Článek
V okolí havárie vlaku s benzenem u Hustopečí nad Bečvou na Přerovsku je možné pěstovat plodiny i lovit ryby kromě jednoho jezera. Vzorky zemědělské půdy tam neprokázaly zvýšenou přítomnost látek vznikajících z hoření benzenu a stopy benzenu neodhalily ani vzorky ryb z vod v okolí havárie s výjimkou jezera číslo 6. Novinářům to na brífinku řekl ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) a ředitel České inspekce životního prostředí Petr Bejček. Ministr počítá, že dlouhodobý monitoring bude v Hustopečích pokračovat i nadále.
„Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský jednoznačně konstatuje, že nikde v odběrech půdy, v hodnocení konkrétních potravin, plodů nebo výpěstků se neprokázalo, že by byla jakákoliv karcinogenita, to znamená, že by to bylo jakkoliv problematické,“ řekl Hladík. Bejček doplnil, že bylo odebráno 47 vzorků zemědělské půdy a pět vzorků v intravilánu, tedy v zastavěném území obce Hustopeče.
Podle Hladíka je možné v okolí havárie také bez problémů lovit ryby jak v jezerech, tak v řece Bečvě. „S výjimkou kontaminovaného jezera č. 6, kde je potřeba ještě dva měsíce počkat a udělat znovu rozbory,“ upřesnil Hladík. Pokud budou v červenci vzorky z jezera č. 6 čisté, bude podle Bejčka možné konzumovat ryby i z tohoto jezera. Obsádku nebo hospodaření vodní nádrže číslo 6 bude možné povolit po dokončení první fáze sanace, dodal Bejček.
Odběry provádělo i Ministerstvo zdravotnictví, které podle ministra neprokázalo žádná rizika ohledně zdraví lidí a v pořádku jsou i kontroly ovzduší prováděné Českým hydrometeorologickým ústavem. „Měření probíhá už od března a tam také nebyly zaznamenány žádné výkyvy. Lze shrnout, že mimo ohnisko havárie nebyly zaznamenány nikde žádné zvýšené koncentrace, tudíž v současné době se není čeho obávat,“ řekl Bejček.
Finální podoba sanačního projektu by měla být schválena v pátek. Součástí sanace je odtěžení části kontaminované zeminy, asi 700 kilogramů, přímo na místě. „Pod i nad budou dány bentonitové rohože, které odizolují kontaminovanou zeminu, a biodegradačními procesy bude zemina postupně vyčištěna a následně už čistá odvezena z místa,“ uvedl Bejček. Práce by měly být hotové do 14 dnů, následně by mělo být možné položit a znovu zprovoznit železnici.
Během dvou týdnů by mělo začít také čerpání benzenové fáze uložené v hladině podzemní vody v ohnisku havárie. V následujících týdnech by sanační společnost také měla odčerpat benzen, který unikl za takzvanou larsenovou stěnu, která uzavírá místo kontaminace. „Sanační projekt je napsán na šest měsíců, po šesti měsících by měla být odčerpána veškerá fáze benzenu,“ řekl Bejček. Jedná se o 250 až 400 tun benzenu, dodal.
V okolí Hustopečí nad Bečvou na Přerovsku, kde na konci února vykolejil nákladní vlak převážející v cisternách 1020 tun toxického benzenu, platí do 27. května stav nebezpečí. Náklady na sanaci odhaduje Bejček na stovky milionů korun.