Hlavní obsah

Slavný rozhovor s Dianou může mít nepříjemnou dohru. Hlavně pro BBC

Foto: Profimedia.cz

Dianu pronásledovali novináři všude, kam se pohnula.

Reklama

23. 5. 14:42

Na britskou veřejnoprávní stanici BBC se snáší kritika za to, že kryla manipulativní praktiky novináře Martina Bashira, autora slavného rozhovoru s princeznou Dianou. Pochybení může ovlivnit i budoucí financování organizace.

Článek

Jeden z nejslavnějších televizních rozhovorů byl zmanipulovaný a britská veřejnoprávní stanice BBC kryla praktiky novináře, který se díky němu proslavil. Řeč je o interview Martina Bashira s princeznou Dianou, ve kterém se veřejnost dozvěděla o tom, že v manželství byli tři - Diana, princ Charles a Camilla Parkerová-Bowlesová.

Ve čtvrtek vyšlo po šestiměsíčním vyšetřování najevo, že televizní stanice, která je jinak známá jako záruka kvality, kryla nekalé novinářské praktiky a za své počínání se omluvila. Předtím neznámý novinář se k Dianě dostal skrze jejího bratra Charlese Spencera a do rozhovoru ji de facto zmanipuloval pomocí falešných dokumentů.

„Zradil ji nejen darebný reportér, ale také vedení BBC, které raději odvrátilo oči, než aby si kladlo nepříjemné otázky,“ okomentoval závěry šetření Lorda Dysona Dianin nejstarší potomek princ William a přitáhl tak pozornost k možné budoucnosti veřejnoprávní BBC, jejíž pověst skandálem významně utrpěla.

Kolem interview i nadále přetrvávají nepříjemné otázky. Konzervativní poslanec Julian Knight, který předsedá kontrolnímu výboru BBC, by rád věděl, jak je možné, že stanice Bashira v roce 2016 znovu najala, i když věděla, že v minulosti falšoval dokumenty.

Novinář se v tomto roce vrátil na Britské ostrovy po několika letech ve Spojených státech, kde pracoval pro stanice ABS a MSNBC. Na post moderátora MSNBC v roce 2013 rezignoval kvůli nevhodným poznámkám na adresu bývalé guvernérky Aljašky Sarah Palinové. Političku tehdy označil za „prvotřídní idiotku“. Z BBC Bashir odešel asi před měsícem ze zdravotních důvodů.

„BBC by měla udělat vše pro to, aby se nic podobného nikdy neopakovalo,“ uvedl v pátek k šetření ikonického rozhovoru britský premiér Boris Johnson. Někteří z jeho ministrů už dokonce navrhli, že možná nastal čas na reformu vedení slavné organizace.

Ještě před několika týdny to přitom vypadalo, že se veřejnoprávní kolos podařilo vymanévrovat z těžké bouře. Johnsonův kabinet i přes výhrůžky dekriminalizace placení koncesionářských poplatků své sliby nenaplnil a stanici se dostalo velkého uznání za to, jak informovala o pandemii koronaviru.

Pětadvacet let starý rozhovor ale pozici společnosti znovu oslabil. Editor BBC Amol Rajan během hlavních zpráv prohlásil, že stanice je skandálem nejen „těžce zraněná“, ale dost možná také „trvale zjizvena“.

Dodal, že stanici se podařilo zakrýváním manipulativních praktik urazit nejen britskou vládu, ostatní média a sociální sítě, ale i budoucího krále Spojeného království. „Pro organizaci, která závisí na rozmarech a respektu publika, je to opravdu strašná pozice,“ uvedl Rajan.

Podle mediální analytičky Claire Endersové je povinné placení koncesionářského poplatku zajištěné alespoň do roku 2027. Podle časového rozvrhu, kterým se řídí přezkum fungování organizace, by se pak ale téma mohlo znovu otevřít. a kdyby bylo neplacení poplatku dekriminalizováno, BBC by mohla přijít až o 10 procent svého rozpočtu, což by v praxi znamenalo rozsáhlé škrty v programech i v personálu. Endersová to uvedla pro americký deník The New York Times.

V příštím roce se společnost navíc ocitne v polovině období stávající Královské charty, která stanovuje mimo jiné cíle společnosti, její veřejnou roli, podobu jejích nejvyšších orgánů a především způsob, kterým je financována. Stávající charta vstoupila v platnost v roce 2017 a platí do konce roku 2027. V polovině období její platnosti má britská vláda provést dílčí vyhodnocení plnění charty, které by mohlo neblaze ovlivnit právě Dianino interview.

Bývalý předseda dozorčího orgánu BBC Trust Sir Michael Lyons v souvislosti s tím varoval, aby britská vláda „neponičila něco, co už by nebylo možné nikdy obnovit“.

BBC čeká kvůli dílu pořadu Panorama i rozhovor s britským telekomunikačním regulátorem Ofcom, který chce prošetřit, zda nedošlo k dalším pochybením. Společnost se omluvila a zaslala také dopisy několika členům královské rodiny. Nikdo se ovšem nezastal Bashira, který v rozhovoru pro nedělní vydání britského deníku The Times prohlásil, že přestože ho hluboce mrzí, jakou bolest princům Williamovi a Harrymu způsobil, nemůže nést zodpovědnost za všechny věci, které se děly v životě princezny a nakonec vedly k její smrti.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované