Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Moravský rodinný holding Elko, který před třiceti lety vyrostl z garáže díky prodeji relátek, letos dosáhne obratu přibližně 950 milionů korun, tedy meziročně o 12 procent více (126 milionů Kč). Plánuje výrazně posílit na trzích v Evropské unii, a to i díky dodávce technologií a řešení digitalizace hotelů a domácností.
Luxusní hotely
Podle majitele Jiřího Konečného uzavře rok v Česku s „kladnou nulou“, protože trh stavebnictví stagnuje. Vykompenzuje si to však v zahraničí. „Velký podíl na lepším výsledku měla pobočka v USA, která má přes Trumpova cla nárůst o sto procent,“ uvedl Konečný.
Dobře se rozjely také pobočky na Blízkém východě. Emiráty se silnou hotelovou infrastrukturou ukazují potenciál, na který Elko vsází i na dalších trzích. V Emirátech letos firma vybavila 16 luxusních hotelů chytrými technologiemi, které umožňují digitálně řídit elektrické spotřebiče v celém hotelu přímo z recepce. Dařilo se i na Balkáně.
Technologie pro chytrý domov propojují elektrická zařízení v domácnosti (hotelu) do jednoho ekosystému, ovládaného z jediného zařízení. Konkurence na trhu pro retailové zákazníky však houstne, protože do digitalizace domácností se pouští technologičtí obři jako Apple, Google, Samsung či Amazon.
V zahraničí je Elko velmi aktivní i akvizičně. Loni holding spojil síly s tureckým specialistou na dotykové panely Astrum Technology a letos v červnu dotáhl svůj největší obchod – získal tradiční španělskou značku BJC, lokálního výrobce spínačů a zásuvek z koncernu Siemens.
Spojení s BJC podniku z Holešova otevřelo cestu na jihoevropské trhy, kam bylo dlouhé roky pro českou značku téměř nemožné se dostat. Už první měsíce ukazují, že pod křídly lokálního výrobce se ve Španělsku daří prodávat výrobky „Made in Czech“.
Další obchod na obzoru
„Musím říct, že se to vydařilo možná ještě lépe, než jsem předpokládal. Za tři měsíce jsme ve Španělsku prodali výrobky Elko za 300 tisíc eur. Tolik jsme tam neprodali za posledních deset let,“ popisuje. Na místní trh firma přes španělskou dceru exportuje především elektronická relé, na nichž moravská společnost vyrostla z garáže téměř k miliardovému obratu.
Cesta přes místního výrobce české firmě umožňuje rychlý růst, protože byznys na jihu Evropy je silně založen na osobních vazbách. „Na místní výstavě jsem viděl, jak silné jsou tam vztahy se zákazníky, kteří se líbají, diskutují, poplácávají a víc než produkt řeší spíš osobní vztahy,“ uvedl.
Jak naznačil majitel Elka, akviziční jízda nekončí. Český výrobce relátek má blízko k převzetí německého výrobce elektropřístrojů. „Je to společnost, která má na dosah trhy v Německu, Rakousku, Belgii a Nizozemsku,“ naznačil.
Cíl je tedy podobný jako v případě příběhu ze Španělska – skutečně prorazit na nové trhy prostřednictvím zahraniční entity a prolomit tím hráz, na niž Elko coby firma ze střední Evropy naráží už dlouhé roky.
„V Německu máme pobočku už 15 let, ale není vůbec jednoduché dostat se do tamních velkoobchodů. Věříme, že tohle je pro nás cesta,“ vyhlíží Konečný.
„Přesun výroby se nevyplatí“
Výrobu původně českých produktů v zahraničí však nechystá. Přesun se podle něj nevyplatí. „Zvažovali jsme i opačný postup. Výrobu ze Španělska outsourcovat do ČR, například lisování plastů, ale zjistili jsme, že ušetříme asi jen 10 procent. Nemá to význam.“ uvedl.
Hlavní cesta, jak zlevnit výrobu a zůstat nadále konkurenceschopný, podle něj spočívá v co největší automatizaci.
Německá ekonomika je pod velkým tlakem. Tamní vláda rozhodla, že v roce 2026 zlevní elektřinu domácnostem i firmám. Na rozdíl od mnoha tuzemských průmyslníků to Jiří Konečný pro svůj byznys nevnímá jako riziko.
„K výrobě v ČR používáme vlastní energii. Navíc slevy v Německu budou jen pro velké odběry. Dělají to podle mě hlavně proto, aby zachránili automotive. Situace v Německu není vůbec dobrá. Když jsme tam jezdili do Siemensu, v pátek se nepracovalo vůbec a ve čtvrtek zlehka, bylo tam mrtvo,“ líčí.
Současná situace v Německu podle něj nahrává příležitostem pro české firmy, které chtějí v sousední zemi růst pomocí akvizic.
















