Hlavní obsah

Kardinál Duka neuspěl se stížností na divadla u Ústavního soudu

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Kardinál Dominik Duka. Ilustrační snímek.

Reklama

Ústavní soud zamítl stížnost kardinála Dominika Duky a právníka Ronalda Němce, kteří se domáhali omluvy od divadel. Zásah do svých osobnostních práv spatřovali v uvedení dvou kontroverzních her na festivalu Divadelní svět Brno.

Článek

Justice žalujícím nevyhověla s poukazem na svobodu slova a uměleckého projevu.

„Svoboda projevu zajišťuje demokratickou komunikaci. Interpretační pravidla jsou v liberální demokracii jiná a volnější než v církvi. My jsme se však rozhodovali na základě ústavněprávní interpretace,“ vysvětlil soudce Ústavního soudu. Zamítnutím stížnosti tak kauza před českými soudy definitivně končí.

Duka a Němec k tomu uvedli, že rozhodnutí ÚS respektují, trvají ale na tom, že nezávislý soud by se měl na tvorbě morálky podílet.

,,Není pravda, že bychom chtěli cokoliv nebo kohokoliv cenzurovat. Pokud však má existovat demokracie, musí existovat i tolerance a hranice. Válka na Ukrajině nám ukazuje, že netolerance a hrubé hanobení druhých vede k velkému zlu. Ústavní soud řekl, že by se v zásadě soudci, a to ani ústavní, neměli stát strážci veřejné morálky. Otázka je, kdo je dnes strážce morálky? Máme za to, že právě nezávislý soud by se měl na tvorbě morálky podílet, protože pokud ani soud nestráží morálku, pak by měl pravdu Putin s válkou na Ukrajině. Morálku pak určuje ten, kdo má více hrubosti a peněz. A s tím nesouhlasíme,“ napsal Seznam Zprávám právník spolu s bývalým pražským arcibiskupem.

Miroslav Oščatka, ředitel Centra experimentálního divadla v Brně, ke kauze řekl, že se jako vítěz necítí. „Samozřejmě mě těší, jak Ústavní soud rozhodl. Jako velké vítězství to ale nevnímám. Od začátku si myslím, že tento spor byl zbytečný a že šlo především o nedorozumění,“ uvedl.

Podle Oščatky šlo o vedení veřejné debaty a také dialogu s církví o tom, co už je v divadelní hře moc a proč. Na otázku, zda Experimentální divadlo omezí podobně kontroverzní představení, uvedl, že se hry snaží vybírat především s ohledem na kvalitu a celkový kontext tvůrce, kterého zve. „Určitě ale budeme citlivější k některým vyjádřením v inscenacích,“ dodal.

Hry režiséra Olivera Frljiče v podání zahraničních souborů provokativní formou zobrazovaly některé křesťanské symboly a kritizovaly římskokatolickou církev i západní pohled na muslimský svět.

Podle pravomocného rozsudku, potvrzeného Nejvyšším soudem, však nešlo o diskriminaci křesťanů ani zásah do práva na svobodu vyznání.

Ústavní soud také uvedl, že aby mohla být účinně tvrzena a přezkoumána diskriminace, musely by být ústavní stížnost a samotná žaloba formulovány zcela jinak.

,,Nerovné zacházení je samostatné téma. Jestliže tedy byla podána žaloba na ochranu osobnosti, tak si žalobci zvolili téma ochrany osobnosti jako individuality a těžko k tomu mohli přidávat kolektivní aspekt. To by byla žaloba zcela na jiné téma s jinými prostředky ochrany," popsal soudce Ústavního soudu Ludvík David.

Žaloba se konkrétně týkala her Prokletí a Naše násilí a vaše násilí uvedených v Brně v květnu 2018. První z nich tematizuje zneužívání dětí kněžími a zahrnuje například náznak orálního sexu na soše papeže Jana Pavla II.

Druhá hra kriticky hodnotí vztah západní společnosti k muslimskému světu a obsahuje například scénu, kdy herec sestoupí z kříže a předstírá znásilnění muslimské ženy.

Podle Ludvíka Davida v kontextu her jako celku sice šlo o kontroverzní scény, ale zároveň hry sledovaly určitý cíl, který soud shledal jako legitimní. „Byly způsobilé vyvolat veřejnou diskuzi, k čemuž sloužily právě i kontroverzní momenty, jakkoliv takové umělecké prostředky někdy bývají nadsazené nebo provokující,“ poznamenal soudce.

Soudní spory kvůli divadelním hrám

Žalobu na Národní divadlo Brno, které festival pořádalo, a Centrum experimentálního divadla, na jehož scéně se představení hrála, nejprve zamítl Městský soud v Brně, Duka s Němcem neuspěli ani s odvoláním ke Krajskému soudu v Brně. Oba soudy zdůrazňovaly svobodu slova a uměleckého projevu, stejně jako to, že obě představení nastolovala důležitá témata.

Pokud chtěl kardinál vyjádřit rozhořčení nad obsahem her, mohl podle Nejvyššího soudu aktivně vystupovat na veřejnosti a využít autoritu svého úřadu. Soud také poukázal na to, že Duka ani Němec představení neviděli a kritizovali jen některé medializované scény.

Před uvedením hry Naše násilí a vaše násilí se u divadla shromáždily stovky protestujících. Asi 20 lidí pak představení přerušilo vstupem na jeviště, odešli až po intervenci policie. Divadelníci hru dohráli za podpory diváků, kteří v hledišti zbyli.

Divadlo Husa na provázku, součást Centra experimentálního divadla, se k událostem roku 2018 a vpádu na jeviště vrátí v připravované inscenaci Vykouření režiséra Jiřího Havelky. Inscenace má provázkovské jeviště prostřednictvím osvobodivé síly humoru „vykouřit“ ve smyslu očistit.

Reklama

Doporučované