Hlavní obsah

Nejhorší přejezd v republice, láteří lidé po opravách trati za 4 miliardy

Foto: Tomáš Svoboda , Seznam Zprávy

V Uničově si kvůli dlouhému čekání stěžují na nově opravený železniční přejezd.

Reklama

Řidiči v Uničově kritizují železniční přejezd, před nímž v dopravních špičkách čekají dlouhé minuty. Problematické místo patří k úseku trati, kterou železničáři modernizovali. Vlaky tam mají jezdit až 160 kilometrů v hodině.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Je to jeden z největších projektů na železnici v posledních letech. Až na nově elekritifikovanou trať mezi Olomoucí a Šumperkem vyjedou rychlé vlaky, někde dosáhnou rychlosti až 160 kilometrů v hodině. Správa železnic se chlubí, že se dojezdové časy na regionální trati výrazně zkrátí. Třeba cesta vlakem mezi Uničovem a Olomoucí potrvá namísto dosavadních 41 minut jen sedmnáct. Doposud jednokolejku brázdí „motoráky“ a mohou jet maximálně devadesátkou.

Také uničovská vlaková stanice díky obřím opravám v hodnotě téměř čtyř miliard korun září novotou. Jenže pro místní řidiče má modernizace nepříjemný dozvuk. Nově zabezpečený přejezd nedaleko nádraží totiž často brzdí dopravu na rušné silnici. V ranních a odpoledních špičkách si místní řidiči stěžují na úplný kolaps. „Modernizací vytvořili nejhorší přejezd v republice. Přál bych vám tam několikrát denně stát patnáct minut. Až se jednou něco stane a u závor budou stát hasiči nebo záchranka, teprve to bude impulz k řešení,“ píše na Facebooku jeden z kritiků Jan Šenk.

Reportér Seznam Zpráv na místě zjišťoval, jak přejezd šoférům komplikuje cesty v dopravních špičkách. Problém nastává, pokud na jednokolejce krátce po sobě projede více souprav. „Někdy to trvá věčnost. Nejhorší je, když vlak jede nejdřív směrem od Uničova a pak třeba za pět minut od Olomouce. Kolony jsou pak z obou stran přejezdu a nemají konce,“ říká obsluhující žena na čerpací stanici, která stojí hned vedle přejezdu.

+3

Je všední den, krátce před osmou ráno. Auta na přejezdu se zatím zdržela maximálně pět minut. Jenže v 7:48 přejíždí křížení silnice lokomotiva a zastavuje jen několik metrů za přejezdem. Možná je to jedna z testovacích jízd. Závory jsou dole přibližně tři minuty. Červená pak přestane svítit jen na několik desítek vteřin a závory opět zahradí přejezd. Lokomotiva jede nazpět.

Někteří řidiči v koloně tak z problematického místa nestihnou odjet, čekání se protahuje až ke čtvrthodině. „Když míří lidé ráno do práce a s dětmi do školy, tak je tam fronta jako blázen, úplná kalamita. Nemůžete vyjet ani z vedlejší čerpací stanice. Je to mazec,“ přikyvuje Dana Řezáčová, která bydlí nedaleko přejezdu a s bicyklem teď čeká na červené.

Problémy potvrzuje starosta města Radek Vincour (ODS). Kvůli přejezdu si vyměňuje dopisy se Správou železnic i dalšími institucemi. „V některých případech fronta končí na kruhovém objezdu v centru města, kde se ve všech paprscích zablokuje průjezd a doprava ve městě pak úplně kolabuje. Jsou to dopravní špičky, není to při každém přejezdu vlaku,“ říká. Podle něj jsou závory ve výjimečných případech stažené dvanáct až třináct minut. Než se auta z kolon dostanou pryč od trati, trvá to pak ještě déle.

Když míří lidé ráno do práce a s dětmi do školy, tak je tam fronta jako blázen, úplná kalamita. Nemůžete vyjet ani z vedlejší čerpací stanice. Je to mazec.
Dana Řezáčová, obyvatelka Uničova

Potíže na křížení silnice a kolejí přiznávají i železničáři. „Situací v Uničově se intenzivně zabýváme. Vyhodnocujeme délky uzavření přejezdu a v souvislosti s nimi hledáme možnosti technického řešení, které by čekací doby na přejezdu mohlo zkrátit,“ sděluje mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Co se tedy na přejezdu změnilo? Správci jej loni při opravách vybavili takzvanými oboustrannými závorami se sekvenčním sklápěním. Je to nejvyšší možná ochrana, která zabraňuje podobným haváriím jako ve Studénce před sedmi lety. Tehdy pendolino na přejezdu srazilo kamion, s nímž na přejezd neuváženě vjel polský řidič. Zemřeli tři lidé.

Přibližovací dobu na přejezd v Uničově stanovují normy. „Je to 55 sekund. Jedná se o nejkratší čas od okamžiku pokynu ke spuštění výstrahy do okamžiku, kdy smí vjet čelo drážního vozidla na přejezd. Takzvaný přibližovací úsek je tedy dlouhý přibližně tři kilometry a nachází se na něm i zastávka využívaná osobními vlaky od Olomouce,“ vysvětluje Gavenda.

Mluví o nedalekém Újezdu, v němž regionální vlaky také zastavují a čekání šoférů „na světlech“ v Uničově to dál protahuje. Přibližovací doba je po opravách nastavená na plánované rychlé vlaky jedoucí až stošedesátkou. Současné motoráky však často nedosahují ani poloviční rychlosti, což stažení závor také natahuje. Od Újezdu totiž jedou déle než budoucí rychlejší vlaky, pro jejichž jízdy je přejezd seřízený. „Upravit dobu uzavření přejezdu podle typu projíždějícího vlaku možné není. Řešení situace proto prověřujeme jak po stránce technické, tak z pohledu řízení provozu nebo parametrů modernizované trati,“ objasňuje Gavenda.

Co když v koloně uvízne záchranka?

Místní se obávají, že důraz na bezpečnost může paradoxně ohrozit bezpečnost lidí v Uničově. Hlavně v případě, kdy by u kolejí zůstala stát záchranka s těžce zraněným pacientem nebo hasiči mířící k mimořádné události. „Jsem velitel u městských hasičů a ve špičkách je to skutečně problém. Už jsme takto loni jednou asi patnáct minut čekali. Závory samozřejmě tak dlouho dole nejsou, ale než se kolony na obou stranách rozjedou, může to stání takto protáhnout,“ přikyvuje hasič Pavel Bartoněk. Mimo dopravní špičku prý žádné problémy na přejezdu nezaznamenal.

Jak poznal i reportér na místě, čekající šoféři navíc často ztrácejí trpělivost a před přejezdem se například nebezpečně otáčejí.

Starosta inicioval se železničáři jednání. Navrhuje i stavbu podjezdu. „Reálnost jeho vybudování nyní nelze předjímat. Je nutné ji prověřit technicko-ekonomickou studií, která by možnosti a podmínky vybudování podjezdu stanovila. O zapojení Správy železnic do vlastní realizace by muselo rozhodnout Ministerstvo dopravy, které je nadřízeným orgánem a schvaluje jednotlivé investiční akce,“ reaguje Gavenda.

Nový přejezd i opravené uničovské nádraží jsou součástí obří zakázky za 3,88 miliardy korun. Trať z Olomouce do Uničova je první regionální úsek, kde železničáři navýší rychlost na sto šedesát kilometrů v hodině. Všechny stanice na trase jsou nově bezbariérové, vznikly také přístřešky pro cestující, nový orientační a informační systém a osvětlení stanic, zastávek i přístupových cest. Vybrané přejezdy a nástupiště nově hlídají kamery. Elektrické vlaky mají na trať vyrazit v roce 2023.

Místní teď s obavami očekávají pokračování oprav. Už od patnáctého února začíná výluka na rekonstruované trati mezi Uničovem a Šumperkem. Náhradní autobusy se paradoxně mohou zdržovat hned vedle vlakové stanice. „Byli jsme ujištěni, že výpravčí ve stanici uvolní cestu vlaku a stáhnou závory až v případě, že budou všichni cestující z výlukových autobusů nastoupení v soupravě. S tím byl v minulosti taky problém, protože závory byly stažené, zatímco stál vlak ve stanici a čekal na cestující,“ popisuje starosta.

Město chce v novém jízdním řádu také usilovat o to, aby se protijedoucí vlaky v uničovské stanici křížily co nejméně.

Reklama

Doporučované