příštím roce mohly čekat v návaznosti na nynější situaci změny. Podle listu The Guardian by vláda mohla zesílit kontrolu, kterou nad veřejnoprávní institucí v současnosti má. Mezi návrhy je i vznik nové rady složené z nezávislých členů, kteří by dohlíželi na produkci BBC.

Foto: Profimedia.cz

Ministr kultury, konzervativec Oliver Dowden.

Podle expertů nicméně vláda nemá pravomoci na to, aby měnila přímo mediální obsah. Britskému regulačnímu úřadu Ofcom by se ale mohly částečně uvolnit ruce.

Nový konkurent pro BBC: GB News

Britská mediální scéna prošla v posledních týdnech ještě jedním výrazným zemětřesením, které s krizí kolem BBC nepřímo souvisí. Britskému televiznímu publiku se totiž v blízké budoucnosti rozšíří seznam dostupných zpravodajských stanic a BBC i televizní stanice Sky News získají nového konkurenta.

Spuštěna by měla být stanice GB News v čele s exmoderátorem BBC Andrewem Neilem. Podle informací deníku Metro má jít o největší televizní počin od spuštění Sky News před 30 lety.

Programy GB News se budou zaměřovat nejen čistě na zpravodajství, ale i na debaty a publicistiku. Mezi tváře nové televize patří podle Metra známí novináři z BBC i Sky News. Vedou se debaty i o zapojení Pierse Morgana, který nedávno odešel z iTV. Tyto zvěsti však potvrzené nejsou.

Zatímco tým GB News tvrdí, že svému publiku poskytne objektivní, tedy nepředpojatou novinařinu, kritici už dopředu varují, že kanál bude ve svých postojích příliš pravicový. A že půjde o britský ekvivalent americké Fox News, která je spjatá s Republikánskou stranou.

„Základna pro pravici“

Pro Seznam Zprávy toto tvrzení rozvedl profesor James Curran z univerzity Goldsmiths v Londýně, odborník na mediální a politickou komunikaci. „Pravice dominuje tisku ve Velké Británii, ale nemá svou televizní základnu jako v Americe. Rupert Murdoch nebyl schopný udělat ze Sky News další Fox News kvůli britským pravidlům o vyváženém vysílání,“ uvedl profesor Curran.

Nová iniciativa v podobě GB News se podle něj usadí ve středopravém prostoru, nicméně i ji budou svazovat regule. „Musely by být zákonem zrušeny, aby byla možná změna. Aby si mohli vytvořit silnou televizní základnu, museli by konzervativci zrušit jak tato pravidla o vyváženosti, tak i koncesionářské poplatky pro BBC,“ podotkl odborník.

Upozornil také na klesající důvěru veřejnosti ve vysílání. „To je nyní pod severoevropským průměrem. Televizi ale lidé stále věří mnohem více než britskému tisku. Podle průzkumu Evropské vysílací unie vyšlo najevo, že Britové věří svému tisku ještě méně než Srbové,“ uzavřel pro Seznam Zprávy Curran.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované