Hlavní obsah

Jak funguje občanka v mobilu? Podle Bartoše ztroskotá jen zlomek registrací

Foto: Petr Švihel, Seznam Zprávy

Ilustrační fotografie.

Reklama

Kvůli velkému zájmu o aplikaci eDoklady v první den jejího fungování mohou nastat problémy s registrací a přihlášením, uvedla státní Digitální a informační agentura. Podle ministra Ivana Bartoše je chybových asi 1 % registrací.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

K tomu, aby měl člověk elektronickou verzi občanského průkazu v mobilu, si potřebuje ze všeho nejdřív stáhnout mobilní aplikaci eDoklady. Ta je ode dneška dostupná na App Store a Google Play.

Po stažení aplikace uživatele vyzve k registraci pomocí Indetity občana. Reportér Seznam Zpráv zvolil přihlášení přes bankovní identitu. Po zadání potřebných údajů aplikace požádá o souhlas s předáním osobních údajů, jako je jméno a datum narození.

Podívejte se, jak vypadá registrace do aplikace eDoklady:

+1

Následně si uživatel vytvoří kód pro přihlášení. Je možné i ověření biometrikou obličeje nebo otiskem prstu. Poté naskočí informace, že probíhá registrace. A to je vše. Po otevření aplikace uživatel uvidí na úvodní stránce digitální verzi svého občanského průkazu, kde je uvedené pouze číslo dokladu.

Ve spodní části aplikace jsou tři políčka. „Doklady“, což je digitální verze občanského průkazu. Prostřední tlačítko je nazvané „Prokázat se“. Po stisknutí se v aplikaci objeví QR kód. Třetí možností je zvolit profil. V této sekci je možné sledovat historii prokazování, zrušit registraci zařízení nebo třeba změnit PIN pro přihlášení.

Nefunguje, stěžují si někteří uživatelé

Někteří uživatelé na sociálních sítích mají jinou zkušenost než reportér Seznam Zpráv. Tvrdí, že jim aplikace nefunguje správně.

Digitální a informační agentura před polednem oznámila, že kvůli velkému zájmu o aplikaci eDoklady „neustál nápor“portál Identita občana. „Proto se mohou objevit problémy s registrací a přihlášením,“ uvedla agentura na sociálních sítích. „Moc se za dočasné výpadky omlouváme a děláme vše proto, aby aplikace fungovala bez problémů,“ dodala.

Aktuálně je chybových asi 1 % registrací.
Ivan Bartoš, místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj

Seznam Zprávy oslovily místopředsedu vlády pro digitalizaci a ministra pro místní rozvoj Ivana Bartoše (Piráti). Ten zdůraznil, že start velkých komerčních projektů má vždycky uměle omezenou účast, stát však takovou možnost nemá.

„Nemůžeme spustit služby pouze na pozvání, nebo třeba podle počátečního písmene příjmení v abecedě,“ vysvětlil Bartoš a doplnil, jaká je situace ohledně aplikace eDoklady.

„Může tak dojít k občasnému přetížení. Aktuálně je chybových asi jedno procento registrací. Týmy Digitální a informační agentury i dodavatelů jsou už od včerejšího večera v pohotovosti a problémy neustále řeší. I díky zpětné vazbě od lidí, za což všem děkuji,“ uvedl Bartoš.

„Nefunguje to. Už se do eDokladu nejde ani přihlásit. Chyba 15000. Včera jsem stáhl, ale občanku už to nenačetlo. A takhle je to s tímhle státem se vším,“ sdílel své zkušenosti pan Josef na sociální sítí X v reakci na vyjádření poslance Pirátů Jakuba Michálka, který novou aplikaci podpořil na svém účtu.

„Jo, nefunguje to. Pouze se střídají chybové hlášky,“ uvedl další zklamaný uživatel na sociální síti.

Samotné využití elektronické podoby občanky je rozdělené do tří fází. První se spouští právě dnes, kdy by měly aplikaci eDoklady začít akceptovat ústřední správní úřady jako jsou ministerstva, Úřad vlády, Český statistický úřad nebo Energetický regulační úřad.

Jde tak spíše o veřejný test. Aplikaci připravila Digitální informační agentura ve spolupráci s Národní agenturou pro komunikační a informační technologie. Jak uvádí mluvčí Digitální informační agentury Anna-Marie Lichtenbergová, „je pravděpodobné, že na většině vrátnic to budou akceptovat. Jde o doporučení pro všechny ústřední úřady, aby to akceptovaly“.

Přehled míst, kde lze eDoklady použít od 20. ledna 2024

Kromě ministerstev (vyjma zastupitelských úřadů) i:

  • Český statistický úřad
  • Český úřad zeměměřický a katastrální
  • Český báňský úřad
  • Úřad průmyslového vlastnictví

Z praktického pohledu čeští občané budou moci využívat elektronickou občanku například na pobočkách azylové a migrační politiky Ministerstva vnitra, když budou zastupovat cizince, nebo v rámci vnitřních agend na úřadech, třeba když se budou ucházet o práci, nebo v rámci různých kontrol.

Od července bude možné používat aplikaci i v kontaktu s policií nebo soudy, na finančních a živnostenských úřadech, úřadech práce a na České správě sociálního zabezpečení. Také na katastrálních úřadech, na krajích a obcích s rozšířenou působností.

Od 1. července 2024

Například:

  • policie, soudy
  • finanční úřady
  • úřady práce
  • ČSSZ
  • živnostenské úřady
  • katastrální úřady
  • matriční úřady
  • kraje
  • obce s rozšířenou působností

Od ledna 2025 pak budou elektronickou podobu občanky přijímat i školy, notáři, banky, pošty a zastupitelské úřady a soukromé osoby.

Elektronická varianta občanského průkazu má také lepší zabezpečení než plastová kartička. Jako mnoho jiných aplikací je uzamčena a při ztrátě telefonu ji bude možné vypnout na dálku.

Kromě ochrany samotného telefonu je aplikace chráněna biometricky a půjde kdykoli jednoduše deaktivovat přes Portál občana a znovu aktivovat na novém telefonu. Aplikace má fungovat online i bez připojení telefonu.

Aktualizace: Doplněny informace státní agentury o technických problémech a vyjádření ministra pro místní rozvoj Ivana Bartoše.

Reklama

Doporučované