Hlavní obsah

„S Čechy by se nikdo nebavil,“ říká. A tak koupil rivala ve Španělsku

Foto: ELKO EP

Klasická relé vyrábí tuzemská společnost ELKO EP pro největší světové firmy.

„Je to historický obchod, jsme teď dvakrát větší obratově a téměř i v počtu zaměstnanců,“ popisuje majitel firmy ELKO EP Jiří Konečný nákup španělské firmy BJC.

Článek

Elektrotechnický holding Elko EP z Holešova vyrostl na prodeji relé. Elektrické spínače tvoří 60 procent obratu firmy na sedmdesáti trzích, kde působí. Svůj záběr postupně posouvá k domovům, hotelům a kancelářím ovládaným na dálku.

Mezinárodní stopu posiluje akvizicemi. Rok poté, co loni spojila síly s tureckým specialistou na dotykové panely Astrum Technology, uzavřela letos v červnu svůj největší obchod - od německého koncernu Siemens odkoupila španělskou značku BJC, lokálního výrobce spínačů a zásuvek, který v roce 2026 oslaví sto let.

„Je to pro nás historický obchod. Jsme teď dvakrát větší obratově a téměř i v počtu zaměstnanců,“ popisuje pozadí transakce majitel společnosti Jiří Konečný. V tržbách díky tomu holding narostl z přibližně 25 na 50 milionů eur (z 625 milionů na 1,25 miliardy Kč). Počet zaměstnanců se zvýšil o 170 téměř na 500.

ELKO EP

  • Holding z Holešova ve Zlínském kraji je jedním z největších výrobců relé na světě.
  • Elko v roce 1993 založil ve své garáži Jiří Konečný. Dosud je jediným majitelem.
  • Výroba relátek (elektrických spínačů) vždy hrála prim. Dnes tvoří 60 procent obratu. Elko se orientuje také na chytrou domácnost, hotely a kanceláře.
  • Exportuje do 70 zemí světa. V 11 zemích má pobočky.
  • Obrat dosáhl v roce 2024 téměř 24 milionů eur.

Siemens, od něhož Elko španělskou společnost získalo, je dlouhodobě obchodním partnerem, ale zároveň konkurentem v oblasti zařízení pro chytré domácnosti.

„Významná je akvizice především proto, že se nám otevírá španělský trh. Tlačíme se tam patnáct, dvacet let, ale ještě jsme si tam pořádně neškrtli. Teď máme šanci díky značce, která bude slavit sto let,“ líčí.

Elko má sice pobočky na Baleárských ostrovech a Mallorce, kde se chytila v silném hotelovém sektoru, ale cílem je dostat se s výrobky „Made in Czech Republic“ do distribuce v celém Španělsku. První zakázka z Holešova už je na cestě, protože firma nikde jinde než v Česku nevyrábí.

Foto: ELKO EP

Veškerá výroba ELKO se odehrává v Holešově.

Značka BJC má ve Španělsku velmi dobré postavení a malé procento exportu odtud míří do Francie. „Mají dosah do západoevropských retailových sítí, kam kdyby přišla česká firma, tak se s vámi ani nebudou bavit,“ uvedl Konečný.

Král relé

Akvizice firmu staví do pozice lídra v prodeji relátek na evropském trhu. Elko začínala v roce 1993 v garáži v Holešově. První výrobky, které nadšenec do elektroniky Jiří Konečný z malé dílny prodával, byly spínače na elektrické topení.

Kupní cena je neveřejná. Při samotných námluvách si Siemens dával velký pozor na to, jaké informace pustí také druhé straně, a to i po podpisu kupní smlouvy před schválením transakce antimonopolním úřadem. Smlouvu podepsaly obě strany koncem dubna.

„My jsme v podstatě až do konce května nevěděli, kdo je zákazníkem BJC a nikdo v řetězci si nedovolil něco vynést. Siemens je velká korporace, svázaná řadou nařízení, zákonů a interních pravidel včetně mlčenlivosti,“ popsal podnikatel. V BJC získává stoprocentní podíl, který financuje z vlastních zdrojů.

V zahraničí plánuje Elko růst pomocí dalších akvizic, má v tuto chvíli už vyhlédnuté firmy k námluvám v Rakousku a na Slovensku.

Chytré hotely

Nejdůležitějším zdrojem příjmů jsou pro Elko stále relé, elektronické spínače, které potřebuje každý dům a rozvaděč. I když v poslední době jejich role v rámci struktury tržeb holdingu klesá a naopak nabývá na významu elektrotechnika pro chytré bydlení.

V segmentu „smart“ je velká konkurence nadnárodních firem, jako jsou Siemens či Honeywell. V poslední době jsou velmi aktivní také technologičtí giganti Apple, Google a Samsung, výrobce ze Zlínska se proto víc tlačí do segmentu hotelů. Cíl je přitom podobný: v jednom ekosystému propojit různé elektrospotřebiče, od fotovoltaiky, meteostanice, klimatizace a topení až po osvětlení, stínění a další spotřebiče, a tím šetřit čas i provozní náklady.

Na dálku je možné zapínat a vypínat zásuvky, čidly měřit riziko zaplavení domu, odemykat či zamykat vstupní dveře apod. V hotelech se k funkcím přidává například automatická recepce a elektronické zamykání.

Před dvaceti lety, když se prvky „smart home“ v Česku začaly objevovat, bylo běžné, že spolu jednotlivá zařízení nekomunikovala. To se však mění, firmy nabízejí otevřené softwarové aplikace, kde má uživatel komplexní přehled o všech zařízeních. Vstupem firem, jako je Apple, se konkurence vyostří a aplikace zřejmě budou uživatelsky přívětivější.

Katar, USA, Indie

Česká firma naprogramovala vlastní systém a aplikaci Inels, kterou plánuje pod značkou Nexus uvést na španělský trh. Cílem je dostat se také do hotelů.

„Určitě máme ambice dostat se tam i do hotelů, ale musíme to dávkovat postupně. Začali jsme dodávkami relé a pokračujeme chytrým bezdrátovým systémem,“ popsal Konečný.

Na hotely a kanceláře se zaměřuje také na ostatních trzích, kde působí. Velká příležitost je na Blízkém východě, ve Spojených arabských emirátech, Kataru, Saúdské Arábii nebo Kuvajtu, se spoustou pětihvězdičkových hotelů ochotných utrácet za vyspělé technologie.

Společnost dováží produkty do sedmdesáti zemí a má jedenáct zahraničních poboček. Například v Saúdské Arábii, Kuvajtu, Egyptě, Německu či USA.

V Evropě se projevila stagnace stavebního trhu. Proto jsme na jiných kontinentech.
Jiří Konečný, majitel ELKO EP

Velký zájem je podle majitele o klimatizace a bezdrátové systémy. „Dají se ovládat z recepce. Když se recepční rozhodne, že všichni budou mít stejnou teplotu v pokoji, protože jsou na pláži, jedním tlačítkem to zařídí,“ popsal.

Pohybová čidla kontrolují, zda jsou hosté na pokoji nebo v hotelu. V nejmodernějších hotelech už se k tomu nepoužívají karty. Senzory fungují na bázi mikrovln s mnohem silnější frekvencí než běžné senzory. Signál tak dokáže proniknout i přes zeď a rozpozná, jestli je pod peřinou člověk nebo třeba kočka.

Loni Elko otevřelo pobočky v Indii a v USA, kde v prvním roce cílí na tržby jeden milion dolarů. Naopak kvůli znárodnění v minulých letech přišlo o pobočku v Rusku. V Evropě však podle něj byznys stagnuje.

„V Evropě je to taková plusová nula. Nechci používat slovo krize, ale projevila se stagnace stavebního trhu. Proto jsme na jiných kontinentech. Třeba v Austrálii máme nárůst o 250 procent,“ dodal.

Související témata:

Doporučované