Článek
Řidiče trápí dopravní špunt na D1 u Brna. Zatímco silničáři představili nový plán rozšíření 30kilometrového úseku na tři pruhy v každém směru, podle některých názorů ani pak kolony nezmizí.
Ředitelství silnic a dálnic nedávno přehodnotilo plány rozšíření důležitého tahu. Mezi Holubicemi a Kývalkou chce nejdřív přestavět všechny mosty, pak zbytek povrchu. Dostalo k tomu nový kladný posudek EIA, posuzující vliv na životní prostředí. Slibuje si od toho zefektivnění i menší dopad na dopravu. Hotovo má být v roce 2031 nebo o rok později.
Proč ne raději 4 + 4 pruhy?
Podle šoférů to však nemusí stačit. „Dálnice vede de facto přes druhé největší město, kde se navíc kříží s D2, tak se rovnou mělo stavět rozšíření 4+ 4 pruhy,“ míní například řidič Jaroslav Brabec.
Šoféři kritizují i dosavadní třípruhový úsek mezi výpadovkami na Vídeň a Bratislavu, jehož rozšíření silničáři dokončili na jaře. Jeden z pruhů je zatím po celé více než kilometrové délce veden jako odbočovací – k dálnici D2 na Bratislavu. „Kamiony se drží v prostředním pruhu a zácpy jsou tam úplně stejné jako v době rekonstrukce. Tento úsek se měl dělat v parametru 4 + 4. Sjíždí se tam kamiony ze všech směrů a nebude to fungovat,“ namítá v diskuzním fóru na webu Seznam Zpráv Jiří Konrád.
Úsekem projede podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) denně okolo 80 tisíc aut. Na podzim tam začne přestavba „matky křižovatek“ – tedy křížení D1 a D2, která zabere tři stavební sezony.
Kapacita dálnice u Brna provozu nestačí a kolony se tam tvoří i několikrát týdně. „Tranzitu je aktuálně tolik, že třeba ve čtvrtek byla na D1 ve směru od Prahy přerušovaná kolona nákladních vozidel cca 35 kilometrů bez toho, aniž by zde probíhala nějaká stavební činnost. Jedná se o dny dopravních špiček – v pondělí do Prahy a ve čtvrtek z Prahy,“ popisuje šéf brněnského závodu ŘSD David Fiala. Podle něj hrají roli i svátky v okolních státech, zejména v Německu a Rakousku.
Pomoci mají D35 a D55
Silničáři uklidňují, že kompletní rozšíření 30kilometrového úseku Brněnsku od kolon uleví. „Plánovaná kapacita odpovídá modelům dopravy i pro roky ve výhledu 2050 a dále,“ říká šéf silničářů Radek Mátl.
Při modelování výstavby u Brna s celkově osmi pruhy ani nepočítali. „To by v praxi znamenalo mít v křižovatkách prostor pro deset až 12 pruhů. Historicky byl sledován systém tangent, jejich realizace by například dnes umožnila objíždět pracovní úseky probíhající na D1,“ připomíná Fiala.
Doplňuje, že v krajském územním plánu nakonec zůstala jen Jižní tangenta, která v budoucnu propojí D52 na Vídeň s D2 na Bratislavu. Hotová má být kolem roku 2030.

Dálnice D35.
Silničáři také zdůrazňují, že provozu u Brna postupně uleví dvě nové dálnice. Zmiňují severní alternativu D1 – dálnici D35, která v budoucnu spojí Lipník nad Bečvou s Úlibicemi nedaleko Jičína. Letos přistaví další čtyři úseky, kompletně chtějí skončit v roce 2029.
Pomoci má také budoucí D55 z Olomouce na Břeclav, která podle silničářů odtáhne část tranzitu z Polska a Slovenska, mířící na jih Evropy. Celou ji mají otevřít v roce 2033. „Zprovoznění těchto dálnic se projeví významným úbytkem tranzitní dopravy na D1 i kolem Brna,“ pokračuje Fiala.
Kamionů ubyde 15 procent
„V dopravních intenzitách se to určitě projeví. Nelze očekávat snížení dopravní zátěže D1 o desítky procent. Ale až bude dokončená D35, očekáváme – a to jen co se týká kamionové dopravy –, že na D1 z Prahy do Brna klesne dopravní zatížení řádově o 15 procent,“ dodává mluvčí silničářů Jan Rýdl.
Kapacita dálnice u Brna je dlouhodobě vyčerpaná, proto se má mezi Kývalkou (exit 182) a Holubicemi (exit 210) rozšířit na tři pruhy v každém směru. Všechny mosty chtěj silničáři začít rozšiřovat v roce 2027, hotovo má být o dva roky později. Odborníci předpokládají, že si tak odškrtnou technologicky nejsložitější části celého projektu.
Řeší i zbylé části. „Nyní se projektují dokumentace pro společné povolení na jednotlivé úseky a zároveň se zpracovává technická studie pro stanovení způsobu a harmonogramu co nejefektivnějšího rozšiřování,“ upřesňuje Mátl.
Nové úseky dálnic v roce 2025
- D1: Brno-centrum – Brno-jih, 1,4 km (Jihomoravský kraj)
- D6: Hořovičky, obchvat, 5,2 km (Středočeský kraj)
- D6: Hořesedly, přeložka 9,2 km (Středočeský kraj)
- D35: Janov–Opatovec, 11,8 km (Pardubický kraj)
- D35: Vysoké Mýto – Džbánov, 6 km (Pardubický kraj)
- D35: Hořice–Sadová 10,5 km (Královéhradecký kraj)
- D35: Křelov–Slavonín, 2. etapa, 3,2 km (Olomoucký kraj)
- D49: Hulín–Fryšták (2. část), 7,8 km: Zlínský kraj
- D55: Olomouc–Kokory, 7,6 km (Olomoucký kraj)
- D55: Napajedla–Babice, most, 0,5 km (Zlínský kraj)
- D1: Říkovice–Přerov, 10,1 km (Olomoucký kraj) *
* předpoklad, ŘSD plánuje zprovoznit obchvat Přerova koncem prosince 2025
Zdroj: ŘSD