Hlavní obsah

Developeři odhadují ztráty: nabídka i poptávka po nemovitostech klesne

Ilustrační fotografie.

Reklama

Developeři odhadují, že nabídka jejich nemovitostí se v rámci Česka letos sníží o 2,4 procenta. Změna nastane i na straně poptávky, kde očekávají snížení o 4,9 procenta. Data zveřejnila analytická společnost CEEC Research.

Článek

V roce 2021 se nabídka nemovitostí sníží o dalších 0,9 procenta, vyplývá dále ze Studie ekonomických dopadů epidemie covid-19 na stavební, projektové a developerské společnosti zpracované společností CEEC Research. Začátkem roku (k 15. 2. 2020) naopak developeři počítali s růstem své nabídky, a to o 2,5 procenta v roce 2020 a o dalších 2,5 procenta v roce 2021. Celkově se tak jedná o propad o 4,9 procenta v oblasti nabídky nemovitostí oproti původním očekáváním.

Změna nastane i na straně poptávky po nemovitostech, kde developeři očekávají její snížení o 4,9 procenta v roce 2020 a další snížení o jedno procento v roce 2021 v rámci celé ČR. Původně přitom počítali s růstem poptávky o 2,6 procenta v roce 2020 a jejím dalším růstem o 2,9 procenta v roce 2021. Celkově se tedy jedná o propad o 7,5 procenta na straně poptávky oproti původním očekáváním.

„Pokles poptávky po rezidenčních nemovitostech můžeme přisoudit faktu, že mnoho lidí si teď není jisto svojí budoucí ekonomickou situací, a to se samozřejmě promítne i do plánovaných investic do vlastního bydlení,“ vysvětluje ředitel společnosti CEEC Research Michal Vacek.

Vlivem současné situace zaznamenaly finanční ztráty téměř tři čtvrtiny dotázaných developerů. Očekávají, že tyto ztráty v průměru sníží jejich hospodářský výsledek o 15 procent. „Vzhledem k tomu, že naše společnost není čistě stavební, ale vlastníme i několik ubytovacích zařízení a provozujeme i další, jiné činnosti, více či méně spojené se stavebnictvím, očekávám negativní dopad v rozmezí 10–20 procent. Dojde ke snížení tržeb při zachování mzdových prostředků a zvýšení nákladů na opatření související s aktuální situací nouzového stavu,“ upřesňuje Michal Dlabač, ředitel společnosti SMO.

Reklama

Doporučované