Hlavní obsah

Na úřadu práce vládne chaos kvůli dávkám

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Ve frontě až několik hodin. Takto lidé v Praze v těchto dnech žádají o sociální dávky.

Reklama

Na pražském úřadu práce nebylo k hnutí. Lidé museli totiž znovu dokládat svoje příjmy, aby jim stát přiznal sociální dávky. Úředníci doporučují posílat vše elektronicky. Lidé ale často dávají přednost osobnímu kontaktu.

Článek

Úřad práce v Českolipské ulici na pražském Střížkově zaplavily tento týden davy. Lidé, pokud chtějí dál pobírat sociální dávky, musí totiž úředníkům potvrdit svoje příjmy a náklady na bydlení.

Informace musí lidé aktualizovat každého půl roku. Přestože mají na podání čas do konce června, fronty se před úřadem vytvořily prakticky hned ve chvíli, kdy se v pondělí v ranních hodinách otevřely přepážky.

„Máme na to delší dobu, ale je lepší to podat dřív,“ řekl na místě jeden ze seniorů reportérům Seznam Zpráv. Dodal, že má obavy, aby mu stát dávku vyplatil včas.

Problém s velkou vytížeností úřadu v tomto období registruje i Ministerstvo práce a sociálních věcí. „Řešíme to intenzivně,“ okomentoval situaci tiskový mluvčí Jakub Augusta. Snaží se například nabádat lidi k tomu, aby údaje zasílali elektronicky.

„Nečekáme, že se to zlepší samo“

Situace se výrazně nezlepšila ani s postupujícím týdnem. Na úřadě byla už jen cesta ke stroji na pořadová čísla zkouškou nervů. „Teď vydávají lístky, odpoledne už třeba nebudou,“ řekla nám jedna z žen, kterou jsme na místě oslovili.

Atmosféra byla chvílemi dokonce tak napjatá, že musela zasahovat policie. „Tento týden jsme na Úřad práce v Českolipské ulici vyjížděli třikrát a vždy se jednalo o hádky mezi klienty kvůli předbíhání ve frontě,“ řekl včera Seznam Zprávám policejní mluvčí Jan Daněk.

Důvodem jsou zřejmě obavy, že lidem nebudou včas vyplaceny dávky, pokud žádost nepodají mezi prvními. To přetrvává i přes ujišťování úřadů, že zpoždění výplat nehrozí.

Situace je problematická pro všechny. Tisková mluvčí Úřadu práce ČR Kateřina Beránková uvedla, že přijímají další opatření, jejichž cílem je co nejrychlejší zpracování žádostí a  odbavení klientů. Vytíženější pracoviště mají posílit i noví zaměstnanci.

Proměnu systému potvrdilo i ministerstvo. „Nečekáme, že se to zlepší samo. Pracujeme na tom průběžně,“ řekl jeho mluvčí Augusta. Celý mechanismus se údajně snaží zjednodušovat. Jedním z takových opatření je například to, že lidé už nemusí dokládat příjmy každého čtvrt roku, ale pouze jednou za pololetí.

Beránková s Augustou se shodli, že nejvíce systému prospívá elektronická komunikace občanů s úřady, apelují proto na veřejnost, aby se víc využívala.

Raději z očí do očí

Řadě lidí je však příjemnější fyzická návštěva. „Raději chodím osobně. Z očí do očí, abych měla jistotu,“ vysvětlila reportérovi Seznam Zpráv jedna z žen čekající ve frontě.

Podle Augusty je problémem i určitá nedůvěra lidí k elektronickému systému. Mechanismus prý v současné době prochází úpravami, které povedou k jeho zjednodušení, aby byl uživatelsky přístupnější. Očekává tak, že se situace bude postupně zlepšovat.

Zároveň si ale uvědomuje, že část žadatelů bude osobní návštěvě dávat vždy přednost. Určité změny chtějí proto udělat i v systému samotné administrativy. V nejvíce vytížených okamžicích by mělo přibýt třeba úředníků u přepážek. Chtěli by tak předejít konfliktům, které museli řešit – někdy i s pomocí policie – v posledních dnech.

Reklama

Doporučované