Hlavní obsah

Češi se učí investovat do šperků. Kdo nakoupil kameny, může vydělat jmění

Tohle je smaragdový set za osm milionů korun. Jen smaragdy během pandemie stouply na ceně o čtvrtinu. (Video: Seznam Zprávy)

 

Reklama

11. 7. 7:10

Zlatnická a šperkařská firma JK Jitka Kudláčková založila byznys na originalitě šperků s příběhem, vysokém podílu ruční práce a drahých kamenech, které v pandemii zdražily o desítky procent.

Článek

Příběh šperkařské a zlatnické firmy se začal psát už v dětství majitelky a designérky Jitky Kudláčkové. Její maminka vnímala talent dcery a ke zlatnickému řemeslu ji odmalička vedla. Na stáži ve venezuelském Caracasu zdokonalovala, co umí, vedle slavných zlatníků.

První zakázky vznikaly v garsonce, kde s manželem, spolumajitelem a ředitelem firmy bydleli. Klientů přibývalo a stůl v garsonce přestal stačit, tak si pronajali sušárnu. Časem otevřeli první zlatnický obchod a dnes sídlí v developerském počinu Radima Passera, BB centru v budově Filadelfie. Zakládají si na tom, že hned z prodejny šperků může zákazník nahlédnout do přilehlé zlatnické dílny. Právě silný příběh každého kousku je něco, čím se chtějí na trhu lišit.

Přes veškeré moderní technologie zůstávají okouzleni tradičním řemeslem. Mikroskopy, lasery, modeláž z vosku, 3D tiskárny či moderní licí technologie ruční práci mají jen zdokonalit.

Všechno je dražší. A zpožděné

V pandemii koronaviru jim zůstali zákazníci věrní, tvrdí majitelé. Dokonce se daleko víc začali zajímat o to, do čeho investovat.

„Myslím, že je vidět, že se míň cestovalo, vidím růst poptávky v posledních měsících. Lidem zbyly peníze na účtu a přemýšleli, jak jich využít. Myslím, že se Češi učí rychle, ptají se, co je investice a co není, co je šperkový kámen,“ říká pro SZ Byznys spolumajitel a ředitel šperkařské firmy Dušan Mlynarčík.

Zdražování materiálu je pro ně nepříjemné, stoupla i cena zlata, vstupního materiálu. „Začalo to ale ještě před covidem, tak před třemi lety. Postupně rostlo asi o 30 procent a když začal covid, tak záhadným způsobem v prvních dvou týdnech kleslo. Pak ale cena vyhoupla ještě výš, než předtím, takže evidujeme nárůst tak o pětapadesát procent,“ vypočítává Dušan Mlynarčík.

JK Jitka Kudláčková

Vznik: 1991.

Počátek výroby v garsonce, pak v pronajaté sušárně.

První zlatnický obchod: 1996.

Současné sídlo: BB centrum, budova Filadelfie. Unikátní je spojení prodejny se zlatnickou dílnou, kam může zákazník nahlédnout.

Majitelé: manželé Jitka Kudláčková - Mlynarčíková, Dušan Mlynarčík.

Zakládají si na kolekcích šperků s vlastními příběhy, kombinují precizní ruční práci zlatníků s moderními technologiemi.

Kromě toho prodávají i renomované značky švýcarských hodinek.

Prudce zdražily i drahé kameny, které do originálních šperků osazují. Jen smaragdy podle ředitele šperkařské a zlatnické firmy, která má převážně českou klientelu, o 25 procent. „Je to trend posledních měsíců. U výjimečných kamenů i desítky procent. Zdražily safíry, barevné diamanty a roste zájem o ně,“ vysvětluje ředitel firmy JK Jitka Kudláčková a dodává: „Na trhu se dost často objevují informace o kamenech na investice. Dost často je ale moje zkušenost taková, že to tak není. Člověk musí vědět, do čeho investovat, většinou jde o kameny za desítky, spíš stovky tisíc. Je dobré tomu rozumět a nebo mít odborníka, který vám poradí. Je dobré vědět, že zrovna ta či ona kategorie roste na ceně.“

Jako investiční vidí momentálně barevné diamanty, z bílých pak ty dosahující top kvality a čistoty. Dále podle něj čistě přírodní, nepálené safíry, u kterých jde o barvu i čistotu. To stejné platí u rubínů.

„A pak kameny, které nejsou moc známé, jako třeba paraiby z jižní Ameriky. Odrůda turmalínů. Těch je málo a mají specifickou barvu. Většinou se vzácnost a cena spojuje s vzácností naleziště. Například když se vyčerpává. U některých typů kamenů si troufnu odhadnout, že se může během pěti, deseti let vyšplhat i dvojnásobně,“ vysvětluje pro SZ Byznys přímo ve šperkařské dílně firmy.

Právě v koronakrizi se méně těžilo. Šperkaři pak na doručení barevného diamantu nebo smaragdu čekají týdny. Přijdou pak ve speciálních obálkách jako cenné psaní, řádně pojištěné.

„Dodávky po světě váznou, dodací lhůty se prodloužily asi o polovinu. Brusírny méně produkují, zpožďuje se doprava a to je nepříjemné. Stane se nám, že zavolají, že daný kámen přijde později. V Evropě to tak časté není,“ popisuje denní problémy v praxi Dušan Mlynarčík s tím, že výhodou je znát přímo těžaře. V případě smaragdů ty z oblasti Muzo ve střední Kolumbii, kde se těží nejkvalitnější smaragdy světa.

Sady za miliony

Po smaragdové sadě, kterou původně plánovali pro prestižní světovou výstavu k 30. výročí vzniku firmy a nakonec ji prodali zákazníkovi za 8 milionů korun, plánují další. „Bude z modrých safírů. Otázka samozřejmě je, za kolik koupíme ty kameny, celkově to pak vyjde zase na miliony korun. Vůbec bychom rádi vyrobili ročně několik takto vzácných sad šperků,“ odhaluje plány s tím, že nejčastěji u nich nakupují muži - pro své ženy.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované