Hlavní obsah

Cla na autodíly platí. Přes Německo ovlivní i Česko

Foto: fotokaleinar, Shutterstock.com

Od soboty vstupují v platnost americká cla na autodíly. Ilustrační foto.

Nová americká cla na dovoz autodílů ve výši 25 procent vstupují v platnost od soboty. Podle zástupců českého automobilového průmyslu se klíčového odvětví dotknou nepřímo, jelikož rovnou do USA směřuje jen zlomek jejich produkce.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Spojené státy od soboty uplatňují 25procentní cla na dovoz autodílů. Stejná sazba platí už od začátku dubna i pro dovoz celých automobilů. Americký prezident Donald Trump uvedl, že celní opatření mají přimět výrobce automobilů, aby přesunuli svoji výrobu do Spojených států.

Podle údajů Sdružení automobilového průmyslu a firem se nová cla dotknou tuzemských výrobců spíše zprostředkovaně, protože přímo do USA směřuje jen necelé jedno procento jejich produkce. Clo 25 procent bude znamenat zdražení těchto přímo dovážených dílů o zhruba dvě miliardy korun ročně.

„Spojené státy americké nejsou pro český automobilový průmysl klíčovým exportním trhem. V roce 2023 směřovalo do USA pouze 0,8 procenta českého automobilového exportu v hodnotě 9,3 miliardy korun, přičemž předmětem exportu z České republiky nejsou hotová vozidla,“ uvedl výkonný ředitel sdružení Zdeněk Petzl.

Podle experta na automobilový trh z EY Petra Knapa budou mít cla zprostředkovaně dopad na české dodavatele kvůli problémům primárně německých automobilek. „Předběžné odhady hovořily o miliardě USD roční ztráty pro BMW i pro Mercedes. Pokles exportu se uvádí v rozmezí šest až osm procent pro Německo i Itálii, kde je odhadovaná největší expozice z EU zemí. Ovšem i pro Česko se odhadoval negativní dopad v rozmezí 0,3 až 0,5 procenta HDP vzhledem k poklesu poptávky po dílech a komponentech, které vstupují do finálních vozů nebo funkčních celků,“ podotkl Knap.

Poměrně vážný je podle Knapa dlouhodobý dopad, kdy výrobci a dodavatelé budou zvažovat nové investice do produktového vývoje i výroby pro USA přímo v Severní Americe, ne v Evropě. „A samozřejmě jsme teprve v úvodních stadiích potenciálně vleklého obchodního konfliktu, kde ztratí všichni zúčastnění, obzvláště firmy zapojené ve velmi komplexním a globálním automobilovém dodavatelském řetězci,“ dodal.

„Automobilové součástky, které vyrábíme, dodáváme pouze do evropských závodů automobilových výrobců, nikoli přímo na americký trh. Proto se nás uvažované zavedení 25procentních cel na autodíly dotkne spíše nepřímo,“ řekl tento týden generální ředitel Motoru Jikov Miroslav Dvořák.

Dodavatelé zatím od evropských automobilových partnerů nezaznamenali žádné přímé požadavky na úpravy cen či jiné ústupky v souvislosti s aktuálním americkým opatřením. „Nicméně jsme připraveni jednat, pokud by v budoucnu došlo k tlakům na cenu v rámci celého dodavatelského řetězce,“ dodal Dvořák.

Americký prezident Donald Trump tento týden podepsal příkaz, který poskytne automobilkám vyrábějícím ve Spojených státech úlevu od části 25procentních cel na automobily, aby výrobci získali čas na návrat dodavatelských řetězců zpět do USA. Automobilky získají kredity až do výše 15 procent hodnoty vozidel montovaných v USA, které budou moci uplatnit proti hodnotě dovážených dílů.

Doporučované