Hlavní obsah

Jak vypadá ideální aktovka, kterou by žáci chtěli

Rozhovor s majitelem českého výrobce školních batohů Topgal Radomírem Bryndou.Video: Seznam Zprávy

 

Reklama

Místo kompletní sady jen batoh, Češi totiž šetří i na výbavě pro školáky. Největším hitem letošního roku jsou aktovky s motivem počítačové hry Minecraft.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

Nový školní rok se blíží. S nástupem dětí zpět do škol se pojí nákupy pomůcek a vybavení, které školáci do nového vyučovacího roku potřebují. Díky tomu se letní měsíce stávají pro firmy, jako je například Topgal, výrobce školních batohů, těmi vůbec nejrušnějšími v celém roce.

Právě letní prodeje totiž tvoří firmě až 70 procent veškerých ročních prodejů. Už nyní je proto v Topgalu jasno, jak a jestli se rok příprav nové kolekce výrobci vyplatí.

„Podle aktuálních dat, která máme už nyní dostupná, očekáváme mírný pokles, půjde řádově o jednotky procent,“ uvedl v pořadu Agenda SZ Byznys majitel společnosti Topgal Radomír Brynda.

Na Slovensku, v Maďarsku a v Polsku šéf společnosti počítá, že se tržby budou podobat těm z loňského roku.

Domácnosti šetří

Důvodem mírného poklesu, který na tuzemském trhu predikuje, jsou úspory domácností. „Lidé více zvažují, co kupují. Cena průměrné objednávky sice zůstala přibližně stejná, je ale vidět, že trochu více šetří a kupují primárně nezbytné věci,“ popisuje Brynda.

Topgal totiž v důsledku růstu inflace a zdražování nákladů na výrobu v uplynulém roce výrobky zdražoval zhruba o pět až sedm procent.

„V praxi k aktovce koupí například pouzdro nebo sáček na přezůvky, už ale nekoupí krabičku na svačinu nebo láhev,“ vysvětluje majitel firmy.

Topgal a konkurence na trhu

  • Společnost v září 1993 založili Radomír a Dana Bryndovi.
  • Obrat skupiny dosáhl v roce 2022 na 200 milionů korun.
  • Za posledních pět let výrobce prodal více než půl milionu kusů.
  • Kromě českého trhu působí na Slovensku, v Maďarsku a v Polsku. Nově vstupuje i do Německa.

Kromě společnosti Topgal v Česku vyrábějí školní batohy například společnosti Stil nebo Baagl.

Samotná příprava každoroční nabídky školních aktovek ve firmě běží déle, než se může zdát. Ještě před oficiálním začátkem letošního roku už výrobce zná modely batohů na ten další.

„Právě před týdnem jsem zadal do výroby kolekci roku 2024, která se bude vyrábět asi půl roku, bude na našem trhu někdy na jaře. A pak se chystá příprava sezony ohledně reklamních spotů, prodejních akcí a dalších věcí tak, abychom měli vrchol mezi polovinou července a koncem srpna 2024,“ popisuje strategii firmy její majitel.

Největším hitem je Minecraft

Trendy z pohledu funkčnosti aktovek se však podle jeho slov příliš nemění. „Preference jsou přibližně pořád stejné. Děti ve školním věku mají specifické potřeby, podle kterých batohy konstruujeme. Příkladem je vzrůst dětí,“ upřesňuje.

Co se týká designu, vychází výrobce z vlastní databáze prodejů. „Pro nás je to velice snadné, protože za téměř 20 let máme prostřednictvím internetových obchodů obrovské množství dat. Víme, jaké barvy, motivy i velikosti se nejvíce osvědčily,“ uvedl v pořadu Agenda SZ Byznys Radomír Brynda.

Aktuálně jsou vůbec největším hitem, který společnost prodává, produkty s motivem počítačové hry Minecraft.

„Tu hru hraje spousta dětí a my tento design umíme dobře provést. Poslední dva roky je prodej produktů v designu Minecraft vůbec největší,“ doplnil.

Další zastávka: Německo

Ambice firmy, která vyrábí školní tašky primárně pro české školáky, však sahají i za hranice. K Slovensku, Maďarsku a Polsku se nyní připojí také německý trh, na který Topgal expanduje. V současnosti se tam značka snaží prosadit prostřednictvím internetových prodejů.

Podle šéfa společnosti se české aktovky dostanou ale i dál. „Máme potenciál v Rumunsku, chceme jít do Bulharska, ale prodáváme i do Egypta, do Kazachstánu. Někdy přicházejí objednávky i z Itálie, ze Španělska, z Francie. Počítáme s tím, že postupně bychom chtěli obsluhovat celou Evropu, ale přiznám se, že nespěcháme,“ uzavírá Brynda.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Reklama

Doporučované