Hlavní obsah

Kalamita na silnicích? Kamiony budou smět získat výjimku z přestávek

Foto: Shutterstock.com

Kolona nákladních aut (ilustrační foto).

Reklama

V pondělí začala platit novela silničního zákona, díky které bude moci Ministerstvo dopravy během chvilky zrušit povinné přestávky řidičů kamionů, například v době sněhové kalamity.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Po čtyřech a půl hodinách jízdy si musí každý řidič kamionu dát na 45 minut pauzu. Jedná se o pravidlo, jehož porušení může znamenat pokutu i dočasný zákaz řízení.

Striktní dodržování pravidla ale v minulosti vedlo k blokování dopravy. Díky novele zákona proto Ministerstvo dopravy umožní dopravcům ve výjimečných případech odložit předepsanou pauzu na jídlo a odpočinek.

„Klasicky se může jednat o sněhovou kalamitu, která už historicky třeba na dálnici D1 dopravu zpomalila a řidiči kamionů přestávky nestíhali. Proto se stávalo, že když přišel čas přestávky, prostě zastavili, opustili kamion a nechali ho na silnici, protože se báli pokuty,“ uvedl tiskový mluvčí Ministerstva dopravy Martin Brychta.

Čas jízdy kontroluje digitální přístroj – tachograf, který je součástí povinné výbavy kamionu. Na zastávku po stanoveném čase upozorní.

Mimořádné situace, kdy není možné zastavit a kdy bude ministerstvo vyhlašovat výjimky, ale nastávají podle Brychty opravdu ojediněle. „Další takový případ byly kontroly na hranicích během covidu, kvůli kterým se tam samozřejmě tvořily velké fronty,“ uvedl.

Ne každá kolona tedy bude důvodem k vyhlášení výjimečného stavu v dopravě. „Rozhodně se nejedná o běžné kolony. Pokud by byla nějaká velmi mimořádná a vážná nehoda, tak možná tehdy, ale rozhodně ne klasicky.“

Pokuta za porušení povinné přestávky může být od 5 do 100 tisíc korun a je spojena se zákazem činnosti řidiče na 3 až 6 měsíců.

„Pokud kamion uvízne v koloně a jeho řidič si nedal dostatečný pozor na přestávku, je to čistě jeho chyba,“ upozorňuje policejní mluvčí Ondřej Moravčík.

„Doba jízdy je zaznamenávána na tachografu, který sleduje činnost kamionu až měsíc zpětně. Pakliže je někde nuance pár minut, tak to samozřejmě lze přehlédnout, ale vzhledem k tomu, že se tachograf kontroluje zpětně, při běžných silničních kontrolách, není prakticky možné zjistit, zdali řidič skutečně někde ‚uvízl‘,“ upozorňuje na úskalí změny Moravčík.

Jak zastavit, když není kde

Mluvčí Sdružení dopravců ČESMAD Martin Felix si nicméně nemyslí, že by vyhláška přinesla něco skutečně nového. „Pravděpodobně se jedná o změnu pro úředníky, aby se vše jednodušeji zpracovávalo, ale reálně to změnu pro dopravce a veřejnost neznamená,“ míní.

Podle něj změna spíš jen rozšiřuje postupy, jak se s krizovou situací vypořádat, protože výjimky bylo už v současnosti možné vyhlašovat.

Za důležité považuje v souvislosti s přestávkami spíše připomenout letitý problém, na který řidiči upozorňují  – nedostatek míst k zastavení.

„U nás jsou povinné přestávky problém především ve spojitosti s nedostatkem parkovacích míst. V pět ráno není na D1 místo, jsou obsazeny všechny nájezdy, výjezdy a parkovací místa. Občas si tedy musí dopravci vybrat, jestli nedodrží povinné pauzy, nebo zastaví někde, kde se to nesmí,“ upozornil.

Reklama

Související témata:

Doporučované