Hlavní obsah

Jaguar Land Rover po útoku hackerů stále nevyrábí. Dodavatelé bojují o přežití

Foto: jax10289, Shutterstock.com

Sídlo společnosti.

V posledních týdnech čelí Jaguar Land Rover krizi po kybernetickém útoku. Ten způsobil úplný výpadek výroby a stále ovlivňuje výrobní kapacity nejen v Británii, ale i v dalších továrnách po celém světě.

Článek

Během prvního srpnového víkendu manažeři automobilky Jaguar Land Rover (JLR), největšího tamního zaměstnavatele mezi britskými automobilkami, v britském Halewoodu poprvé hlásili hackerský útok. Společnost se v reakci na to rozhodla vypnout provázané řídící systémy, což vedlo k úplnému zastavení výroby ve všech evropských, asijských i jihoamerických závodech. Továrny v Británii, na Slovensku, v Brazílii a Indii zůstaly mimo provoz, ačkoli čínská výroba se pravděpodobně nezastavila. Detaily z incidentu i následná jednání popisuje v obsáhlém textu britský deník The Guardian.

Paralýza, která dopadla zejména na výrobu luxusních modelů Range Rover, stojí podle odhadů automobilku 50 milionů liber týdně. A automobilka podle posledních zpráv hlásí, že se systém podaří rozběhnout nejdřív prvního října. Neméně dramatické jsou dopady na celý dodavatelský řetězec. Firmy dodávají součástky pro automobily a závislé na stabilních příjmech hlásí, že jim hrozí bankrot.

Krizová komunikace a podpora

Nefunguje výroba, lidé nemají přístup k e-mailům, nefungují nástroje pro modelování automobilů. Britská vláda je proto v každodenním kontaktu s JLR a snaží se vyřešit následky útoku, přičemž spolupracuje i s Národním centrem kybernetické bezpečnosti.

V čele společnosti nyní stojí Adrian Mardell. Generální ředitel JLR, který podle Guardianu plánoval klidný odchod do důchodu po 35 letech ve společnosti, se nyní ocitá v nečekané roli krizového manažera. Mardell, který vedl společnost k několika ziskovým čtvrtletím, nyní musí čelit neplánovaným výzvám souvisejícím s obnovením výroby.

Obrovské problémy způsobila zejména zmíněná provázanost systémů. JLR má dohodu se společností Tata Consultancy Services (TCS) z mateřské Tata Group, která spravuje většinu počítačových a IT systémů automobilky. Vyšetřovatelé se nyní snaží zjistit, co se v TCS vlastně stalo, a existují náznaky, že mohlo jít o ransomwarový útok podobný těm, které postihly jiné společnosti včetně Marks & Spencer a Co-op. Podobný útok není ničím neznámým ani pro Čechy – v roce 2019 mu čelila například Nemocnice Rudolfa a Stefanie Benešov.

Systémy JLR jsou navrženy tak, aby umožňovaly flexibilní výrobu automobilů na základě specifických požadavků zákazníků. Právě tyto velice komplikované procesy jsou ovšem také velkou slabinou, což se prokázalo při útoku. Nebylo totiž možné izolovat jednotlivé továrny nebo systémy.

Srpnový útok navíc přišel jen několik málo týdnů po prudkém oslabení akcií britského výrobce osobních aut. To měl na svědomí americký prezident Donald Trump, který v dubnu zavedl 25procentní cla na zahraniční automobilky. Na to JLR reagoval pozastavením dodávek za oceán. Podle ČTK se celosvětový prodej v prvním finančním čtvrtletí, které skončilo 30. června, meziročně propadl o 10,7 procenta na 87 286 vozů.

Značka situaci přežije, ale dodavatelé volají o pomoc

JLR má podle médií k dispozici hotovost ve výši 6 miliard liber, takže může krizi zvládnout i bez pomoci mateřské Tata Group. Ovšem pro některé menší dodavatele je současná situace existenční hrozbou. Zhruba sedm set firem, jejichž důležitý odběratel právě teď nevyrábí žádná auta, volá po vládní podpoře, aby jim pomohla překlenout tuto těžkou dobu.

Odborový svaz Unite vyzval vládu k zavedení programu dovolených, který by zajistil mzdy pro pracovníky, kteří nemohou pracovat. Vláda zatím neuvedla, zda bude poskytovat nějakou formu přímé podpory, ale připustila, že zpoždění v dodavatelském řetězci může mít vliv na rychlost obnovy výroby.

JLR se potýká s problémy nejen při samotné obnově systémů, ale i při přesunu více než tisíce vozů z různých fází výroby. Některá rozpracovaná auta bude nutné vozit mezi výrobními linkami a dohlížet na jejich kompletaci, než budou znovu zavedeny do databází. Podle některých odborníků může trvat měsíce, než se všechny problémy vyřeší.

Související témata:
Tata Motors

Doporučované