Článek
Vyšel na 240 milionů a stal se nejvyšší dřevěnou stavbou svého druhu v Japonsku. Při jeho instalaci museli dokonce Češi přesvědčovat tamní úřady, že budova spirálového tvaru zvládne i případné přírodní katastrofy. A snaha se vyplatila. Český pavilon na světové výstavě Expo 2025 v japonské Ósace získal zlatou medaili v kategorii People’s Choice – tedy v kategorii, ve které hlasovali profesionálové i nadšenci zážitkového designu spolu s návštěvníky a příznivci světových výstav Expo.
Český pavilon tak porazil země, jako je Francie, Kanada, Německo, Portugalsko, Španělsko, Švýcarsko nebo USA. Porota posuzovala nejen vizuální a architektonickou kvalitu pavilonů, ale i jejich schopnost předat příběh, zaujmout návštěvníky a nabídnout jim inovativní zážitky. Vedle rozhodování odborné poroty hrála významnou roli i veřejnost: finalisté kategorie People’s Choice byli totiž vybráni prostřednictvím otevřeného hlasování.
„Nesmírně si vážíme všech ocenění, ale největší radost mám právě z vítězství v kategorii People’s Choice, o níž rozhodují sami návštěvníci světové výstavy z celého světa. Stále nemohu uvěřit, že jsme prvenství získali právě v této kategorii, která je nejkomplexnější ze všech – hodnotí totiž nejen architekturu, expozici, technologie či doprovodný program, ale všechny tyto prvky dohromady,“ říká generální komisař české účasti na Expo 2025 Ondřej Soška. „Ocenění je pro nás jasný signál, že naše práce má smysl a že v Japonsku posilujeme český brand,“ dodává Soška.
Podle výkonného ředitele Experiential Design Authority, která soutěž pořádá, Travise Stantona představují vítězové letošního ročníku vrchol zážitkového designu. „Každý projekt ukazuje nejen mimořádnou kreativitu, ale také hluboký závazek spojovat lidi, kultury a myšlenky prostřednictvím síly vyprávění a designu,“ dodává Stanton.
V Japonsku navíc bodoval i český maskot René – křišťálová bytost, která je přátelská a hravá jako sklo samo a pochází z galaxie Česko. René, pojmenovaný podle umělce Reného Roubíčka, symbolicky navazuje na úspěch československého pavilonu. Ten získal cenu za architekturu a oslovil pro svou jedinečnost, zapamatovatelnost, ale právě i propojení s odkazem Expo 1970.

Bodoval i maskot René.
Přehlídka v japonské Ósace bude končit 13. října. Už teď se některým z partnerů české účasti podařilo v Japonsku navázat i obchodní partnerství a spolupráci. „Nasbírali jsme mnoho cenných kontaktů, které chceme zúročit v prvním kvartálu roku 2026, kdy budeme připravovat konference jak v Ósace, tak v Tokiu s cílem ukázat japonským firmám naši technologii 3D betonového tisku,“ říká Adam Soustružník, mluvčí holdingu Purposia.
Vinařství Thaya zase získalo díky své účasti první zakázku v Japonsku a jedná s dalšími importéry. Kontrakt společnost podepsala s japonskou firmou Shoji Saketen Co, která patří mezi důležité distributory prémiového alkoholu na tamním trhu.