Hlavní obsah

Nejslavnější televizní rozhovor historie byla manipulace, BBC se omlouvá

Foto: Profimedia.cz

Kontroverze stanice BBC se týká více než pětadvacet let starého rozhovoru s princeznou Dianou.

Reklama

20. 5. 16:24

Britská stanice BBC potvrdila, že kryla manipulativní praktiky novináře Martina Bashira při slavném rozhovoru s princeznou Dianou v roce 1995. „Hluboce se omlouváme,“ řeklo vedení stanice.

Článek

„V tom manželství jsme byli tři,“ zněla ikonická věta ještě ikoničtějšího rozhovoru princezny Diany v pořadu Panorama britské veřejnoprávní stanice BBC. Novinář Martin Bashir, který ho před více než pětadvaceti lety vedl, čelí podezření z manipulace a porušení novinářské etiky.

Po šestiměsíčním vyšetřování, které vedl bývalý soudce John Dyson, vychází report, který má dokazovat Bashirovo neetické počínání. Britský The Telegraph získal poznámky Charlese Spencera, mladšího Dianina bratra, který byl přítomen schůzkám mezi Bashirem a princeznou. Ze zprávy lorda Dysona také vyplývá, že si Bashir pravděpodobně manipuloval Dianina bratra pomocí falešných výpisů z účtů.

Ve Spencerových poznámkách se nacházejí indicie, které vedou až k obvinění britské veřejnoprávní stanice BBC, že celou záležitost kryla. K tomu se ve čtvrtek vedení BBC přiznalo.

V ohrožení tak není „jen“ kariéra Martina Bashira, ale i pověst veřejnoprávní BBC. A její diskreditace v očích Britů se zase hodí jiným mediálním i politickým hráčům.

Zrodila se hvězda

Je konec roku 1995 a v bílých kožených křeslech naproti sobě sedí princezna Diana a neznámý reportér BBC Martin Bashir. Manželství Diany a prince Charlese už bylo u konce, rozvod byl ale dokončen až půl roku poté. Diana byla ve vysílání nezvykle otevřená a na přímo řekla, že v jejím manželství byli tři lidé, ona, Charles a Camilla Parker-Bowlesová. Hovořila ale také o svých psychických problémech: poporodních depresích nebo bulimii.

Novináře Bashira to vystřelilo mezi nejpopulárnější reportéry Velké Británie a později pokračoval svoji televizní kariéru za oceán do americké ABC a MSNBC. V roce 2016 se vrátil na britské ostrovy do veřejnoprávní BBC, odkud ale ze zdravotních důvodů (vážné komplikace spojené s nemocí covid-19) před několika dny odešel.

Bashir z BBC odešel ve chvíli, kdy se jeho nejslavnější interview dostalo opět pod palbu kritiky. Již před pětadvaceti lety se veřejnost, ale i samotná královská rodina divila, jak se povedlo neznámému mladému novináři získat natolik exklusivní materiál. Loni se interview dostalo opět do veřejného zájmu v rámci jeho pětadvacátého výročí.

V celé kontroverzi sehrál důležitou roli Dianin mladší bratr Charles. Právě skrze něj se Martin Bashir dostal do princezniny blízkosti. Čtvrtstoletí poté Charles Spencer Bashira obvinil z toho, že ho zmanipuloval pomocí falešných bankovních výpisů. Reagoval totiž na to, že se vedení BBC po dvou dekádách za rozhovor omluvilo.

Spencer však omluvu odmítl s tím, že televizní stanice nezmiňuje pravý důvod celé kontroverze –⁠ narážel tím právě na manipulaci falešnými dokumenty. Bashir si je měl totiž opatřit v grafickém oddělení televizní stanice. Na nich měly být důkazy o tom, že Dianino okolí a rodina prodává médiím informace o jejím soukromí. „BBC ukázala svoji neschopnost čelit ošklivé pravdě,“ řekl podle britského Guardianu Spencer.

Po půl roce tak vyšla BBC s celou pravdou na světlo. Omluvil se i autor interview Bashir. Řekl ale, že je „stále hluboce hrdý“ na rozhovor, který s princeznou Dianou natočil.

BBC v ohrožení

The Telegraph navíc získal poznámky hraběte Spencera, které se staly součástí důkazného materiálu vyšetřování Lorda Dysona. Jedná se o ručně psané stručné zápisky většinou o osobních záležitostech členů královské rodiny, které jsou často lživé. Například o tom, že princ Edward měl AIDS nebo o zdravotním stavu královny Alžbety.

Podle poznámek a interpretace Telegraphu však šlo i o cílenou manipulaci ze strany Bashira. Vyplývá z nich totiž, že se novinář s princeznou Dianou setkal ještě před natáčením velkého rozhovoru, kde se ji snažil pomocí lživých informací o jeho kontaktech a informacích znejistět a podrýt loajalitu jejích přátel a jejího okolí.

Právě to je podle novinářů jeden z hlavních důkazů proti Martinu Bashirovi a jeho novinářské integritě. Z širšího kontextu jde ale také o pozici celého britského veřejnoprávního média.

Nutnost vidět celou kontroverzi týkající se stanice BBC v kontextu britských médií, potvrzuje i Václav Štětka, mediální expert z Loughborough University ve Velké Británii: „Mezi BBC a významnou částí britské mediální i politické scény panuje dlouhodobá animozita, živená především bulvárními deníky Daily Mail a The Sun, a podporovaná částí konzervativní strany, která obviňuje BBC z příliš liberálního zaměření a netají se snahou o zrušení televizních poplatků, což by v důsledku mohlo znamenat ohrožení nezávislosti i doposud dominantní pozice BBC na britském televizním trhu,“ vysvětluje pro Seznam Zprávy.

Štětka dodává fakt, že veřejnoprávní stanice BBC v posledních letech zaznamenává pokles sledovanosti, ale také důvěry, zejména ve spojitosti s Brexitem. „Jakýkoli podobný skandál, který zpochybňuje etickou integritu jejích novinářů, může důvěru veřejnosti ještě více nalomit –⁠ zejména týká-li se takové národní ikony, jakou je pro mnoho Britů princezna Diana,“ podtrhuje expert.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované