Hlavní obsah

Kauza reklamy na Čapím hnízdě spěje k verdiktu. Padne obvinění?

Foto: Jan Mihaliček, Seznam Zprávy

Reklamu na Čapím hnízdě platily zejména firmy z holdingu Agrofert.

Reklama

Pražská policie dostala nový znalecký posudek, zda ceny za reklamu na farmě Čapí hnízdo v řádu desítek milionů korun byly reálné, anebo byly nadhodnoceny.

Článek

Po více než třech letech se blíží rozhodnutí, zda padne obvinění i ve druhé kauze, která se týká středočeského rekreačního komplexu spojeného s bývalým premiérem Andrejem Babišem (ANO).

Jde o podezření z krácení daní. Vyšetřovatelé prověřují, zda firmy z holdingu Agrofert neplatily společnosti Farma Čapí hnízdo nadhodnocené částky za reklamu. Pokud ano, neprávem si tím snižovaly daňový základ.

Farma získala od firem z Agrofertu v letech 2010 až 2013 příjmy za reklamu ve výši celkem 272 milionů korun. V té době tak tvořily 70 až 90 procent celkových tržeb ztrátového kongresového centra nedaleko středočeských Olbramovic.

Hned v prvním roce fungování, tedy v roce 2010, byly příjmy Čapího hnízda z reklamy 65 milionů korun. A jak v počátcích prověřování propočítal časopis Reportér, stačilo by to třeba na pronájem 1 100 billboardů na celý rok nebo dva tisíce reklamních spotů, které by v souhrnu vidělo 685 milionů diváků.

Pokud by byly takovéto peníze zaplacené za reklamu ve středočeském areálu nepřiměřené, pak by podle vyšetřovatelů mohlo docházet právě ke krácení daně. Zadavatelé reklamy si totiž výdaje na reklamu dávají do nákladů, které pak – jak bylo uvedeno – snižují jejich daňový základ.

V posledních dnech se práce vyšetřovatelů na prověřování těchto podezření posunula.

Seznam Zprávy ověřily od zdrojů obeznámených s průběhem vyšetřování, že pražský policista, který má kauzu na starosti, dostal po několika měsících do ruky poslední a důležitý znalecký posudek.

Nyní ho vyhodnocuje a během několika týdnů – nejpozději do konce března – padne klíčové rozhodnutí. Policie by měla říct, zda bude v tomto případě někdo obviněn, nebo kauzu odloží.

Pražské městské státní zastupitelství, jehož žalobce případ dozoruje, vzhledem k pokračujícímu prověřování komentuje kauzu jen obecně.

„V předmětné věci nadále probíhá prověřování. Nově mohu doplnit, že lhůta pro skončení prověřování byla stanovena do konce měsíce března,“ uvedl pro Seznam Zprávy mluvčí pražského městského státního zastupitelství Aleš Cimbala.

„Po tuto dobu lze předpokládat, že další nové informace uveřejňovat nebudeme, neboť policejní orgán bude zpracovávat a vyhodnocovat nashromážděné důkazní prostředky,“ doplnil Cimbala.

Vyšetřovatel přitom musí vyhodnotit hned několik posudků, které už má k dispozici. Poslední z nich měl přitom ověřit už zmíněnou věc – zda ceny za reklamu na Čapím hnízdě byly reálné, anebo nadhodnocené.

Jak již Seznam Zprávy popsaly, jedná se o posudek zaměřený na ocenění propagace a reklamy.

K jakým závěrům v této věci znalec dospěl, není zatím jasné. Pokud však došel k tomu, že vysoké platby za marketing neměly za daných podmínek opodstatnění, hrozí podnikům Agrofertu, respektive jeho manažerům, obvinění za zmíněné krácení daně.

Seznam Zprávy už dříve upozornily, že několik společností z Agrofertu poslalo peníze za reklamu Čapímu hnízdu ještě předtím, než se rekreační areál oficiálně otevřel. Některé firmy, jež za reklamu na Čapím hnízdě zaplatily, také krátce nato zanikly.

Reklama ve venkovském rekreačním areálu do značné míry postrádala logické opodstatnění. V prvních letech fungování, z nichž pocházejí prověřované reklamní smlouvy, farma sloužila hlavně jako středisko pro podnikové akce Agrofertu. Tedy zadavatele reklamy, nikoli příjemce.

Je třeba připomenout, že v souvislosti s Čapím hnízdem se vyšetřuje i další kauza, která souvisí s dotací ve výši téměř padesáti milionů na výstavbu tohoto rekreačního areálu. V té souvislosti je obviněn expremiér Babiš a nyní se čeká na to, zda ho poslanci znovu vydají k trestnímu stíhání. Poté by měl žalobce Jaroslav Šaroch říct, zda podá obžalobu k soudu, nebo obvinění zastaví.

Reklama

Doporučované