Článek
Pražané a návštěvníci hlavního města si od příštího roku za městskou hromadnou dopravu připlatí. Tedy alespoň ti, kteří využívají jednorázové jízdné, roční kupón, jak již Seznam Zprávám minulý týden potvrdil primátor Bohuslav Svoboda, zůstává na tuzemské poměry extrémně levný. „Naší prioritou je udržet MHD dostupnou pro pravidelné cestující a zároveň finančně udržitelnou v rámci PID,“ řekl redakci primátor.
Jízdné v Pražské integrované dopravě pro cesty mezi Středočeským krajem a Prahou zdraží až o 30 procent od ledna 2026. Devadesátiminutová jednorázová jízdenka zdraží ze 40 na 50 korun, při nákupu přes aplikaci Lítačka na 46 korun.
„Mění se pouze jednorázové jízdenky, které z větší části používají turisté,“ uvedl pražský radní pro finance Zdeněk Kovářík (ODS). Proti zdražení na území metropole se postavili Piráti, kteří mají dopravu v gesci. „Není správná doba na zdražování,“ sdělil předseda pirátského zastupitelského klubu a radní Daniel Mazur. Na stranu ODS se nicméně přidali i ostatní členové koalice Spolu a také STAN. Změnu podporuje dokonce opoziční hnutí ANO.
Kdy se v Praze naposledy zdražovalo jízdné
Metropole ceny jednorázových jízdenek zvedala v roce 2021. U třicetiminutové z 24 korun na 30 korun a u devadesátiminutové z 32 korun na 40 korun.
Zmíněný roční kupon, který již delší dobu stojí 3650 korun, hlavní město nyní zdražit nehodlá. Cena jízdného se v Praze měnila naposledy v roce 2015. Tehdy však nedošlo ke zdražení, ale naopak ke zlevnění ročního kuponu ze 4750 korun na nynější cenu, která odpovídá deseti korunám na jeden den.
„To je politické rozhodnutí do další debaty,“ dodal Svoboda.
Dlouhodobé neshody
Dohodu zpovzdálí sledovali hlavně Středočeši, kterým se jízdné zvýší podstatně více než Pražanům. Od 1. ledna zde mají zdražit fyzické jízdenky o 30 procent a elektronické o 20 procent. Kraj tím chce motivovat cestující k co největšímu využívání Lítačky. Kdyby se pražští politici na tarifu opět nedohodli, mohlo by v krajním případě dojít až na takzvané rozlomení tarifů, které by odnesli cestující - mohli by za jízdné platit až dvojnásob více.
„Co se týká zdražování jízdného ve Středočeském kraji, opakovaně říkám, že je to dlouhodobý a kontinuální proces, který reflektuje a musí reflektovat obrovské investice, které do transformace středočeské veřejné dopravy plynou. Jen příští rok dotace na veřejnou dopravu spolykají skoro 37 procent disponibilního rozpočtu kraje a ten nemůže rezignovat na investice do školství, zdravotnictví, silnic nebo životního prostředí,“ řekl redakci Petr Borecký (STAN), radní Středočeského kraje pro veřejnou dopravu.
Ceny ročního jízdného pro dospělé (Kč)
- Brno – 4750
- Plzeň – 4574
- Ústí nad Labem – 4490
- Ostrava – 4400 / 4450
- Liberec – 3990
- Jihlava – 3990
- České Budějovice – 3990
- Pardubice – 3890
- Hradec Králové – 3700
- Praha – 3650
- Olomouc – 3200
- Karlovy Vary – 3200
Zdražení jízdenek je dalším z bodů, který nahrává kritikům „pospolitosti“ pražské koalice. Návrh zdražit jízdné i v metropoli prosadila ODS, Piráti byli dlouhodobě proti. Náměstek pro opravdu Zdeněk Hřib (Piráti) nebyl s dnešním výsledkem jednání spokojen, zdražit jízdenky mu v rámci české ekonomiky smysl nedává.
„Městu se to vrátí jako bumerang“
„Dotované jsou v Praze primárně dlouhodobé kupony MHD, kterých se ale dnešní hlasování vůbec netýkalo. Připomínám, že ceny jednorázových jízdenek se před pár lety v Praze zvedaly právě na dnešní úroveň, takže tady deficit nevzniká,“ napsal Hřib.
Piráti hlasovali PROTI zdražení jednorázových jízdenek MHD v Praze nad jejich náklady, které dnes prosadilo SPOLU a STAN. Ti porovnávají cenu jízdného se zahraničními příklady - třeba s Německem. O německé ceně jízdenek v MHD se můžeme bavit, až tady budeme mít německé platy.
— Zdeněk Hřib (@ZdenekHrib) August 18, 2025
Návrh ODS kritizuje také část pražské opozice. Podle Adama Scheinherra (Praha sobě), bývalého náměstka pro dopravu, přinese jen zanedbatelné finance navíc. Mnohem víc by podle něj pomohlo zdražení ročního kuponu.
„Debata o jízdném je v podání koalice ODS a Pirátů naprostý zmar – ani po letech diskuzí se nedokázali dohodnout na potřebných změnách, přestože se o zvýšení jízdného mluví už roky. Udržovat cenu na stejné úrovni deset let bez ohledu na inflaci je nezodpovědné – chybějící peníze se pak projeví jinde. Dříve či později se to městu vrátí jako bumerang a doplatí na to buď rozpočet, nebo kvalita dopravy. Finanční perpetuum mobile neexistuje,“ uzavírá Scheinherr.