Hlavní obsah

První rozhovor dvou šéfů PPF. Proč se stáhli z Asie a jak moc věří Evropě

Rozhovor se šéfy PPF Kateřinou Jiráskovou a Didierem Stoesselem.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

Nejvyšší šéfové PPF v prvním společném rozhovoru nastínili budoucnost skupiny, kterou vlastní Renáta Kellnerová s dcerami. Ta prošla v posledních letech dramatickou proměnou, dnes stojí na čtyřech pilířích a sází na deglobalizaci.

Článek

V polovině letošního roku nastala ve vedení největší tuzemské skupiny PPF významná změna. Po konci mandátu Jiřího Šmejce se akcionáři v čele s Renátou Kellnerovou rozhodli jmenovat do role „generálních ředitelů ve sdílené funkci“ Kateřinu Jiráskovou a Didiera Stoessela.

Ti přebírají skupinu poté, co musela projít složitým obdobím po tragickém úmrtí zakladatele Petra Kellnera a vyrovnat se s významnými geopolitickými změnami. V první části rozhovoru jsme si povídali zejména o tom, jaká je skupina PPF dnes.

„Jádro našeho podnikání je v regulovaných oblastech. Ze čtyř pilířů jsou tři nějakým způsobem regulované – ať už jsou to telekomunikace, finanční služby, nebo média – tudíž jsou i méně cyklické a nejsou nijak zásadně závislé na geopolitickém vývoji. To je naše zaměření v rámci současné situace,“ říká generální ředitelka Kateřina Jirásková v rozhovoru, který vznikl jen den předtím, než majitelky PPF oznámily přesun zastřešující holdingové firmy z Nizozemska do Česka.

I v dalším období chce PPF těžit právě ze zázemí rodinné firmy. „Pracoval jsem dvacet let v londýnském City a mohu tak srovnávat s jinými investičními skupinami. Je zřejmé, že jsme v mnoha ohledech jedineční. V pondělí jsme se dívali, jak nás vnímají investoři na mezinárodních trzích, a je zřejmé, že jsme bluechip. Vnímají nás jako stabilní kapitál s dlouhodobým horizontem a zároveň jako velmi odborného hráče v odvětvích, kde působíme. Takových skupin je málo,“ dodává generální ředitel Didier Stoessel.

Jak funguje model dvou generálních ředitelů? Pro PPF je to novinka, ve světě to začíná využívat víc firem.

KJ: S Didierem se známe více než sedm let a posledních pár let spolupracujeme velice úzce. Historicky jsme měli své role rozdělené a ty si dál držíme, takže víme, jak spolupracovat. Společně tuto funkci vykonáváme od července a dá se říct, že jsme komplementární. Podařilo se nám dokončit konsolidaci vlastnictví PPF, dokončit projekt ProSieben a pár investic se podařilo v real estate, takže já bych řekla, že výborně.

DS: Já mluvím anglicky, Katka česky, takže se dobře doplňujeme. Pokrýváme opravdu celé široké spektrum. PPF je rozsáhlá organizace působící ve 25 zemích světa, která zaměstnává 65 tisíc lidí, kteří denně pracují na nových produktech. V takové organizaci je výhodou mít dva lídry. Často vtipkujeme, že když jeden mluví, druhý se usmívá a naopak.

Skupina PPF je pod kontrolou rodinného holdingu Amalar s rozhodujícím vlastníkem Renátou Kellnerovou. Co to znamená pro fungování skupiny v porovnání s minulostí?

KJ: Během posledních pěti let jsme prošli poměrně zásadní transformací. Museli jsme čelit odchodu zakladatele i dopadům covidu, který zasáhl spoustu našich byznysů. Čelili jsme geopolitické situaci, hlavně válce na Ukrajině. Rozhodli jsme se odejít z Ruska, což nebylo jednoduché rozhodnutí, ale beze zbytku jsme ho splnili. A dnes rosteme a jsme odolní. A jaká je PPF? Je to rodinná společnost a tady bych použila anglický termín „patient capital“, tedy trpělivý kapitál. Zní to trošku divně, ale je to přesné. PPF je investor s dlouhodobým horizontem.

Kdybychom chtěli nějakou byznysovou definici, tak je to evropský, odvětvově zaměřený investiční holding s jasnou strukturou řízení, která je ve vlastnictví pouze rodiny Kellnerových. Akcionářky se nyní aktivně podílejí na strategickém řízení skupiny, což je oproti minulosti také změna.

DS: Doplnil bych, že jsme nyní velmi stabilní organizace. Máme v řadě oblastí výrazné odvětvové know-how. Pracoval jsem dvacet let v londýnském City a mohu tak srovnávat s jinými investičními skupinami a je zřejmé, že jsme v mnoha ohledech jedineční. Díval jsem se před pár dny na naši reputaci na mezinárodních trzích a jsme opravdu „bluechip“. Vnímají nás jako stabilní kapitál s dlouhodobým horizontem a zároveň jako velmi odborného hráče v odvětvích, kde působíme. Takových skupin je málo.

Pro srovnání private equity fondy obecně fungují v cyklech pět až sedm let, využívají vysoké zadlužení, a navíc jsou více finančníky než provozovateli. My jsme v první řadě provozovatelé.

Z pohledu digitální transformace i v souvislosti s dopadem umělé inteligence na naše podnikání, ať už jde o média, telekomunikace nebo jiná odvětví, jsme skutečně v čele této transformace, kterou se snažíme aktivně utvářet. To nám umožňuje právě to, že jsme vlastněni firmou s rodinným zázemím. Stabilita totiž přináší inovace.

Co jsou dnes klíčové pilíře PPF?

KJ: Dnes jsou to telekomunikace, média, finanční služby a nemovitosti. Kromě těchto čtyř základních pilířů máme ale i další významné části byznysu, kam patří e-commerce, především logistická část, a vybrané oblasti průmyslu a mobility. Většinou jde o oblasti, kde máme know-how, můžeme využívat nejrůznějších synergií a vidíme potenciál růstu pro další desetiletí.

DS: Další věcí, která nás odlišuje, je snaha o propojení a spolupráci našich vertikál. V jiných skupinách spolu telekomunikace a média obvykle nekomunikují. U nás jsou plně integrované. Využíváme výhody jedné oblasti k podpoře druhé oblasti. Proto jsme schopni nastavovat trendy. Ať už jde o OnePlay nebo Unity. Digitální transformace je hnací silou inovací, ziskovosti a vzniku nových podniků. Protože působíme v sektorech zaměřených na zákazníky, máme schopnost ji dříve rozpoznat a lépe ovládat.

Česká elita – Žebříček nejhodnotnějších firem Česka

Česká elita 2025. Klikněte na banner níže a projděte si pořadí nejhodnotnějších firem Česka. Dalším kliknutím na řádek v tabulce nebo na interaktivní grafiku můžete zjistit podrobnosti o firmě.

Odborným garantem žebříčku TOP 100 České elity je společnost Deloitte.

A neuvažujete o tom, že ty pilíře ještě rozšíříte a přidáte nové?

KJ: Na to vždycky říkáme: nikdy neříkej nikdy. Nicméně v současné době jsme se svými pilíři spokojeni.

PPF otevřeně mluví o tom, že chce být u deglobalizace. Jak konkrétně chcete aktuální dění ve světě využít?

KJ: V posledních letech se PPF snaží budovat svou přítomnost na trzích, které jsou daleko více předvídatelné, než tomu bylo historicky. Jádro našeho podnikání je v regulovaných oblastech, z těch zmiňovaných čtyř pilířů jsou tři nějakým způsobem regulované – ať už jsou to telekomunikace, finanční služby, nebo média. Tudíž jsou i méně cyklické a nejsou nijak zásadně závislé na geopolitickém vývoji. To je naše obrana, respektive naše zaměření v rámci současné situace.

DS: V dnešním investičním světě je důležité mít odborné znalosti v daném odvětví, výhody z rozsahu, platformy a schopnost sdílet myšlenky napříč firmami. Geopolitická situace je ale rovněž důležitým faktorem, který zohledňujeme při investičních rozhodnutích. Silně působíme v Evropě a z řady asijských trhů jsme odešli, naposledy jsme oznámili prodeje v rámci Home Creditu. Evropa je region, kde dnes soustředíme naše investice, a jsme velmi optimističtí ohledně její budoucnosti.

KJ: Opustili jsme Rusko, opustili jsme Čínu a opustili jsme spoustu asijských zemí a ten hlavní fokus je na Evropě a částečně i ve Spojených státech.

Daně v Česku

Jak je to s možným přesunem zastřešující společnosti PPF z Nizozemska do Česka?

KJ: PPF měla vždycky relativně významnou část managementu tady v Čechách, ale sídlo bylo v Nizozemsku. V počátcích naší expanze byla úroveň ochrany zahraničních investic v nizozemské jurisdikci daleko silnější než tady v Česku. Tento rozdíl zmizel a ano, nic nám nebrání se přesunout se sídlem domů. Mohu potvrdit, že se na akcionářské úrovni přesun diskutuje a v nejbližších dnech ho zahájíme. Jsme v závěrečné fázi příprav tohoto procesu. Ideálně bychom ho chtěli dokončit během prvního pololetí roku 2026.

Jaké jsou další výhody tohoto přesunu?

KJ: Myslím, že tou nejdůležitější výhodou je, že když tu naše akcionářky žijí, je pro ně naprosto přirozené mít celou strukturu firem, které jim patří, u nás v České republice.

A dopady pro Českou republiku?

KJ: Pokud se skupina PPF přestěhuje do Česka, tak na skupinové úrovni bude platit daně v Česku.

Nové obchody

Pojďme se podívat postupně na vaše pilíře. Jedním z největších obchodů v historii PPF byl nedávný prodej těsné majority v telekomunikačním byznysu skupině Emirates Telecommunication Group, působící pod značkou e&, za více než 50 miliard korun. Jak se tato spolupráce rozvíjí?

DS: Jak víte, jsme největším operátorem v České republice a O2 jistě není třeba představovat. Neustále inovují. Ať už jde o kvalitu sítě, nebo to, co jsme nedávno vytvořili ve spolupráci mezi Novou a O2 pod značkou Oneplay. To je důkazem, jak silné je naše postavení v tomto sektoru.

S e& máme první rok společného podniku a daří se mu velmi dobře. Řídíme ho společně, ale každodenní provoz máme na starost my. Myslím, že byli velmi překvapeni, jak silné jsou výsledky. Vše, co jsme slíbili, plníme. To samozřejmě posiluje důvěru.

Dále rosteme. Před pár měsíci jsme oznámili akvizici SBB v Srbsku za 820 milionů eur. To nebyl malý obchod. Našim cílem bylo vytvořit v Srbsku konvergentního operátora, tedy takového, který nabízí mobilní služby, připojení k internetu, televizní či videoobsah, IT služby a třeba i kyberbezpečnost. Máme spoustu plánů, protože se spojují dvě velké skupiny, i my se od nich máme co učit. Myslím, že v příštích měsících uvidíte další nové projekty. Tuto oblast známe velmi dobře, právě digitalizace je v tomto oboru klíčová a cítíme se tu jistě.

Takže nová akvizice bude podobná té v Srbsku? Kde?

DS: Víte, že vám nemohu prozradit víc, ale brzy se o tom dozvíte. Plánujeme rozšíření především v zemích, kde už působíme. Tak, abychom posílili oblast konektivity v našem podnikání.

Má váš partner ze Spojených arabských emirátů e& výhledově možnost váš zbývající podíl dokoupit?

DS: První výročí tohoto společného podniku bylo v říjnu, tedy zhruba před měsícem a půl. Už při akvizici bylo řečeno, že partnerství bude po pěti letech revidováno. To jsme diskutovali dopředu. Uvidíme, jak se to vyvine, ale zatím funguje naše spolupráce skvěle.

Znamená to, že je tam opční mechanismus, kdy si jeden z těch partnerů může o podíl toho druhého říct?

DS: Ano, v takových případech se vždy stanovují časové horizonty a podmínky prostřednictvím opčních dohod.

Zmiňované společnosti O2 a český Cetin jsou mimo toto partnerství ve vlastnictví PPF. Znamená to, že jsou pro vás strategické a nejsou na prodej?

DS: Samozřejmě, že ne. To už je patrné i z mého nadšení pro O2 a samozřejmě jsem měl zmínit i Cetin, což je infrastruktura, díky které můžeme volat a připojit se k rychlému internetu. Je to pro nás mimořádně strategický segment. Takové podniky vnímáme jako dlouhodobou investici. Snažíme se je rozvíjet a rozšiřovat jejich aktivity. Díky tomu, že máme dobrý přehled o trendech, věříme, že v telekomunikacích přijdou nové směry, které budeme rozvíjet právě na základě O2.

Doporučované