Článek
Influenceři, youtubeři, autoři podcastů a producenti online pořadů založili Asociaci tvůrců a online médií (ATOM). Jejím cílem je zastupovat nezávislé digitální tvůrce, chránit svobodné podmínky jejich podnikání a přispět ke kultivaci online prostoru. Asociace to uvedla v tiskové zprávě.
V čele asociace stojí novinář a tvůrce obsahu Jiří Burýšek, známý jako Jirka vysvětluje věci. Viceprezidenty se stali moderátor a influencer Karel Kovář alias Kovy, výkonný ředitel agentury Tubrr Peter Sládeček a ředitel agentury Subscribe Tomáš Zvelebil. Kombinace pohledu tvůrců a profesionálů z agenturního prostředí má zajistit silné zastoupení celého sektoru.
„Asociaci zakládáme nejen proto, abychom jako tvůrci mohli vést dialog s orgány, které mají na starost regulaci naší práce, ale abychom tyto dialogy mohli vést také mezi sebou. Ať znovu nenastane situace, kdy jedna tisková zpráva způsobí měsíce trvající zmatky. A ať jsou všichni tvůrci předem připraveni nejen na možné legislativní změny, ale také na otázky týkající se například nových technologií, jako je umělá inteligence, a jejich etické využití v tvorbě,“ řekl Burýšek.
Rychlý rozvoj digitálního prostředí a rostoucí vliv online tvůrců přitahují pozornost veřejných institucí i politiků nejen v Česku, ale i v rámci Evropské unie, uvedla asociace. Tento vývoj podle ní zároveň zvyšuje zájem o jasnější regulaci a transparentní pravidla pro ekonomiku tvůrců. Asociace chce v tomto prostoru sehrát roli mediátora mezi tvůrci a aktéry veřejného života, a přispět tak ke kultivaci celého prostředí, dodala.
ATOM plánuje spolupracovat s orgány veřejné správy, zájmovými skupinami i mezinárodními institucemi a přinášet do diskusí expertizu přímo z praxe. Současně chce být platformou, která sjednotí hlas tvůrců napříč různými typy obsahu a žánry.
Pozdvižení mezi influencery loni na podzim vzbudila povinná registrace tvůrců komerčního audiovizuálního obsahu na internetu, se kterou přišla Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Letos v dubnu rada zveřejnila výkladové stanovisko s kritérii, která musí influenceři splňovat, aby spadali do regulace podle zákona. Podle něj se velké většiny povinnost netýká.