Hlavní obsah

Česká libůstka: statisíce nalité do Fabie a závist otištěná na karoserii

Jak moc Češi milují svá auta? Kolik jsou ochotni do nich investovat? Podívejte se v dalším díle série My Šárky Kabátové.Video: Šárka Kabátová, Seznam Zprávy

 

Reklama

Nalít do Fabie milion korun značí silnou závislost na autě. Koupit si Mustanga v devatenácti letech zas znamená stát se terčem závisti. Co všechno zažívají čeští tuningáři?

Článek

Jak vypadá zdejší verze světoznámého fenoménu, který se proslavil zejména auty připomínajícími - s trochou nadsázky - vesmírné lodě? I o tom vypráví další díl z dokumentární série My Šárky Kabátové, která má vedle následující textové reportáže i audiovizuální podobu a nese název „My, tuningáři“.

Sissi s lakem za sto tisíc

Jestli lze něco vypozorovat o skupině milovníků aut, tak v první řadě to, že ze svého rozpočtu leckdy ukrajují i statisíce korun na zkrášlení svých kousků, které často ani neopouští brány garáže. A také to, že je nebaví vlastnit sériová auta, která se od sebe ničím neliší. „To je přece nuda, ne?“

+26

Ti odvážnější sní o to, že svým dětem postaví auto, které by připomínalo úplně jiný svět. Třeba pohádkový Disneyland. Alespoň tak budoucnost svého auta vidí známý český tuningář oceněný mnoha tituly, zvaný Kozel. V současnosti se naplno věnuje Fabii s názvem Sissi, pro kterou je typický naleštěný červený interiér vyrobený z kůže.

„Sissi už sežrala šest set tisíc. Samozřejmě, mohlo by to být jiné auto, že. Ale šel jsem tam, co mi možnosti dovolily. Každý nemá taťku podnikatele, takže to nejde. A bohužel jsem se nenarodil v Praze, ale v Ostravě a tam se těžko vydělává.“

Až jeho dcera bude starší, předělá pro ni auto v pohádkový ráj. Zmizí vyobrazení čertů a ďáblů. „Byl by to kabriolet. Místo zadních sedadel by bylo takové dětské hřiště. Bylo by to celé nasvícené, ona by si tam mohla skákat, protože by tam byla vestavěná trampolína,“ líčí Kozel, jak si auto představuje.

Jenže tuning není jen pohádka. „Jsou lidi takoví, že vám nepřejí, a tak vám auto odřou. Proto s těmi tuningovými auty vlastně ani normálně nejezdíme,“ dodává rodák z Ostravy, který už párkrát zažil nepříjemnou zkušenost s vandaly.

Mustang až na prvním místě

A někdy se závist druhých lidí projeví nikoli na autě, ale v osobním životě. Dokládá to příběh devatenáctiletého majitele Mustanga Marka. „Kvůli autu se hodně lidí se mnou přestalo bavit. Začaly se šířit pomluvy, že mi ho koupil taťka, že jsem si na něj nevydělal sám. Vydupal jsem si ho prý jen proto, abych byl zajímavý,“ líčí vyučený autotronik, který neváhá ani před svou přítelkyní říct, že má auto na prvním místě.

Mustang jako životní styl.

Naštěstí má pro to jeho slečna pochopení - nic si nepřeje víc, než vlastnit Mustanga. Stejnou zálibu s nimi sdílí i o dva roky starší kamarád Tomáš. „Když někomu řeknu, že mám Fabii, tak to nezní tak dobře. Když ale řeknu, že mám Mustanga, každý na to slyší. A to je vlastně víceméně důvod, proč ho mám. Protože to zní.“ Jeho auto zatím, narozdíl od jiných vytuněných kár, nemá tuning. Zato má vlastní příběh a jeho majitelem přiřčené vlastnosti.

Pokud jste si dosud nebyli úplně jistí, jestli někdo skutečně považuje auto za rodinný poklad nevyčíslitelné hodnoty, vězte, že to tak skutečně může být. Existují lidé, kteří do svého vysněného auta promítají vlastní duši.

Reklama

Doporučované