Hlavní obsah

Za jak dlouho vám doručí balík. Velké dovážkové srovnání

Foto: Shutterstock, William Potter

Češi přesunuli nákupy na sít' a tyto Vánoce budou pro e-shopy i doručovatele rekordní. Nákupy dárků proto neodkládejte.

Reklama

17. 11. 2020 8:06

Kdy objednat dárek pod stromeček, aby došel včas? SZ Byznys zjišťoval, co deklarují doručovací firmy i jaká je praxe. Nutné je počítat i s několikadenním zpožděním.

Článek

E-shopy zažívají rekordní časy. Lidé kvůli omezením prodejů v kamenných prodejnách přesunují své nákupy na internet.

„U objednávek B2C máme již nyní o 115 procent více zásilek oproti běžnému roku,“ říká Kateřina Ovesná ze společnosti Messenger. Hlavní špička však podle ní začne až 7. prosince. Nárůst v řádu 40 procent eviduje PPL a o desítky procent také Geis.

Zásilkovna pozoruje výrazný nárůst počtu zásilek už od konce srpna, současný stav už u ní odpovídá vrcholu loňských Vánoc, který nastal v polovině prosince a dosáhl téměř 380 tisíc zásilek za den. Letos podle společnosti přijde hlavní vrchol v posledním předvánočním týdnu a firma čeká, že bude doručovat až 550 000 zásilek.

Stejná čísla jako loni v prosinci eviduje také GLS Česká Republika či DPD, která je podle slov svého generálního ředitele Miloše Malaníka v pohotovosti už od první vlny pandemie. „V terénu máme již nyní na 2000 kurýrů, jeden z nich doručí denně až 250 zásilek a dalších 90 jich musí vyzvednout. Oproti loňským Vánocům očekáváme nárůst 20 procent, oproti zbytku roku potom 60 procent,“ popisuje šéf DPD.

GLS očekává největší špičku v posledních třech předvánočních týdnech a chystá se na dvojnásobný objem doručených balíků ve srovnání s loňským rokem. Napilno má i Česká pošta. „V současné době jsme zaznamenali týdenní nárůst podaných balíkových zásilek oproti stejnému týdnu v roce 2019 zhruba o 50 procent,“ říká její mluvčí Ivo Vysoudil.

Většina zásilkových společností tvrdí, že doručuje většinu balíků do druhého dne od převzetí z e-shopu. V obecných radách lidem doporučují, aby si při objednávání kontrolovali, že má e-shop zboží na skladě, a připočítali k tomu aspoň dva dny na vyexpedování zboží z e-shopu k dopravci. Standardně by tak balíček měl lidem docházet do tří dnů od objednání. Praxe se však od teorie může lišit.

„Objednával jsem jídlo pro kočku, a protože se několik dnů nic nedělo, ptal jsem se e-shopu, kde se to zadrhlo. Ukázalo se, že za to může dopravce. Namísto standardních dvou dnů od objednání jsem dostal balíček od WeDo až pět dnů ode dne, kdy ho z e-shopu převzal dopravce,“ popisuje svou zkušenost z prvního listopadového týdne Michal.

Z detekce cest jeho balíčku (viz graf) bylo zřejmé, že dopravce si zásilku přeposílal mezi jednotlivými depy, a proto se zdržela.

Podobnou zkušenost má i Eva, která si na e-shopu Kosmas.cz objednávala knihu a nechala si ji doručit na jednu z výdejen Zásilkovny. „Po pár dnech mi přišla informace, že kvůli technickým problémům bude knížka doručena na jiné výdejní místo, ale bez udání data. Dál se nic nedělo a až po dvou urgencích jsem ze dozvěděla termín doručení. Vše to trvalo deset dní a bylo to nepříjemné,“ popisuje matka dvou dcer.

Mluvčí Zásilkovny Kamil Chalupa říká, že aby firma mohla v tomto konkrétním případě vypátrat, co se stalo, potřebovali bychom znát číslo zásilky.

„Nicméně listopad a prosinec jsou měsíce, kdy je nápor na logistiku v segmentu e-commerce obrovský, až čtyřnásobný ve srovnání s běžným obdobím roku. V důsledku epidemických opatření je také zavřena řada kamenných obchodů, v naší síti to je desetina výdejních míst. Výsledkem je letošní mimořádný tlak na všechny přepravní společnosti. Může se tedy stát, že se doba potřebná na doručení zásilky ve srovnání s běžným obdobím roku prodlouží,“ vysvětluje mluvčí Zásilkovny Kamil Chalupa.

Společnost se podle něj snaží enormní zájem o doručování řešit tím, že do sítě postupně zapojuje bezdotyková soběstačná výdejní místa Z-BOXy a zároveň nabízí zřízení výdejních míst hotelovým recepcím, cestovním kancelářím a agenturám, jejichž byznys je aktuálně postižen dlouhodobě úbytkem turistů i mimo aktuální vládní restrikce. Standardně však podle něj Zásilkovna doručuje do druhého dne od převzetí 98 procent zásilek.

Uvedené příklady z praxe ukazují, že je třeba před Vánoci, kdy zásilkové firmy očekávají rekordní nárůst zakázek, počítat s větší časovou rezervou. K datům, která udávají jako rozhodný den pro doručení pod stromeček, je tak lepší přidat ještě rezervní týden.

Pokud například PPL udává jako rozhodný den 21. prosinec, měli by si lidé, které si tuto přepravní firmu zvolí, objednávat zboží na e-shopu naposledy 14. prosince. Spoléhat se s jistotou na to, že Ježíšek bude na nohou i tři dny před Štědrým dnem, totiž nelze.

„ V současnosti doručujeme v režimu následujícího dne a věříme, že se nám i v hlavní špičce, kterou očekáváme 17. a 18. prosince, podaří zachovat doručení maximálně pozítří či popozítří od převzetí zásilky do přepravy. Když zásilku obdržíme 21. prosince, měli bychom ji tak doručit do Vánoc, ale i vzhledem k nejasné epidemické situaci a měnícím se podmínkám to garantovat nelze,“ shrnuje za zásilkové firmy marketingový ředitel PPL CZ Milan Loidl.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučené