Hlavní obsah

Ceny mědi vylétly vzhůru. Druhý největší důl světa zasáhly povodně

Foto: Mapy.com

Satelitní snímek dolu Grasberg.

Přírodní pohroma zastavila dodávky mědi z indonéského dolu Grasberg. Ukázala tak na citlivost trhu s tímto kovem na jakékoliv narušení produkce.

Článek

Americká těžební společnost Freeport-McMoRan ve středu oznámila svým odběratelům s odvoláním na zásah vyšší moci, že nedokáže splnit dojednané dodávky mědi z dolu Grasberg v Indonésii. Firma také revidovala svůj odhad celkových tržeb z prodeje mědi a zlata na aktuální čtvrtletí.

Před dvěma týdny indonéský důl, který je co do těžby mědi druhý největší na světě, zasáhly povodně. Freeport-McMoRan oznámila, že do dolu vniklo 800 tisíc tun bahna a zaplavilo několik jeho pater. Dva pracovníci dolu při tom zemřeli, po dalších pěti se pátrá.

„Nehoda takového rozsahu je v historii Freeportu bezprecedentní,“ uvedl Bernard Dahdah, analytik společnosti Natixis.

Měď na dodání za tři měsíce po oznámení amerického těžaře zdražila na londýnské burze pro kovy o 3,6 procenta a je nejdražší za více než rok. Akcie Freeport-McMoRan spadly o 15 procent. Akcie konkurenčních těžebních firem jako Glencore nebo Anglo American naopak posilovaly.

Růst cen mědi podporuje i to, že společnost Hudbay Minerals v úterý oznámila přerušení provozu zpracovatelského závodu na měděnou rudu u dolu Constancia v Peru kvůli trvajícím politickým nepokojům v zemi.

Aktuální vývoj, kdy se sešly odstávky ve dvou z předních světových dolů, ukazuje na citlivost trhu s mědí na jakékoliv výkyvy v těžbě, cituje Bloomberg šéfa komoditních strategií Saxo Banka Oleho Hansena. „Obchodníci nejprve nakupují, a teprve poté se ptají,“ prohlásil.

Podle dat Bloomberg mělo z dolu Grasberg pocházet 3,2 procenta očekávané globální produkce mědi v letošním roce. Důl se podílí z 30 procent na celkové těžbě mědi a ze 70 procent na těžbě zlata ve společnosti Freeport-McMoRan.

Důl Grasberg sestává ze tří částí. Dvě z nich nebyly přímo zasažené a měly by obnovit provoz během čtvrtého čtvrtletí. V zaplavené části dolu se ale bude moci těžit až v první polovině příštího roku a plnému provozu se důl vrátí až v roce 2027, odhaduje Freeport-McMoRan. Americká firma v dolu drží podíl 49 procent, těsnou většinu má indonéský stát.

Související témata:

Doporučované