Článek
Odborové organizace Smart Unity, Odborová organizace posádek letadel, České sdružení dopravních pilotů CZALPA ČSA a Odborový svaz zaměstnanců letectví vyhlásily stávkovou pohotovost na začátku června. Piloti tvrdí, že dopravce kvůli dlouhodobému nedostatku členů posádek ve společnosti často a nahodile mění plány letů, vysílá piloty na dlouhodobé zahraniční cesty, porušuje normy a odmítá komunikovat s odbory.
Alespoň v poslední zmíněné oblasti se nyní situace mění. Podle odborů zástupci Smartwings přistoupili na jednání o kolektivní smlouvě a slíbili řešení problémového plánování směn. Tyto sliby jsou ale podle pilotů zatím příliš obecné. „Oceňujeme, že se vůbec začalo jednat, ale zatím chybí konkrétní závazky. A bez nich důvěra nebude,“ uvedl předseda odborů Smart Unity Jiří Rolek v prohlášení, které mají Seznam Zprávy k dispozici. Podle něj se odboráři obávají, že skutečná situace se do uzavření kolektivní smlouvy nijak nezmění.
Smartwings na dotazy SZ Byznys nereagovaly. Dříve společnost odmítla tvrzení, že by kohokoliv nabádala k porušování jakýchkoliv norem a právních předpisů. Uvedla, že od začátku letošního roku vedení Smartwings s odbory a zaměstnanci jednalo třikrát a v zákonné lhůtě reagovalo i na květnový návrh kolektivní smlouvy ze strany odborů.
Termín na dohodu do konce července
Smartwings zaměstnávají necelých 600 pilotů. Prodloužení stávkové pohotovosti si odhlasovalo 88 procent hlasujících členů Smart Unity. Pokud se odbory s vedením aerolinek nedohodnou, ve hře podle Rolka dále zůstává možnost plnohodnotné stávky.
„Stávková pohotovost není jen symbolický krok, vychází z memoranda o vzájemné komunikaci, které bylo podepsané oboustranně jak firmou, tak i všemi odborovými organizacemi působící ve Smartwings. Pokud v červenci nedojde k dohodě, může v srpnu následovat hlasování o vyhlášení stávky,“ říká šéf odborů.
Eskalace sporů s piloty přichází pro Smartwings v kritickém období. V letní sezóně aerolinky vytvářejí podstatnou část svých tržeb, mívají obvykle vytížené všechny letouny i posádky a nahradit v takové situaci stávkující piloty by bylo pro každého dopravce mimořádně obtížné.
Stávka většího počtu pilotů by tak pravděpodobně vyústila v rušení letů. Klíčovou součástí podnikání Smartwings jsou přitom takzvané charterové lety pro cestovní kanceláře včetně těch největších působících na českém trhu. Situace by se tak mohla citelně dotknout i tuzemských dovolenkářů.