Hlavní obsah

Silničáři přehodnotili, jak odšpuntovat nejhorší část D1. A dostali zelenou

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

D1 u Brna kapacitně nestačí a téměř každý den se potýká s dlouhými kolonami.

Je to jedno z nejvytíženějších míst české dálniční sítě v Česku, projede tady 80 až 90 tisíc aut denně. Křížení dálnic D1 a D2 se bude přestavovat.

Článek

Nejdřív mosty a mimoúrovňové křižovatky, pak zbytek 30kilometrové trasy. Silničáři překopali jeden z nejdůležitějších dálničních projektů v Česku. Rozšíření D1 mezi 182. a 210. kilometrem v okolí Brna chtějí co nejvíc zefektivnit. Dostali k tomu nový kladný posudek vlivu záměru na životní prostředí (EIA), oznámili v úterý.

Tři pruhy v každém směru už na jaře otevřeli mezi výpadovkami na Vídeň a Bratislavu, na podzim se pustí do „matky křižovatek“ – křížení D1 a D2, což je jedno z nejvytíženějších míst české dálniční sítě v Česku. Projede tam 80 až 90 tisíc aut denně.

Silničáři teď řeší zbylé části. „Nyní se projektují dokumentace pro společné povolení na jednotlivé úseky a zároveň se zpracovává technická studie pro stanovení způsobu a harmonogramu co nejefektivnějšího rozšiřování,“ popsal generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl.

+2

Kapacita dálnice u Brna je dlouhodobě vyčerpaná, proto se má mezi Kývalkou (exit 182) a Holubicemi (exit 210) rozšířit na tři pruhy v každém směru.

Všechny mosty chtěj silničáři začít rozšiřovat v roce 2027, hotovo má být o dva roky později. Odborníci předpokládají, že si tak odškrtnou technologicky nejsložitější části celého projektu.

Vedení ŘSD zároveň věří, že tak částečně omezí mnohakilometrové kolony. „To znamená, že v první etapě by byly mosty a ve druhé samotná vozovka po celém úseku. Práce na rozšíření dálnice chceme výrazně zkrátit, aby bylo co nejméně dopravních opatření a co nejméně kolon,“ doplnil Mátl.

Zbylé úseky vyjdou silničáře na nejméně 24 miliard korun, hotové mají podle nich být v roce 2031 nebo 2032. „Nechtěli bychom to dělat po úsecích, abychom otravovali řidiče 11 let. Chtěli bychom to dělat komplet, abychom to zkrátili třeba na čtyři roky, aby se to udělalo najednou. Ať je to co nejkratší, aby bylo co nejméně dopravních opatření a co nejméně kolon,“ vysvětlil Mátl změnu strategie.

Příští rok chtějí silničáři u Brna začít stavět nový exit kolem 200. kilometru a zlepšit spojení na Černovické terasy. Stavba této křižovatky zpřístupní průmyslovou oblast na východ od Brna. „Rozšíření dálnice D1 kolem Brna na šest pruhů má pro nás stejnou prioritu jako dostavba páteřní dálniční sítě v České republice,“ informoval mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Doporučované