Hlavní obsah

Co se dělo v prvním měsíci zavřených obchodů? Češi si rychle našli náhradu

Foto: Pixabay.com

Ilustrační foto.

Reklama

Březnovým vítězem v oboru nakupování se staly e-shopy. ČSÚ zveřejnil bilanci maloobchodu za první měsíc, v němž tržby kosila nákaza.

Článek

V březnu, v prvním měsíci, kdy musela být většina obchodů kvůli koronaviru zavřená, klesly tržby o 12,2 procenta, ukazují nejnovější data Českého statistického úřadu, a jde tak o první tvrdá čísla dopadu nákazy na maloobchod.

Kde se vládní zákaz nakupování projevil nejvíc? Bylo to v prodejnách s textilem a obuví, tržby také klesly v prodejnách IT techniky, počítačů a komunikační techniky a do třetice v prodejnách s domácími potřebami.

A opačně: kdo na zavřených klasických obchodech profitoval? Tržby v internetových obchodech rostly v březnu o pětinu, v lékárnách a prodejnách zdravotnických potřeb téměř o desetinu a v prodejnách potravin o více než pět procent.

Březen byl první měsíc, ve kterém se naplno projevily dopady koronaviru do maloobchodu. Ale nikoliv až 12. března, kdy vláda zavřela drtivou většinu provozoven.

„Pokles tržeb už od počátku března byl zhruba o 60 procent, když vláda zavřela obchody, pak jsme přišli prakticky o všechny tržby. Dařilo se nám držet jen v online prodeji, tam jsme prodávali zhruba 15 až 20 procent předchozího prodeje před koronavirem,“ řekl Michal Mička, majitel firem C2H, Pietro Filipi nebo Kara, v úterý během videokonference s vicepremiérem Karlem Havlíčkem.

V únoru ještě tržby v obchodech rostly o sedm procent. „Maloobchodní tržby vykázaly v březnu výrazný meziroční propad, což se vzhledem k omezením souvisejícím s koronavirem čekalo,“ komentoval čísla o maloobchodu Radomír Jáč, hlavní ekonom Generali.

„Největší pokles zaznamenaly prodejny oděvů a obuvi, jejichž tržby klesly téměř o 65 procent, prodejnám s výrobky pro sport a rekreaci klesly tržby téměř o polovinu,“ uvedla ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková.

Reklama

Doporučované