Hlavní obsah

Nemají na výběr. Kdo neušetří, ten padne

Sledujte záznam debaty Byznys Club na téma Proč digitalizovat i malý podnik. Diskutovali Vojtěch Benda, Tomáš Prouza a Michal Čarný.Video: Seznam Zprávy

 

Reklama

aktualizováno •

Malé firmy, drobní podnikatelé a živnostníci se cítí znevýhodnění. Nedosáhnou na podporu ze strany státu a často ani bank a jejich byznys stagnuje. V dobách nejistoty a propadu to může rozhodnout o bytí a nebytí firem.

Článek

Třetina malých firem vykázala v posledních 12 měsících pokles příjmů. Kromě pandemie covidu a probíhající ekonomické krize stojí za jejich zpomalením i podcenění digitalizace.

„Malé podniky se stále ještě zcela nevzpamatovaly z dopadů pandemie a už se musejí vyrovnávat s novou vlnou potíží,“ říká Michal Čarný, generální ředitel společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.

Kdo dosáhne na dotace?

Z průzkumu Barometer Strive Czechia, který nechala společnost Mastercard provést v prostředí malých firem a podnikatelů, vyplývá jasné pravidlo – čím menší podnik, tím slabší výsledky v ukazatelích výkonnosti.

Na výši příjmů a zisku přitom logicky závisí i nižší technologická úroveň podniků, což vytváří začarovaný kruh. Překážkou pro větší uplatňování moderních technologií je totiž zejména jejich nákladnost, což podle průzkumu nejvíce trápí mikropodniky do deseti zaměstnanců.

„Samozřejmě, že bychom byli efektivnější, když bychom na dílnu pořídili automatickou formátovací linku. Ale pět milionů na ni nemám,“ řekl Seznam Zprávám jednatel zakázkového truhlářství Kanda Interier Michal Kanda.

O existenci dotačních programů podporujících malé firmy ví, jako jeden z důvodů, proč dotace nečerpá, ale uvedl i to, že jeho firma podniká v bohatém Středočeském kraji. „Na severní Moravě bych na takovou dotaci asi dosáhl lépe. Za Prahou ale podle mých informací nemám šanci.“

Bezhotovostní platba, základ byznysu

Jako jeden ze zásadních problémů z pohledu digitalizace a technologií vnímá Tomáš Prouza, viceprezident Hospodářské komory a prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR, také přístup malých podniků k přijímání bezhotovostních plateb.

„Pokud zákazník očekává, že může v podniku platit kartou a není tomu tak. Často se může stát, že se už příště nevrátí,“ uvedl v debatě Prouza.

Podle Čarného však podíl bezhotovostních plateb dlouhodobě roste. „Covid nevytvořil nový trend. Šli jsme cestou, která byla nastolena už před několika lety, ale pandemie a vše po ní přesun významně urychlily. Pravidelně si děláme průzkum, kolik procent takzvaných retail plateb je provedeno bezhotovostně. Aktuálně je to 59 procent všech transakcí. Bylo by to ale přes 70 procent, kdyby bylo možné platit kartou všude tam, kde by to zákazníci očekávali,“ uvedl v debatě Čarný.

Více než polovina Čechů s sebou podle něj navíc aktuálně sice hotovost v peněžence nosí, je to ale jen pojistka a platbě kartou dají vždy přednost.

Jak dosáhnout na peníze

Kromě úrovně digitalizace podnikání se citovaný výzkum zabýval právě i přístupem k různým programům podpory podnikání, ale také k financování. A velikost firmy se v obou případech ukázala být významným kritériem, které zejména samostatné podnikatele staví do jasně nevýhodné situace.

Ta se o to více projevuje v krizových obdobích, jako byla pandemie covidu-19 anebo dnešní energetická krize.

Podle viceprezidenta Hospodářské komory Tomáše Prouzy jsou přitom právě drobní podnikatelé s maximálně 49 zaměstnanci významným článkem národní ekonomiky a mají zásadní význam pro prosperitu celé společnosti.

Ekonomická situace se brzy nespraví

„Každá krize je úplně jiná. Dnes zažíváme poměrně silnou setrvačnost poptávky živenou veřejnými penězi. Zároveň také výrazný propad možností z nabídkové strany. Ještě na konci letošního roku se nám nedařilo řešit mnoho problémů, které s sebou přinesla pandemie koronaviru, jako například nedostatek zboží, stavebních materiálů nebo čipů,“ uvádí k aktuální situaci podnikatelů na českém trhu Vojtěch Benda, ekonom a bývalý člen bankovní rady České národní banky.

Tato kombinace podle jeho slov vyvolává tlak na dlouhodobý růst cen. „Proto nyní očekáváme, že ekonomika vstoupí do recese a zažijeme něco, co jsme dlouho nezažili, tedy ekonomický pokles provázaný výrazným růstem cen,“ řekl v debatě.

Aktuální ekonomická situace nenahrává nejen zákazníkům, ale také právě hospodaření malých podniků. Podle Tomáše Prouzy se většina z nich dnes nachází v situaci, kdy musí myslet primárně na jejich úspory.

„Pokud chtějí přežít, musí se snažit. Jakákoliv schopnost ušetřit dnes rozhoduje o tom, jestli malé firmy přežijí,“ uvádí v debatě viceprezident Hospodářské komory.

Debaty Byznys Clubu se zúčastnili Michal Čarný (Mastercard) a Tomáš Prouza (Hospodářská komora ČR) ekonom a bývalý člen bankovní rady ČNB Vojtěch Benda.

Partnerem Byznys Clubu je společnost Mastercard.

Reklama

Doporučované