Hlavní obsah

Systémy digitalizace stavebního řízení neplnily potřeby uživatelů, tvrdí audit

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Bývalý ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti).

aktualizováno •

Bez dostatečné dokumentace a řádného testování byla podle technického auditu digitalizace stavebního řízení. Výsledky kontroly v pondělí zveřejnilo Ministerstvo pro místní rozvoj.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Systémy digitalizace stavebního řízení po spuštění dostatečně neplnily potřeby uživatelů a stavebníci a úředníci je nemohli řádně otestovat. K žádnému z nich nebyla vypracována potřebná dokumentace a celý projekt nebyl dostatečně správně řízen. Na vznik systémů ale byla zvolena vhodná technologie, která umožňuje jejich další rozvoj. Vyplývá to z technického auditu digitalizace stavebního řízení, který v pondělí zveřejnilo Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR).

Audit sledoval stav a vývoj systémů od spuštění 1. července do 25. září 2024. Na základě analýz a technického a legislativního auditu nezůstal podle úřadu v řízení projektu digitalizace stavebního řízení žádný vedoucí zaměstnanec, který místo zastával v auditovaném období. Úřad také uvedl, že zhruba dvě třetiny pracovníků, kteří se podíleli na přípravě informačních systémů stavebního řízení, už na ministerstvu nepracují nebo jsou zařazeny na jiných útvarech.

Technický audit digitalizace potvrdil podle ministra pro místní rozvoj Petra Kulhánka (za STAN) řadu zjištění z legislativního auditu. Podle toho měla digitalizace zpoždění od samého začátku a MMR mělo jeho spuštění odložit. Právní audit zjistil 32 klíčových problémů, řízení mělo například personální, zakázkové nebo projektové nedostatky. „Informační systémy stavebního řízení se připravovaly pod velkým časovým tlakem a bez dostatečné spolupráce s koncovými uživateli jak na zadání, tak testování před spuštěním. V loňském červenci proto nebyly v přijatelném stavu, který by umožňoval hladký průběh stavebního řízení,“ uvedl Kulhánek.

MMR už udělalo kroky k nápravě problematických částí systému. Výstupy zprávy úřad zohlední při přípravě nového řešení informačních systémů. „Vycházíme z požadavků projektantů, stavebníků, zaměstnanců velkých i malých stavebních úřadů i dalších uživatelů a počítáme s dostatečnou časovou rezervou na testování nebo školení,“ dodal Kulhánek.

Audit, který vypracovala společnost Deepview, také uvádí, že architektury systémů jsou založeny na vhodně zvolených moderních a osvědčených technologiích, které umožňují dlouhodobou udržitelnost, škálovatelnost, otevřenost pro další integrace a další rozvoj. Z technického hlediska je možné v systémech odstranit existující vady a nedostatky, doplnit do nich chybějící funkcionality a dále je rozvíjet tak, aby naplnily všechny požadavky plné digitalizace stavebního řízení. Nutnou podmínkou je ale kvalitní a úplná dokumentace systémů. Ta ale chybí.

Loni spuštěné systémy od počátku způsobují stavebníkům i úředníkům potíže. Kvůli špatnému stavu byl odvolán tehdejší ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti), což nakonec vyústilo v odchod jeho strany z vlády. Kabinet pak loni na podzim rozhodl v dalším vývoji systémů nepokračovat a plánuje vypsat zakázku na novou podobu. Nový systém by měl být kompletní a otestovaný na začátku roku 2028.

Podle Pirátů audit potvrdil, že technologický základ digitalizace stavebního řízení je v pořádku a systémy je možné dále rozvíjet. A to i přesto, že vláda rozhodla v jejich dalším vývoji nepokračovat. Rozhodnutí předělat původní zakázku od bývalé ministryně pro místní rozvoj Kláry Dostálové (ANO) tak bylo podle mluvčí Pirátů Lucie Švehlíkové správné.

„Jediné, co u digitalizace stavebního řízení v uplynulém roce pokračovalo, bylo šíření naprostých lží. Nutnost vracet peníze Evropské unii nehrozí a všechna nařčení o opaku byla mnohokrát vyvrácena. Celé auditování tedy trvalo rok, stálo daňové poplatníky několik milionů korun a akorát zopakovalo to, co každý věděl i zadarmo,“ uvedla strana.

Doporučované