Článek
Do čela Ministerstva dopravy by se měl v roli experta za SPD postavit Ivan Bednárik. Padesátiletý manažer slovenského původu se stal v květnu tohoto roku generálním ředitelem Železnic slovenskej republiky, na funkci kvůli pravděpodobnému vládnímu angažmá minulý týden rezignoval. Zkušenosti má ale i z Česka.
Působil šest let v čele představenstva ČD Cargo. „Firma pod jeho vedením například získala potřebné licence, díky nimž dnes mohou nákladní vlaky ČD Cargo jezdit bez zastavení do všech okolních zemí,“ řekl už dříve Seznam Zprávám exministr dopravy za hnutí ANO Antonín Prachař, který jej přemluvil, aby se funkce ujal.
Bednárikovi se do čela společnosti totiž nejprve příliš nechtělo. „On tehdy ale zaboha do Českých drah nechtěl. Nehodlal jít do státní firmy, která je pod politickým vlivem. Bál se, že až skončím já, bude muset odejít také. Nakonec si ale dal říct,“ vzpomínal Prachař.
Pana Ivana Bednárika považujeme za zkušeného manažera s hlubokou znalostí provozu i ekonomické stránky dopravních společností. Dovede řídit rozsáhlé organizace, čelit krizím a realizovat modernizaci a expanzi – a toto považujeme za jedny z klíčových věcí ve vedení resortu dopravy.
Novinář a zakladatel serveru Zdopravy.cz Jan Sůra Bednárikovo působení jako šéfa ČD Cargo hodnotí kladně. „Fungoval tam dobře, Cargo pod ním vzkvétalo. Má také tu vlastnost, že umí vyjít relativně s každým, zároveň není politicky profilovaný, proto asi i kývnul na to, že bude oficiálně pod hlavičkou SPD. Jemu je to totiž víceméně jedno, chce prostě odvést svou práci,“ popsal dříve pro Seznam Zprávy.
„On totiž už české prostředí zná dobře a lidé z oboru zase znají jeho. A na rozdíl od některých svých předchůdců opravdu ví, která bije. Není to žádný ‚ufoun‘,“ dodává novinář.
Spokojenost s výběrem
Očekávání od Bednárika jsou napříč oborem veliká. „Všem parlamentním stranám jsme ještě před volbami představili naše priority a věříme, že budeme společně pracovat na jejich realizaci,“ věří ekonom Milan Klempíř ze Svazu průmyslu a dopravy.
Bednárika podle něj na resortu čeká řada výzev. „Z dopravy je to zajištění podmínek pro realizaci klíčových infrastrukturních staveb a zrychlení povolovacích procesů. Je potřeba také prosazovat realistické cíle EU v oblasti snižování emisí ze silničních vozidel s ohledem na zákazníka a ekonomické a sociální dopady na společnost a pokračovat v budování veřejné dobíjecí a plnicí infrastruktury.“ říká.
České prostředí zná dobře a lidé z oboru zase znají jeho. A na rozdíl od některých svých předchůdců opravdu ví, která bije. Není to žádný „ufoun“.
Spokojenost s nominací Bednárika jako nástupce Martina Kupky (ODS) zní i ze Svazu dopravy. „Pana Ivana Bednárika považujeme za zkušeného manažera s hlubokou znalostí provozu i ekonomické stránky dopravních společností. Dovede řídit rozsáhlé organizace, čelit krizím a realizovat modernizaci a expanzi – a toto považujeme za jedny z klíčových věcí ve vedení resortu dopravy,“ sdělila Seznam Zprávám prezidentka svazu Romana Šaurová. Vzájemnou spolupráci s Bednárikem z minulosti označila za korektní.
Vazby na ANO
Pozitivně výběr hodnotí i prezident České logistické asociace Miroslav Rumler. „Jeho dlouhodobé působení v české dopravě, byť především v té železniční, nabízí možnost vyhnout se větším personálním změnám, které ke škodě všech často změny vlád provázejí,“ uvedl Rumler pro ČTK.
„Otázkou bude, do jaké míry tím nejvhodnějším řešením podle Ivana Bednárika bude výstavba vysokorychlostních tratí, nebo naopak jiná, nejspíše podstatně úspornější alternativa,“ dodal.
Přestože je Bednárik nominantem za SPD, v minulosti měl blízko i k ANO. V roce 2020 začal působit jako ředitel Českých drah, kam ho nechal dosadit místopředseda hnutí Karel Havlíček. „Ivana Bednárika jsem si na šéfa ČD vybral jako jednoho z nejzkušenějších manažerů na železnici, měl velmi dobré výsledky jako šéf ČD Cargo a ČD byly v těžké situaci, začala pandemie a výkony letěly dolů, bylo třeba restrukturalizačního manažera,“ řekl na Bednárikovu adresu.
Všem parlamentním stranám jsme ještě před volbami představili naše priority a věříme, že budeme společně pracovat na jejich realizaci.
Bednárik má nicméně kontakty i jinde než v hnutí ANO. Jedním z nich je i slovenský podnikatel Ivan Petríček. ČD Cargo pod Bednárikovým vedením prodala právě Petríčkově společnosti SMK 962 vagonů, které si následně zpátky pronajala za 900 milionů korun s tím, že jde o výhodný kontrakt. Smlouvou se zabývala i policie, jelikož chyběla v registru.
Seznam Zprávy už v minulosti mimo jiné popisovaly, jaké vazby měl Petríček na osoby okolo Roberta Fica. Vedle toho se zná také s lidmi, kteří mají či měli blízko k Martinovi Nejedlému, někdejšímu poradci českého exprezidenta Miloše Zemana.















