Hlavní obsah

Velké investice, ale také zisk a noví zákazníci. AI se gigantům vyplácí

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: Pixabay.com

Ilustrační snímek.

Reklama

Investice do umělé inteligence a do cloudových služeb se vyplácí, vzkazuje svým akcionářům společnost Alphabet, která vlastní Google. Ten dal do podpory AI 12 miliard dolarů a peníze se jí vrací, píše agentura Bloomberg.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Rok 2024 se nese v duchu umělé inteligence. Vypovídá o tom růst akcií společností Googlu Microsoftu, které do vývoje umělé inteligence investovaly dvojnásob než v minulém čtvrtletí. Umělou inteligenci aplikují i do svých cloudových služeb, v případě Microsoftu bude přidána k předplatnému kancelářských programů office. S růstem využívání AI počítají analytici i v následujících měsících

Tvrzení vedení Alphabetu o výhodnosti obrovských investic do vývoje umělé inteligence potvrzuje i čtvrtletní zpráva, podle které hodnota akcií Googlu vyrostla o 17 %. A vedení společnosti to přičítá právě AI. S umělou inteligencí se dařilo i Microsoftu, který spojil síly se startupem Open AI a hodnota akcií vzrostla o 6,3 %.

Přidáním technologie, která je schopná generovat zvuk, obraz nebo spravovat web pomocí textových příkazů, k softwarovým balíčkům vylepšují Microsoft a Google svoji nabídku.

Právě nabídka zdokonalených služeb láká korporátní společnosti do víceletých kontraktů. „Z výdělků Googlu a Microsoftu lze jasně vydedukovat, že požadavek na služby spojené s umělou inteligencí se stává normou,“ řekl pro Bloomberg Tejas Dessai, analytik pro Global X ETFs.

Velké korporáty mají stále větší zájem o cloudové služby, což hraje nejvíce do karet Googlu, který v prvním čtvrtletí vydělal téměř 900 milionů dolarů, tedy téměř o třetinu více, než analytici dříve odhadovali. „Po několik let byly výdělky cloudové divize Googlu slabinou kvartálních zpráv Alphabetu. Poslední výsledky ukazují, že velké firmy jsou ochotny za nabídku cloudových služeb poháněných AI utratit nemalé peníze,“ řekl Bloombergu Lee Sustar z Forrester Research.

Profesionální verze, lepší funkce

I přes velký úspěch u velkých firem ztrácí Google podporu drobnějších zákazníků. Důvodem je vlajková loď v AI technologiích Gemini, která je v posledních týdnech ostře kritizována pro vyobrazování historicky nepřesných obrázků.

Její plná verze je podle finančního ředitele Nadelly na mnohem lepší úrovni. Profesionální verze aplikace obsahuje funkce pro hlídání jednotného obsahu, chrání před kybernetickými útoky a vytváří reklamy nebo dokonce podcasty. Tu ale využívají právě hlavně větší zákazníci.

Úspěch s AI má i Microsoft, který ke všem svým produktovým balíčkům začal přidávat software od svého partnera OpenAI pomáhající shrnout dokumenty nebo vytvářet obsah. Přidaná hodnota ve formě umělé inteligence se vyplatila a uživatelé se začínají přihlašovat ke cloudovému předplatnému Azure od Microsoftu, kde se Open AI také používá.

I Azure si v první třetině roku připsalo daleko lepší výsledky než v posledním kvartálu loňského roku. Dařilo se mu i v porovnání s odhady analytiků, kteří předpokládali příjmy 60,86 milionu dolarů, oproti 61,86 milionu, které služba skutečně vydělala.

A s výsledky je spokojena i finanční šéfka firmy Amy Hoodová. „Zdravý finanční růst Azure je pro nás velmi důležitý. Ačkoli je samozřejmě stále ještě brzy na dlouhodobé zpeněžení AI, máme dobrý pocit z toho, jak si na tom firma stojí, “ řekla Hoodová pro agenturu.

Boduje i kódovací aplikací Gift Hub, která k původním 1 300 000 předplatitelům přilákala v posledním čtvrtletí další půl milion. Mezi uživateli této aplikace od Microsoftu, která pomocí umělé inteligence například překládá z jednoho programovacího jazyka do druhého, patří i velké firmy, jako je americký Ford Motors nebo Goldman Sachs Group.

Společnost plánuje přidat funkce umělé inteligence i do svého balíčku Microsoft Office. Za přidanou hodnotu plánuje od svých uživatelů účtovat dalších 30 dolarů, něco přes 700 korun.

Reklama

Doporučované