Hlavní obsah

V Praze začne nad Vltavou největší oprava v dějinách

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Jak se mu vyhnout? Otázka za milion na příští měsíce.

Reklama

Patnáctého května se začne opravovat Barrandovský most, nejfrekventovanější komunikace České republiky.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Po vozovkách estakády Barrandovského mostu projede každý den 145 tisíc automobilů. Nejde jen o Pražany, protože průjezd nad řekou Vltavou využívají denně také desítky tisíc šoférů z venkova – ve směru od Plzně, od Strakonic, od Brna a od Hradce Králové.

Nebývá snadné tudy projet a až začne v polovině května velká oprava tohoto obřího silničního uzlu, lze čekat potíže na denním pořádku.

Magistrát už zveřejnil na stránkách Technické správy komunikací (TSK), jak půjde od 15. května úzké hrdlo pražské dopravy objet.

Za hlavní objízdnou trasu označil jižní část Pražského okruhu z Lahovic do Říčan a poté směr na Pankrác po D1. Ke klíčovým regulacím bude patřit zpomalování provozu v tunelech městského okruhu.

„Musíme si ale nalít čistého vína,“ varuje náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě). „Z modelů víme, že kolon bude oproti dnešku víc. Budou trvat déle a budou jinde, než kde bychom je na první dobrou čekali. Bude přetížené centrum a další oblasti města – Praha 4, 5 nebo 12,“ předpověděl složité období.

Jak bude vypadat pražská doprava po 15. květnu, je už dnes vidět. Stačí vyjít po ránu na Vyšehradskou ulici. Kolona automobilů se sune směrem do centra, přitom jakékoli pokušení zabočit vlevo na Rašínovo nábřeží dostatečně zchladí nápis: „Komplikace v dopravní špičce. Počítejte se zdržením více než 60 minut.“

Na samotném nábřeží pak v rychlém tempu běží oprava tramvajových kolejí, která musí být hotova s předstihem právě před tím, než začne barrandovská rekonstrukce.

Rašínovo nábřeží se totiž podle plánů stane jednou z odlehčovacích tras, po které budou řidiči Barrandovský most objíždět. Varovné nápisy o cestovním zdržení se rozšíří po ulicích značné části Prahy.

Galerie: Cesta do útrob estakády

+9

Česko nic podobného, jako bude oprava Barrandovského mostu, nezažilo.

Po žádné tuzemské silnici nikdy nejezdilo ve všední den 145 tisíc aut jako po Barrandovském mostě. Od poloviny května do konce prázdnin však budou dva z osmi jízdních pruhů na mostě zavřeny. Poprvé v historii.

Proto experti Ústředního automotoklubu očekávají, že v prvních dnech uzávěry bude pražská doprava kolabovat. Ocenit mohou fakt, že se provoz na dvou pruzích Barrandovského mostu zastaví jenom na tři a půl měsíce.

„Bylo správně, že při soutěži na dodavatele stavby měla doba trvání prací stejnou váhu jako cena,“ připustil mluvčí automotoklubu Igor Sirota.

„Bude to hlavně díky masivnímu nasazení techniky a téměř nonstop práci dělníků,“ vysvětluje detaily náměstek Scheinherr.

Foto: Seznam Zprávy

Co čekat od 15. května.

Tak drsný zásah do městského provozu se připravuje důkladněji než jiné stavby „Součástí projektových příprav byla i rok a půl trvající práce dopravních inženýrů z úseku dopravního inženýrství z TSK, kteří připravili dopravní modely a simulace, které nám ukázaly problematická místa,“ upozorňuje náměstek.

Model ukazuje, že se během oprav vejde denně na most o 15 tisíc automobilů méně než obvykle, a také předpovídá, jaké náhradní trasy pro překonání Vltavy řidiči zvolí.

Tak vznikla špatná zpráva pro už zmíněné Rašínovo nábřeží a pro přilehlé ulice směrem do Nuslí a Podolí, protože přes Most Legií, Jiráskův a Palackého most zamíří podle nynějších modelů ze Smíchova do centra o šest tisíc aut denně víc než jindy.

Jestli jich opravdu bude „jen“ šest tisíc a jak se s tím úzké ulice Nového Města vypořádají, to se ukáže. Riziko hrozí i Strakonické a Modřanské ulici. Po každé se pokusí do centra Prahy z jihu dostat navíc cca o čtyři tisíce vozů denně.

Foto: Seznam Zprávy

Kudy objíždět po 15. květnu.

Magistrát spoléhá na to, že nejhoršímu, tedy dopravnímu kolapsu, zabrání objízdné trasy. Tou hlavní má být Lahovický most a jižní část Pražského okruhu. Spolu s tím je připravena řada detailních zlepšováků, které mají před ucpáním ochránit jednotlivé části městské sítě. Pokud se například zastaví nebo zpomalí provoz v tunelovém systému na Smíchově, dostanou řidiči možnost vrátit se zpátky po speciálně postavené rampě Lihovar ještě před jižním vjezdem do Zlíchovského tunelu.

Ze Strakonické ulice nebude od jihu možné zabočit přes Barrandovský most na Jižní spojku a místo toho budou řidiči nuceni využít objížďku přes ulici K Barrandovu. Sjezd z mostu na Modřanskou ulici se rozšíří na tři pruhy, bude zprovozněna mimoúrovňová křižovatka jižní části Pražského okruhu s Písnickou ulicí atd.

Jak budou opatření fungovat, však nikdo neví. „Určitě se dalo a mělo udělat více ve směru informovanosti motoristů, aby cesty po této trase v konkrétním období odložili. Teď už nic jiného nepomůže zmírnit očekávanou situaci,“ míní Igor Sirota z automotoklubu.

Špatnou informační kampaň odsoudili opoziční zastupitelé z ODS, přesto právě jejich šéf Tomáš Portlík vidí šanci, že všechno dopadne dobře. „Pokud bude benzín stát 50 korun, tak se většina dopravních problémů vyřeší sama,“ předpokládá.

Reklama

Doporučované