Článek
Britsko-polský investiční fond Abris Capital Partners v minulých letech podnikl několik pokusů o prodej své společnosti Aures Holdings, která provozuje autobazary AAA Auto a Mototechna. Jedním z nich byla dokonce snaha o návrat na burzu.
Zatímco předchozí pokusy skončily nezdarem, nyní se prodej Aures Holdings přiblížil do finále, získat jej má jeden z nejbohatších Čechů a vládce skupiny EP Group Daniel Křetínský. Podle několika zdrojů SZ Byznys obeznámených s celou záležitostí by se prodej mohl realizovat již velmi brzy. „Je to blízko k podpisu,“ uvádí zdroj ze středoevropského trhu fúzí a akvizic.
Shoda na klíčových bodech
Podle dalšího z dobře informovaných zdrojů se obě strany snaží uzavřít obchod do Vánoc. „Je to velmi pravděpodobné. Jednání jsou hodně daleko. Na všem zásadním je shoda,“ uvádí zdroj obeznámený s průběhem transakce. Podle informací SZ Byznys se může dokonce stát, že k podpisu kupní smlouvy dojde během následujících dnů. Přesto ale uzavření transakce ještě není zcela jisté, upozorňuje další zdroj z investičních kruhů.
Křetínský ani samotná Aures Holdings se nechtěli k informacím SZ Byznys vyjádřit. „Jakékoliv spekulace o akvizicích nekomentujeme,“ říká Křetínského mluvčí Daniel Častvaj.
Podobně odpověděl i Aures Holdings. „Případný prodej společnosti Aures Holdings je záležitostí majitele a nám nepřísluší se k němu vyjadřovat. Společnost funguje v běžném provozu a daří se jí, o čemž svědčí letošní rekordní prodeje, kdy jsme prodali již více než sto tisíc automobilů,“ říká Radek Němeček, který má v holdingu na starosti vztahy s investory. Podle něj je letošní rok vůbec nejsilnější v historii společnosti. Vlastník Auresu se do uzávěrky k dotazům redakce nevyjádřil.
Fond Abris působí v Aures Holdings od roku 2014 a rád by už svou činnost ve firmě „zpeněžil“. Doba působení v Aures Holdings už totiž přesahuje jeho obvyklý investiční horizont.
Skupina Aures působí v současnosti ve více než sedmdesáti lokalitách ve čtyřech zemích. Nabízí přes 19 tisíc vozů a denně prodá přes 340 automobilů.
Provozovatel sítí autobazarů loni zvýšil EBITDA (zisk před úroky, daněmi a odpisy) o čtrnáct procent na 68,2 milionu eur, což je v korunách téměř 1,7 miliardy. Tržby se zvýšily o jedenáct procent na 1,25 miliardy eur, což odpovídá zhruba 30,3 miliardy korun.
Výsledky dělají z Aures Holdings zajímavý cíl. „Pokud by byl Aures Holdings chápán jen jako investice, nabízí vcelku atraktivní poměr ceny a výnosu (na základě EBITDA), při relativně stabilním a rostoucím cash-flow (toku hotovosti, pozn. red.). Růst poptávky po ojetinách, trend digitalizace v Auresu a jeho vedoucí tržní pozice představují pak potenciál dalšího rozvoje a zhodnocení takové investice,“ uvádí Petr Kymlička, partner poradenské společnosti Moore Czech Republic.
Pro Křetínského může být segment ojetých aut podle Kymličky zajímavou diverzifikací mimo jeho tradiční byznysy. Miliardář působí zejména v energetice, maloobchodu, v poštovních a doručovacích službách nebo v médiích.
V poslední době investuje Křetínský zejména v zahraničí i vzhledem k velikosti svých transakcí. Aures Holdings by tak byla spíše výjimkou. „V podmínkách České republiky se jedná o jednu z mála investičních příležitostí, která je hodna pozornosti tak velkého zájemce,“ dodává Kymlička.
Jen pro srovnání: založení společného podniku mezi Křetínského Energetickým a průmyslovým holdingem a francouzským energetickým kolosem TotalEnergies představuje obchod za částku okolo 256 miliard korun. Francouzská společnost touto transakcí získá projekty na výstavbu plynových a biomasových elektráren a baterií v Itálii, Velké Británii, Irsku, Nizozemsku a ve Francii. EPH pak na druhou stranu získá podíl v TotalEnergies ve výši 4,1 procenta.
Trhu s ojetinami se daří
Na českém trhu by nicméně nákup Aures Holdings patřil mezi největší letošní transakce. „Podle realistických odhadů by se tzv. enterprise value (hodnota včetně dluhu, pozn. red.) celého Aures Holdings mohla pohybovat kolem dvanácti miliard korun, což zhruba odpovídá sedminásobku jeho ukazatele EBITDA v roce 2024,“ vypočítává Kymlička. Výslednou cenu ale podle něj ovlivní výsledky hloubkové kontroly, kterou si Křetínský nechal provést letos v létě.
Aures Holdings má silnou značku a je jedničkou na českém trhu. To podle Kymličky umožní další expanzi a konsolidaci trhu. „Silnější kapitálové zázemí Daniela Křetinského by dokonce mohlo vést k záměru vybudovat na bázi Auresu nový tržní segment v oblasti mobility (financování aut, logistika, správa vozových parků),“ doplňuje Kymlička.
Trh ojetých aut se navíc v současnosti nachází v dobré kondici. „Daný segment trhu patří v evropských podmínkách mezi poměrně atraktivní. Odhady jeho průměrného ročního růstového tempa pro období 2025 až 2034 představují 4,6 procenta, přičemž v roce 2024 činil celkový objem tohoto trhu v Evropě přes 725 miliard dolarů (15,2 bilionu korun),“ uzavírá ekonom.
















