Hlavní obsah

Zájem o ojetiny v Česku roste. Stoupají ceny i stáří vozů

Foto: Seznam Zprávy

V prvním letošním půlroce se prodalo o 53 tisíc více aut než ve stejném období loňského roku.

Ceny ojetin žene vzhůru stagnující nabídka, levných aut do 75 tisíc výrazně ubylo. Podíl elektromobilů je nízký, ale kvůli klesajícím cenám roste.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Od ledna do konce června se v Česku prodalo více než 480 tisíc ojetin, o téměř 53 tisíc víc než v loňském prvním pololetí. Podle společnosti Aures Holding, která provozuje největší české autobazary AAA Auto a Mototechna, také roste průměrná cena použitých vozů.

Letos se ojeté vozy v průměru prodávají za zhruba 300 tisíc korun. Společnost Cebia, zabývající se ověřováním původu vozidel, uvádí průměrnou cenu v podobné výši – 298 tisíc korun. To představuje meziroční nárůst o 11 tisíc, v případě údajů Aures Holdingu dokonce o více než 16 tisíc korun.

„Zatímco poptávka roste, nabídka spíše stagnuje, a tak ceny opět rostou, byť mírně. Dle našich odhadů by se ceny mohly držet na únosné hladině ještě do podzimu, než se na sekundárním trhu projeví zdražení nových aut v důsledku zavádění amerických cel,“ říká generální ředitel Aures Holding Petr Vaněček.

Nárůst cen o podobnou částku potvrzuje i druhý největší český autobazar AutoEsa. „Tento nárůst nejvíce ovlivňuje snížení nabídky levných vozidel v ceně do 75 tisíc, a naopak zvýšení nabídky, ale zároveň i poptávky po segmentu zánovních vozidel se stářím do dvou let a nízkým nájezdem,“ uvádí ředitel marketingu AutoEsa Filip Kučera.

Zvýšený zájem o ojetiny s sebou nese i posun v nákupní sezoně. „Největší poptávka po ojetých automobilech je tradičně na jaře a na podzim. Letos se ale sezóna posunula a nejsilnějšími měsíci první poloviny roku byly únor a březen,“ Petr Vaněček.

Ojetiny stárnou

Spolu s cenou roste i průměrné stáří prodávaných vozů, které se podle dat společnosti Cebia letos zvýšilo o sedm měsíců na 9,82 roku. „Důvodem bylo zejména výrazné navýšení stáří aut se zahraničním původem, které letos dosáhlo 11,41 roku, tedy o 9,5 měsíce více než loni,“ uvádí Cebia ve svém nejnovějším přehledu.

Třetí největší prodejce ojetých vozů v Česku, společnost Louda Auto, nabízí především vozy staré tři až pět let s původem na domácím trhu. Kvůli rostoucí poptávce po starších vozech významně navyšuje i jejich podíl v nabídce.

„Chceme tím zvýšit tržní podíl, ale hlavně vyjít vstříc poptávce našich zákazníků, kteří mají zájem o starší vozidla a chtějí využít našich služeb. Dnes proto nabízíme i více kvalitních vozů starších než tři až pět let,“ popisuje ředitel prodeje ojetých vozů Louda Auto Michal Hart.

Držák Octavia, růst SUV

Podle údajů Aures Holding jsou nejprodávanějšími typy karoserie kombi (26 procent), hatchback (23 procent) a SUV (21 procent). Tyto vozy zároveň vykazují nejvyšší nárůst poptávky.

„SUV se v naší síti autocenter stala v červenci nejprodávanějším typem vozu. Městské crossovery se na první příčku prodejnosti tlačí již několik posledních let, ale toto je poprvé, kdy předčily tradiční typy karoserií ve všech zemích, kde působíme,“ upřesňuje Vaněček. Nejlépe prodávaným SUV v Česku je Hyundai Tucson.

Nejprodávanější ojetiny v Česku v roce 2025

ModelPočetPrůměrná cena (v Kč)
Škoda Octavia45 280215 789
Škoda Fabia26 402124 365
Škoda Superb15 589381 444
VW Golf13 784176 702
VW Passat12 968240 496
BMW 38 432217 682
Škoda Kodiaq6 417754 389
Ford Focus6 240126 877
BMW 55 608358 709
VW Touran5 605193 122

Zdroj: Aures Holding

Celkově ale žebříček nejprodávanějších ojetin vede Škoda Octavia, následovaná Fabií a Superbem. Mezi deseti nejpopulárnějšími vozy je sedm aut koncernu Volkswagen.

Elektromobily (pomalu) rostou a zlevňují

Segment elektrických vozů dosud tvoří jen zlomek trhu. Podle údajů Cebia připadá v letošním prvním pololetí na elektromobily pouze 1,66procentní podíl ze všech nabízených ojetin a na hybridy 2,66 procenta. „Zákazníci jsou zatím zdrženliví. Vnímám rozpaky, ale víme, že ta doba přijde,“ věří Hart z Louda Auto.

Prodeje elektromobilů nicméně dynamicky rostou. Od ledna do června se jich prodalo přes šest tisíc, o třetinu více než loni. „Zvyšující se poptávce po elektromobilech pomáhá nejen rostoucí nabídka, ale hlavně klesající cena,“ říká Petr Vaněček z Aures Holding.

Zatímco letos v červenci se elektromobily prodávají v průměru za 677 tisíc korun, před rokem to bylo ve stejný měsíc za 820 tisíc. Nejlevnější ojetý elektromobil - Škodu Citigo iV - lze pořídit už za cenu kolem 250 tisíc korun. Nejprodávanějším elektromobilem je letos Tesla Model 3, jichž se prodalo více než tisíc za průměrnou cenu 621 tisíc korun.

Trhu s ojetými vozy dominují tradiční paliva, diesely mají podíl přes 47 procent a benzinové vozy 46,6 procenta. Více než polovina ojetin na trhu má český původ, zájem o tuzemská auta roste už třetí rok v řadě.

Doporučované