Článek
Drážní inspekce dosud neuzavřela vyšetřování srážky dvou vlaků v Pardubicích, při níž loni 5. června zemřeli čtyři lidé. Lze ale předpokládat, že nehodu zavinil strojvedoucí rychlíku RegioJet, připouští majitel firmy RegioJet Radim Jančura. Rychlík odjížděl z Pardubic, na červenou nezastavil a vjel do cesty nákladnímu vlaku.
„Přestože strojvedoucí RegioJetu vykazovali díky kvalitnějšímu národnímu zabezpečovači Mirel několikanásobně nižší počet průjezdů na červenou než jiní dopravci, chyba byla pravděpodobně na straně strojvůdce RegioJetu,“ uvedl podle ČTK Jančura. Pokud se potvrdí chyba strojvůdce, lze po něm požadovat podle zákona náhradu škody do výše 4,5násobku platu. Škody na místě Drážní inspekce odhadla na více než 110 milionů korun.
Na hlavní trati v Pardubicích v době tragické nehody ještě nefungovalo ETCS, nově zaváděný jednotný evropský zabezpečovací systém. Byl už po modernizaci železničního uzlu nainstalovaný, ale spuštěný byl později.
Podle dřívějších informací si strojvůdce RegioJetu svou chybu uvědomil a zastavil o několik set metrů dále, strojvůdce protijedoucího nákladního vlaku už zastavit nestihl. Při srážce zemřely čtyři ženy, dvě ze Slovenska, dvě z Ukrajiny. Dalších 22 lidí bylo zraněno.
Podle Jančury zaznamenal Regiojet za rok jen jeden až dva průjezdy na červenou z celkových 150 až 180 případů ročně na celé české železnici. „Tuto chybu strojvůdce už lze do budoucna vyloučit, neboť v úseku Praha - Ostrava/Břeclav je již instalováno ETCS, které podobným nehodám zamezuje,“ uvedl Jančura.
Společnost nechala po nehodě prozkoumat používané lehátkové vozy Bcmz. Přestože na některých byla zjištěna koroze karoserie, znalecký posudek potvrdil, že nebyla v takovém rozsahu, aby měla vliv na chování vozu při nehodě. „Aby nebylo sporu, nastavili jsme přísnější předpisy kontroly a odstraňování koroze vozů,“ uvedl Jančura.
Většina zraněných, rodiny zemřelých a další cestující podle Jančury již dostali odškodnění, na dvou pojistných událostech se ještě pracuje. Většina odškodnění byla z důvodu zpoždění vlaku, tedy náhrada jízdného či ušlé mzdy, dodal.
Drážní inspekce zatím vydala jen prozatímní zprávu o vyšetřování. V ní uvádí výčet činností, které se dosud uskutečnily, například analýza podkladů vyžádaných od provozovatele dráhy a dopravců nebo analýza závěrů z odborných posudků, pracuje se na rozboru obsahu materiálů týkajících se problematiky ETCS vzhledem k stavbě „Modernizace železničního uzlu Pardubice“. Podle generálního inspektora Drážní inspekce Jana Kučery by se vyšetřování mělo uzavřít do konce letošního roku.