Hlavní obsah

Glosa: Ucpaná Praha není hra jednoho muže. Co na to ale Hřib?

Tereza Povolná
Redaktorka, členka týmu Šťastného pondělí
Foto: Radek Vebr, Seznam Zprávy

Viditelný Zdeněk Hřib, do prosince náměstek primátora pro dopravu, vedle téměř neviditelného primátora Bohuslava Svobody (vlevo).

Stagnující stavby a kilometrové kolony v Praze. Čí je to vina? Jako nejjednodušší řešení se nabízí veškerou frustraci agregovat do jednoho člověka, který má na vizitce pod jménem napsáno „náměstek primátora pro dopravu“.

Článek

Ze Středních Čech do hlavního města dojíždím skoro každý pracovní den. Pondělí za pondělím musím navyšovat časové rezervy, které si na cesty pro jistotu vyšetřuji. Jezdím autem, autobusem, tramvají, čímkoliv. Přesto pořád chodím pozdě, neboť v kolonách trávím v součtu hodiny týdně. Vztekám se, zlobím se a - jako ostatní - hledám viníky. Kdo za tohle může?

Rozdělení kompetencí v pražské dopravě se soudě dle debaty zejména na sociálních sítí občanům jeví jako nečitelné. Kterou komplikaci zažehnul resort dopravy, co spadá pod ŘSD a za co skutečně může magistrát, respektive osobně náměstek pro dopravu?

Představa, že Zdeněk Hřib sedí v kanceláři na Mariánském náměstí, na stole otevřený diář, v němž přehlíží, jak se mu kryjí dvěma různými zvýrazňovači poznamenané rozsáhlé rekonstrukce, které před spaním naplánoval a rovnou zadal, je mylná. Nechci ani domýšlet, jak by tahle země vypadala, kdyby rozhodnutí takové váhy, jako je rozkopání magistrály, závisela na výnosu jediného muže.

Přistoupíme-li na hru o jednom muži, živíme populistické kampaně budoucích domnělých spasitelů, kteří se tu a tam zjeví a s nimi přijde neodolatelně prosté řešení komplexních problémů. O to snáze se bude dalším Turkům tvrdit, že z pozice řadového europoslance zruší celý Green Deal a dalším Macinkům budou coby ministrům životního prostředí procházet sliby s anulováním již vyhlášené CHKO.

Ačkoliv Zdeněk Hřib nezatarasil silnice sám osobně, za současný stav přesto odpovědný je – politicky. Je to on, kdo má na vizitce pod jménem napsáno „náměstek primátora pro dopravu“. Břímě odpovědnosti by kromě náměstka měl nést samozřejmě i primátor, kterého ale Praha už nějakou dobu pohřešuje. Mělo by se jednat o jistého docenta Bohuslava Svobodu, zasloužilého občanského demokrata, který bohužel záhy po převzetí mandátu beze stopy zmizel a ani k nejbolestivějšímu tématu celého volebního období se neobtěžoval utrousit kloudné stanovisko.

Zůstává tudíž na Hřibovi, aby – byť sebevíc alibisticky – vysvětlil, co že se to na pražských silnicích děje. Součástí funkce, kterou bude předseda Pirátů zastávat do prosince a kam se nechal dobrovolně zvolit, je vůle komunikovat a trpělivě vysvětlovat.

Jenže Hřib nic moc nevysvětluje, a už vůbec ne trpělivě. Místo toho s arogancí sobě vlastní kritiky dokola stírá odpovědí, že on jezdí z Jižního města do práce metrem a tudíž se přeci na zácpách nepodílí. Tato poznámka z jeho úst – úst voleného veřejného činitele – pak vyznívá stylem: „Vy za to můžete. Vy jste ten problém.“

Doporučované