Článek
Skupina e-shopů Vivantis, které byly původně součástí Mall Group, ladí plány, jak obstát v tvrdé konkurenci kamenných parfumerií i online prodejců včetně tržišť s nabitými marketingovými rozpočty.
Vivantis se ocitá pod tlakem konkurence. Tržby společnosti v účetním roce 2024/2025 sice rostly o 9 procent, náklady ale stoupaly ještě rychleji, což ohrožuje marže. Provozní (EBIT) marže byla 0,9 procenta, z každé stokoruny tržeb tedy firmě zůstává necelá koruna provozního zisku. Lídr online trhu Notino měl v roce 2023 provozní marži 3,5 procenta.
„Inflace ovlivňuje ekonomiku firmy. Na jedné straně jsou rostoucí náklady, na druhé klesající prodejní ceny, protože všichni prodejci chtějí bojovat cenou. My to chceme změnit,“ říká ředitel Martin Komora, který redakci SZ Byznys popsal novou strategii rozvoje firmy.
Výsledky hospodaření e-shopu Vivantis
Údaje za finanční rok do 31. 3. 2025
- tržby: 1,798 miliardy Kč (+9 %)
- náklady na prodané zboží: 1,382 miliardy Kč (+10,8 %)
- provozní výsledek: 16,8 milionu Kč (+155,4 %)
Podobně jako byla v segmentu elektroniky pro CZC.cz nedostižným lídrem Alza.cz, nechce Vivantis bojovat s Notinem, ale více zacílí na zákazníky, z nichž může mít vyšší zisk.
„Budeme víc cílit na mladší zákazníky od 18 do 35 let, generaci Z a mladé mileniály. Ti už dnes nakupují 35 procent v dané kategorii a do deseti let budou tvořit polovinu všech nákupů,“ popisuje Komora detail strategie, kterou prosadil u akcionářů, tedy EC Investments Daniela Křetínského a Rockaway Capital Jakuba Havrlanta.
Vykročení z online světa
Zhruba 80 procent prodejů v segmentu krásy se odehrává v kamenných prodejnách. Vivantis cítí, že musí být součástí tohoto světa a chystá se výrazně zainvestovat do vlastní sítě kamenných prodejen. To by se neobešlo bez kapitálového posílení ze strany stávajících akcionářů.
Pilotní prodejnu otevře na přelomu října a listopadu v OC Westfield Chodov. Zhruba po půl roce testování přijde s konkrétní strategií, kde v retailu expandovat. Zatím mluví i o velkých městech na zahraničních trzích, tedy o Slovensku, Maďarsku a Rumunsku.
Kvůli zefektivnění expanze a naplnění nové strategie se letos Vivantis stáhl z Itálie a Rakouska.
„Offline je nutný pro to, abychom se dostali blíž zákazníkovi. ‚Beauty‘ domy, tedy výroby parfémů, krémů nebo kosmetiky, každoročně vydávají novinky a zákazník nemá jinou možnost, jak vyzkoušet produkt, než právě v kamenném obchodě,“ líčí manažer, který dříve řídil marketing na mezinárodní úrovni polského tržiště Allegro.
Na tomto poli bude Vivantis v Česku konkurovat hráčům jako je Sephora, Douglas (dříve Marionnaud) nebo zmíněné Notino, které rovněž v minulosti vykročilo z online světa a dnes má kolem třiceti kamenných parfumerií v několika zemích. Nejvíce zákazníků chce mít Vivantis ze skupiny, která je uprostřed mezi hledači luxusních flakónků a těmi, kteří nakupují levnější výrobky v klasických drogeriích.
Nástěnné hodiny už ne
Další na seznamu úkolů Martina Komory je proškrtání a lepší škálování nabídky, která má lépe odpovídat filozofii prodávat věci, které umožní cítit se lépe. Do nabídky se tak například vrací doplňky stravy, na nichž Vivantis historicky vyrostl, ale bývalé vedení je loni vyřadilo. Naopak jiné, hůře prodávané položky, zmizí.
„V segmentu zdraví stále najdete zvlhčovače vzduchu a v segmentu hodinek nástěnné hodiny. A tyto položky určitě prodávat nechceme,“ popsal Komora. Celkem dnes Vivantis nabízí přes 75 tisíc produktů. Kolik jich zmizí, nesdělil. „Jasně jsme si definovali mantinely a chceme náš záběr zúžit. Menší segmenty opustíme a budeme se víc věnovat těm přímo spojeným s krásou,“ uvedl.
Vedle zastřešujícího e-shopu Vivantis.cz patří do skupiny další specializované obchody - parfemy.cz, hodinky.cz, sperky.cz a krasa.cz.
Současné reklamní kampaně vede Vivantis kolem stejnojmenné zastřešující značky. Jednotlivé e-shopy však podle Komory zatím mají svůj smysl, protože mají vyšší konverzní poměr (počet nákupů z celkových návštěv) než Vivantis.cz, který agreguje nabídku všech e-shopů. Neboli jinak řečeno: hlavní značka musí pro dosažení stejných tržeb dát víc peněz do reklamy.
Komora doufá, že se postupně podaří získat víc věrných zákazníků, kteří budou nakupovat na hlavním e-shopu Vivantis.cz. Pokud se to podaří, přijde na řadu otázka, zda má smysl zachovávat některé menší e-shopy.