Hlavní obsah

Brněnské Pípni a jeď počítá za půl roku téměř 2 miliony transakcí

Foto: Getty Images

Ilustrační snímek.

Reklama

Bezkontaktní nákup jízdenek přímo ve vozech městské hromadné dopravy si cestující v Brně oblíbili. Dopravní podnik eviduje za půl roku fungování systému nazvaném Pípni a jeď téměř dva miliony transakcí.

Článek

Pouhým přiložením platební karty k validátoru si lidé nejčastěji kupují jízdenku na 15 nebo 60 minut. Nejvíce se jich prodalo v prosinci, v den před uzavřením restaurací či sportovišť, uvedl v tiskové zprávě ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek.

Zájem o bezkontaktní nákup kopíruje vládní opatření proti šíření koronaviru, kdy byl největší v prosinci a září. „V prosinci tímto způsobem zakoupilo jízdenku nejvíce cestujících 17. prosince, tedy v den před uzavřením restauračních zařízení, muzeí a vnitřních sportovišť. Ohlasy cestujících jsou velmi dobré a zájem o tuto formu nákupu jízdenky nás až překvapil,“ řekl Havránek.

Možnost bezkontaktního nákupu jízdenek oceňuje i primátorka Markéta Vaňková (ODS). „Považuji to za velký krok kupředu v modernizaci brněnské MHD. Brňané si na tento systém velmi rychle zvykli, hned za první měsíc provedli přes 200 000 transakcí a pak už jejich počet jen rostl na celkových 1,87 milionu korun. Sama jsem si tímto způsobem jízdenku několikrát koupila a jsem nadšená z jednoduchosti systému,“ uvedla primátorka.

Základní jízdenku lze zakoupit pouhým přiložením karty, mobilu či chytrých hodinek. Volbou na validátoru pak mohou cestující vybrat a zaplatit ostatní typy jízdenek, jako například zlevněné, pro spolucestujícího či celodenní. Téměř všichni ovšem využívají první možnost, kdy za jízdenku zaplatí 20 nebo 25 korun. „Ačkoli je kvůli koronavirové pandemii a souvisejícímu poklesu počtu cestujících obtížné provést přesné srovnání, podle našich dat na bezkontaktní nákup jízdenek ve vozech přešli zejména uživatelé papírových jízdenek, kde poklesl prodej zhruba o 60 procent, a příznivci SMS jízdenek, kde je pokles zhruba o 30 procent,“ vyčíslila mluvčí podniku Hana Tomaštíková.

Podle vedoucího tarifního oddělení Víta Prýgla lidé novému systému rychle porozuměli. „První dny a týdny jsme denně zodpovídali i deset dotazů. Zákazníky zajímalo nejčastěji, jak revizor platnou jízdenku zkontroluje nebo jak zakoupit jízdenku na 15 minut. Nyní je těchto dotazů výrazně méně,“ dodal.

Snížený zájem o cestování eviduje dopravní podnik od začátku pandemie. V období od 21. prosince se průměrná poptávka cestujících v denní době udržela kolem 80 procent standardního stavu v porovnání se stejným obdobím v minulých letech. Kvůli zákazu vycházení ale poptávka ve večerní a noční době klesla až na 40 procent standardu.

Reklama

Doporučované