Hlavní obsah

Covid prudce proměnil nakupování Čechů. Budoucnost je ještě divočejší

Byznys Club o budoucnosti nakupování.Video: Markéta Bidrmanová , Seznam Zprávy

 

Reklama

aktualizováno •

Nakupování se mění. Pandemie přispěla k tomu, že Češi stále méně potřebují držet zboží v rukou a platit za něj hotovostí. Drží trend i po konci lockdownů? Kam se placení a nákupy posunou dál? Téma dnešního Byznys Clubu.

Článek

Na Seznam Zprávách diskutovali ředitel Mastercard Michal Čarný, obchodní ředitel skupiny Mall Jakub Střeštík a Vladimír Vojtíšek, šéf útvaru Daily Banking ČSOB.

Do placení kartou se lidé i vlivem pandemie a zvýšených hygienických nároků pustili po hlavě. Jen za poslední dva roky se objem karetních plateb zvýšil téměř o polovinu. Za internetové nákupy lidé kartou zaplatili dokonce o 180 procent víc než v roce 2019. Zvyšuje se nejen obliba plateb klasickou plastovou kartou, ale také placení mobilním telefonem, chytrými hodinkami či náramkem.

Trh s mobilními platbami v Česku si většinově rozdělily společnosti Apple a Google. Zbývajících pár procent připadá na Garmin či Fitbit. Nejčastěji se mobilním telefonem či hodinkami platí v supermarketech a prodejnách potravin, na čerpacích stanicích nebo v občerstveních a restauracích.

Budoucnost placení je ale ještě divočejší. Skenování oka, konkrétně duhovky, má už v zámoří své pilotní projekty. Výběr peněz z bankomatu či platba by v praxi netrvaly déle než 10 sekund. Australský výrobce oblečení Matt Jensen zase nabídl možnost platit čipem zašitým v rukávu na míru střiženého saka. Stačí jen mávnout rukou.

Přispěl k tomu i bezprecedentní boom e-commerce. V roce 2020 dosáhla hodnota obratů za prodej zboží prostřednictvím internetu 196 miliard korun, což byl více než 26procentní meziroční nárůst. E-commerce tak měl na českém maloobchodě podíl přes 16 procent. Za letošní rok očekává Asociace pro elektronickou komerci další růst minimálně o 15 procent.

Zlepšila se s nárůstem karetních plateb i jejich bezpečnost? Kde jsou ještě slepá místa, kde kartou nezaplatíte? A jaká budoucnost čeká kamenné obchody?

Partnerem dnešního Byznys Clubu je ČSOB.

Reklama

Související témata:

Doporučované