Hlavní obsah

V pandemii Češi propadli úklidu. Teď na něm šetří

Milada Skutilová do firmy nastoupila už v roce 2002. Jak sama říká, tehdy to byla zcela jiná společnost. Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

 

Reklama

Za čisticí techniku loni Češi jen u  společnosti Kärcher utratili téměř miliardu korun. Letos už ale domácnosti začínají šetřit.

Článek

Výrobky firmy Kärcher čistily tváře amerických prezidentů na památníku Mount Rashmore, Krista Spasitele v Rio de Janeiru, fasádu českého Národního divadla i chodníky a ulice během Karlovarského filmového festivalu. Když do firmy před dvaceti lety nastupovala Milada Skutilová – tehdy na pozici oblastní manažerky pro Moravu -, měla česká pobočka jen deset zaměstnanců a v Česku její výrobky téměř nikdo neznal. Dnes má tuzemská síť zaměstnanců více než 130, devět poboček. Milada Skutilová je v současnosti šéfovou a výrobky jdou na dračku. Alespoň podle čísel za rok 2021, kdy Kärcher ČR dosáhl téměř na miliardové tržby.

Pandemie totiž z Čechů udělala nadšence do uklízení. „Loni celé jaro byly lockdowny, lidé seděli doma a měli potřebu kolem sebe uklízet a čistit,“ říká Milada Skutilová s tím, že v té době se prodávalo úplně vše. Nejvíc pak parní čističe. Domácnosti mají na tržbách firmy zhruba šedesátiprocentní podíl. Zbytek jsou firemní zákazníci.

Čistění se škrtá jako první

Teď se však situace otáčí a domácnosti začínají na úklidu šetřit. „Teď se trochu snižuje kupní síla a lidé se rozhodují, do čeho budou peníze investovat. Mají už navíc oproti pandemii i jiné věci, do kterých mohou investovat,“ dodává Skutilová s tím, že u firem ale zatím zájem stále roste. I proto Skutilová doufá, že tržby společnosti z loňských 980 milionů nespadnou.

„Už máme trošičku konzervativní výhled, ale pevně věříme, že se nám podaří dostat na stejná čísla jako v roce 2021 - tedy přiblížit se miliardě,“ dodává Skutilová s tím, že ví, že čištění je sice potřeba, ale je to jedna z prvních věcí, na které se začíná šetřit.

Možná i proto teď roste zájem o půjčovnu techniky. „Trend pronájmu strojů je tu několik let a navyšuje se. Zejména na straně firem je nárůst v násobcích, oproti předchozím letům,“ dodává.

Kärcher, který má výrobu v Německu, uvede na trh ročně více než stovku patentů a novinek a téma pro budoucí měsíce a roky je jasné: digitalizace a robotizace. „Zatím jsme na začátku. Máme sice v portfoliu robotické vysavače, ale do budoucna to bude téma největší. Už jenom proto, že v naší branži je nedostatek úklidových pracovníků,“ dodává Skutilová.

Reklama

Doporučované