Hlavní obsah

Na mobilech přibude nový štítek. Ukáže, co všechno vydrží

Foto: SEVEn

Nový štítek kromě spotřeby hodnotí i opravitelnost nebo schopnost odolávat vodě a prachu.

Jak je mobil a tablet odolný proti pádu, vodě nebo zda se dá jednoduše rozebrat a díly vyměnit. Zákazníci se mohou rozhodovat podle nových štítků.

Článek

Novými štítky od 20. června 2025 musí výrobci vybavit mobilní telefony a většinu tabletů, které uvádějí na trh. Jsou obdobou energetických štítků známých třeba z praček a ledniček, akorát informačně mnohem pestřejší.

Kromě známého barevného „semaforu“ energetické spotřeby se známkami A až E se zákazník z dalších ikon na štítku dozví, jak odolá při pádu na zem, jestli je opravitelný a nakolik je chráněn krytem proti vniknutí kapaliny. Další ikony ukazují informace o výdrži baterie na jeden cyklus/nabití a celkové životnosti baterie.

Například baterie musejí vydržet alespoň 800 cyklů nabití a vybití až do 80 procent své původní kapacity. Výrobci, kteří stanovené podmínky nesplní, nesmí prodávat v EU.

Nové štítky na mobilech a tabletech

Směrnice se týká

  • chytrých telefonů a funkčních telefonů s integrovaným 4-7palcovým dotykovým displejem a tabletů s obrazovkou o velikosti 7 až 17,4 palce
  • nevztahuje se na tablety s externí klávesnicí, výrobky s ohebným hlavním displejem (rolovací chytré telefony) a chytré telefony určené pro vysoce zabezpečenou komunikaci
  • energetické štítky už jsou například na chladničkách, televizorech, žárovkách, klimatizacích, digestořích, zdrojích světla, ohřívačích vody či pneumatikách

„U ikon jsou hodnoty A až E, zákazník nemusí znát fyzikální jednotky, je to intuitivní. Pokud bude mobil v ‚áčku‘, vydrží víc pádů z výšky 1 metr než zařízení se známkou D,“ popsal pro SZ Byznys ředitel SEVEn Energy Juraj Krivošík. Metrová výška je v tomto případě referenční hodnota, na kterou výrobci pády testují.

U mobilů a tabletů je také povinná delší dostupnost aktualizací operačního systému. Odborné opravny musejí mít přístup k veškerému softwaru nebo firmwaru potřebnému k aktualizacím nebo opravám.

U mobilu není důležitá spotřeba

Například požadované informace o vniknutí vody a prachu do telefonu podle Krivošíka mají svou hodnotu. „U mobilu tolik nejde o energetickou spotřebu. Dopad na domácnosti je malý ve srovnání s ohřevem vody, vytápěním nebo bílou technikou. Tady jde hlavně o to, jak dlouho vám vydrží,“ vysvětluje hodnotu informací o opravitelnosti a odolnosti. V minulosti řada výrobců hřešila na to, že jejich zařízení se nevyplatila nebo nešla opravit.

Evropská unie odhaduje, že v roce 2030 legislativa u mobilů dosáhne kombinované úspory na nákup a spotřebu energie přibližně 20 miliard eur.

Nová povinnost vyplývá ze směrnice o ekodesignu, na základě které výrobci elektro spotřebičů musejí změnit konstrukci produktů tak, aby nejen byly energeticky šetrnější, ale zároveň se prodloužila jejich životnost. Legislativa o ekodesignu už od roku 2021 zasáhla bílou techniku. Její výrobci musí zajistit opravitelnost výrobků po dobu deseti let, přestože už daný model nevyrábí. Na straně výrobců to vyvolalo tlak na dostatečnou zásobu náhradních dílů.

Jak tehdy uvedl majitel choceňské značky elektrospotřebičů Concept Jindřich Valenta v rozhovoru pro SZ Byznys, může to být proinflační faktor.

„Má to vliv na skladování a málokdo si uvědomuje, že se to bude muset dostat do cen. Máme mraky náhradních dílů, které zabírají místo, a po čase je nebudeme potřebovat a vyhodíme je. Z toho máme velké ztráty,“ řekl v rozhovoru v roce 2022.

Náhradní díly bude nutné zajistit také u mobilů a tabletů, a to po dobu alespoň sedmi let od posledního uvedení daného modelu na unijní trh. Dostupné musí být do 5-10 pracovních dnů.

Směrnice reaguje na obecně rozšířený nešvar, kdy některé spotřebiče v minulosti bylo obtížné rozebrat a opravit, v horším případě obsahovaly nejrůznější „kazítka“.

Inovace k růstu

Přestože legislativa platí od 20. června, zákazníci se se štítky setkají později. Opatření se týká výrobků nově uváděných na trh, nikoliv doprodejů stávajících zásob.

Prodejci se na to teprve připravují. „Jsme ve finální fázi, jak se s tím poprat,“ říká obchodní ředitel Datartu Jan Pospíšil. „Neřekl bych, že je to významná položka v nákladech, spíš otázka toho, kolik lidí se tomu musí věnovat,“ dodal.

Alza očekává, že nové značení zvýší transparentnost a pomůže zákazníkům snadněji se rozhodnout. „Zákazníci mohou nově více zohledňovat nejen cenu, ale také udržitelnost a dlouhodobou použitelnost zařízení. Očekáváme pozitivní dopad na trh s repasovanými produkty i modely s vyšší opravitelností,“ uvedla mluvčí Eliška Čeřovská.

„Nemyslím, že to změní zákaznické chování. Spotřebitelé se rádi zajímají o ekologii a udržitelnost, ale jen když na to mají,“ myslí si šéf řetězce Planeo Tomáš Opluštil.

Štítky jsou však součástí marketingu firem a výrobci to vědí. Už při vývoji proto patrně zohlední legislativu, což je bude motivovat k vylepšování svých produktů. „Všude, kde se štítky zavedly, ať už to jsou pračky, chladničky, myčky, TV nebo žárovky, se energetická účinnost výrazně zlepšila. Rozhodně očekávám, že to bude mít podobný dopad,“ věří Juraj Krivošík.

Související témata:
Opravitelnost

Doporučované