Článek
V úterý ráno nakráčeli detektivové do třetího patra budovy v pražské Revoluční ulici. Zajímala je kancelář firmy Doncella – její počítače a dokumenty.
A to kvůli kauze, která tento týden rozvibrovala trh obřích zakázek na silnicích a železnici. Policisté pracují s podezřením, že docházelo k cílenému prodražování velkých, miliardových staveb.
Například na dálnici D3 nebo při rekonstrukci železničního uzlu v Pardubicích: Náklady na každou z těchto akcí se pohybovaly kolem sedmi miliard.
Jedním z aktérů, na něž případ cílí, je podle informací Seznam Zpráv podnikatel Jaroslav Veverka mladší, jehož kriminalisté spojují právě s firmou Doncella – společností, v níž v úterý uskutečnili domovní prohlídku.
„Tady v budově je hodně firem. U nás ale nebyli,“ popřel policejní návštěvu v úterý odpoledne Jaroslav Veverka starší, otec Jaroslava Veverky. Dva zdroje Seznam Zpráv ji ale potvrdily. V dalších dnech už Veverka senior mobil nezvedal. S jeho synem se nepodařilo spojit. Telefon, jejž dříve používal, se nyní hlásil jako nedostupný.
Podle serveru Odkryto.cz mají policisté Veverku za člověka, který ovlivňoval výsledek zakázek. „Provedeným prověřováním k osobě Jaroslav Veverka bylo zjištěno, že (…) z pozice takzvaného lobbisty vystupuje v rámci výše uvedených veřejných zakázek, které se za využití svých kontaktů do politických a podnikatelských struktur svým jednáním snaží ovlivnit,“ citoval server ze soudního příkazu k domovní prohlídce.
Člověk v pozadí zakázek
Veverka mladší přitom není v branži dopravních staveb známým jménem. Nepodnikal v ní a ani nebyl členem managementu žádných firem s tímto zaměřením. Zástupci zavedených společností, s nimiž Seznam Zprávy hovořily, ho znají jako člověka v pozadí. Mimo jiné s kontakty na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
Veverka a jeho otec dříve vedli firmu Noen zaměřenou na dodávky povrchových důlních strojů. Veverka starší také do roku 2019 vlastnil hokejový klub Piráti Chomutov. Syn, bývalý hráč, klub vedl z pozice ředitele.
Zájem vyšetřovatelů z Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ) směřuje například na dálniční obchvat Českých Budějovic. Sedmikilometrový úsek mezi Starými Hodějovicemi a Úsilným zahrnuje například most a tunel.
Původní cena měla být 5,27 miliardy korun. Před dvěma lety ŘSD oznámilo, že vzroste o 27 procent. Zhruba 400 milionů navíc si vyžádala opatření proti průsaku spodní vody do tunelu. Nejvíc však spolykaly kompenzace dodavatelskému sdružení firem za prudký nárůst nákladů na stavbu – kvůli zdražení materiálů a dalších služeb.
Většina firem mlčí
Zhotovitelem tohoto úseku dálnice D3 bylo sdružení firem Hochtief, Colas CZ a M-Silnice. „Byli jsme vyzváni k vydání věci – dokumentace. Vyšetřování se netýká přímo naší společnosti, pouze poskytujeme součinnost,“ řekl Michal Talián, mluvčí Hochtiefu. Mluvčí společnosti Colas CZ na dotazy Seznam Zpráv neodpověděla a poté přestala zvedat telefon. Jan Kroupa, šéf společnosti M-Silnice (a jinak také bývalý ředitel ŘSD), také odkázal na firemní mluvčí, jež však na otázky nereagovala.
Policisté se snaží v rámci této zakázky objasnit také roli společnosti Pragoprojekt, která dálniční úsek projektovala. Ani její ředitel Lukáš Svoboda se Seznam Zprávami nekomunikoval.
S lobbistou Veverkou byl podle policejních informací citovaných serverem Odkryto.cz v kontaktu Radek Mátl, ředitel ŘSD. „Nerad bych to nějak víc komentoval, abych neporušil závazek mlčenlivosti,“ nechtěl k tomu Mátl pro Seznam Zprávy uvádět nic bližšího. V úterý byli policisté v rámci zásahu i v jeho kanceláři na pražském Kačerově.
„NCOZ jsme poskytli veškerou součinnost a všechny podklady. Nikdo z ŘSD není v té věci vyšetřován a ani obviněn. Všechny procesy na ŘSD včetně změn na D3 proběhly plně transparentně v souladu se zákonem a vše je plně doložitelné,“ dodal Mátl.
Detektivové brali úterní akci čistě jako sběr dokumentů a dalších důkazů. Nikoho z aktérů nezačali stíhat. Kromě zmíněného tendru na dálnici D3 a železničního uzlu v Pardubicích prověřují soutěže na vzhled a zastřešení železničních nástupišť.

















