Hlavní obsah

Covidoví mazlíčci stvořili tisíce zákazníků, říká král zverimexů Super zoo

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Dušan Plaček trávil jako dítě víkendy prodejem rybiček na trzích.

Reklama

Poděbradský rodák Dušan Plaček si od třinácti přivydělával. Dnes nestíhá přestřihávat pásky na nových prodejnách Super zoo. Do roka jich bude přes 400.

Článek

Poté, co loni prodal své obchody v Rumunsku a Chorvatsku, napíná poděbradský podnikatel s potřebami pro mazlíčky své síly do svižné expanze především na český a polský trh. Jeho holding Plaček Group má nyní přes 370 prodejen. Další plánuje otevírat především v České republice, na Slovensku a v Polsku. Působí také v Lotyšsku.

Téměř každý týden otevře skupina jeden nový obchod a řadí se tak k nejrychleji rostoucím maloobchodním prodejcům. Pobočky na celkem čtyřech trzích otevírá rychlostí 50-55 poboček ročně.

Ještě letos tak má vzniknout patnáct nových obchodů včetně dvou automatizovaných prodejen 24/7, kam zákazníci vstoupí kdykoliv ve dne i v noci pomocí aplikace, napojené na bankovní identitu. Průkopníkem tohoto konceptu v Česku se přitom stala družstevní Skupina Coop zaměřená na potraviny.

Poslechněte si příběh podnikatele Dušana Plačka.Video: Filip Horáček

„Do konce kalendářního roku 2025 bychom chtěli mít pět set prodejen. Můj sen je, že do konce roku 2030 bychom mohli mít tisíc prodejen,“ vyhlíží budoucnost v rozhovoru pro SZ Byznys poděbradský rodák. Už jako školák si ve třinácti letech začal vydělávat prodejem akvarijních rybiček, když společně s otcem objížděli trhy v Kolíně, v pražských Holešovicích ale také v bývalé NDR.

Expanze se v příštích letech zaměří především na Českou republiku, kde už se sice příliš nestaví obchodní centra, ale zato mají vzniknout desítky nových retail parků – nákupních zón zejména na periferiích měst s otevřeným parkovištěm. Majitel skupiny předpokládá, že za dvanáct měsíců se značky Super zoo v ČR objeví u nových 25-30 prodejen. Dalších 15 až 17 nových prodejen vznikne v Polsku, kde vystupuje pod značkou Kakadu. V Lotyšsku se prodejny české firmy jmenují Dino Zoo.

Plaček Pet Products

  • Holding poděbradského podnikatele Dušana Plačka.
  • Zabývá se prodejem a distribucí potřeb pro chovatele, zejména psů, koček a hlodavců.
  • Provozuje přes 370 zverimexů v ČR a na Slovensku (Super zoo), v Polsku (Kakadu) a v Lotyšsku (Dino Zoo).
  • Obrat 260 milionů eur (6,3 miliardy korun).
  • Má přes 2900 zaměstnanců.
  • Mezi konkurenty v maloobchodu se řadí například síť obchodů Pet Center, která má po Česku 104 prodejen (bezmála třetina je v Praze) nebo méně známá síť více než třiceti obchodů Fajn Zoo.

Síť s potřebami pro chovatele je navíc mezi pronajímateli komerčních realit vítaným nájemcem, protože tento byznys v uplynulých letech ukázal svou houževnatost. Firma rostla i v době světové finanční krize a během pandemie posledních tří let.

„Finanční krize, která začala v roce 2007, byla nakonec jedna velká obchodní příležitost, kdy jsme náš řetězec začali víc stimulovat, protože pronajímatelé v tu chvíli začali brát obchody s potřebami pro chovatele jako stabilní nájemce,“ vzpomíná Dušan Plaček.

A i letošní výsledky potvrzují dynamický růst. V posledním fiskálním roce, končícím v červnu, měl holding Plaček Group obrat 260 milionů euro (6,4 miliardy Kč) a zisk EBITDA kolem 120 milionů Kč (zisk před zdaněním a odpisy).

Děkujeme za spolupráci

Hlavním partnerem je Burza cenných papírů Praha, partnery projektu jsou ČSOB, Galileo Corporation, Orlen Unipetrol, Deloitte a Kunsthalle.

Rodinný byznys, který sahá do roku 1986, se na svém začátku v devadesátých letech 20. století rozvíjel díky velkoobchodu, dovozu krmiv pro psy a kočky a mezinárodnímu obchodu včetně akvaristiky. Velkoobchod má skupina dodnes, ale tvoří už menší část obratu než retailová větev. Zahrnuje obchod se dvaceti zeměmi a zásobování přibližně tisíce nezávislých prodejen.

Vůbec první prodejna s názvem Super zoo se otevřela v tuzemsku až v roce 2004. Dnes je některý z obchodů této značky po České republice dostupný každému zákazníkovi v dojezdové vzdálenosti přibližně patnácti minut.

V covidu byl obrovský boom prodeje mazlíčků a veškeré psí útulky v ČR byly rozebrány. To nám pomohlo.
Dušan Plaček, majitel Super Zoo

Původní akvaristika už dnes tvoří jen přibližně desetinu tržeb. Polovinu ale generují pejskaři. Česká republika je díky jejich počtu zemí zaslíbenou, v průměru lidé za psa utratí zhruba 6 tisíc korun ročně a stabilní příjmy se potvrdily i v pandemii, kdy si lidé pořizovali domů nejrůznější zvířata včetně psů, koček a hlodavců.

„V covidu byl obrovský boom prodeje mazlíčků a většina útulků v ČR zela prázdnotou. To nám pomohlo, nejen, že nám narostl obrat, ale zároveň tím, jak se zvětšila populace mazlíčků, tak se v podstatě vytvořil nový trh, ze kterého dodnes těžíme,“ popsal podnikatel.

Reklama

Doporučované