Hlavní obsah

Není smlouva jako smlouva. Zprostředkovatelé někdy matou odběratele energií

Smlouvu na dobu určitou za tu s fixní cenou energií zaměňují i zprostředkovatelé smluv. Ilustrační fotografie.

Reklama

24. 11. 7:19

Dodavatel Dobrá Energie údajně nabízel ceny s fixací, ale ve smlouvě to bylo jinak. Zprostředkovatelé smluv totiž mohou mást klienty, kteří pak mají dojem, že podepsali něco jiného. Poté se diví, že jim dodavatel zdražuje energie.

Článek

Článek si také můžete pustit v audioverzi.

Současná krize na poli energií odkrývá neznalost zákazníků, ale i zprostředkovatelů, pokud jde o uzavírané kontrakty. Někteří mají problém s tím, rozeznat smlouvu s fixací a bez ní, a mohou tak nabýt dojmu, že mají sjednané dodávky za úplně jiných podmínek než ve skutečnosti.

Kvůli rostoucím cenám na energetické burze musí vybrané produkty zdražovat nejeden dodavatel. Mezi ně patří i společnost Dobrá Energie dodávající elektřinu a plyn, která od letošního července patří Energetickému a průmyslovému holdingu (epet) miliardáře Daniela Křetínského.

Dodavatel doufal, že nízké ceny energií udrží do konce roku, ale rostoucí ceny komodit jej přiměly zvednout i koncovou cenu pro klienty. Jedna ze zákaznic se redakci ozvala s tím, že by měla mít u Dobré Energie smlouvu se zafixovanou cenou na jeden rok, kterou uzavírala prostřednictvím společnosti Advalo.

„Smlouva se sjednává na dobu určitou a končí dnem uplynutí 24 měsíců ode dne zahájení dodávky elektřiny a/nebo plynu na prvním odběrném místě zákazníka,“ stojí ve smlouvě.

Zákazníci ale často zaměňují smlouvu na dobu určitou s tím, že během daného období mají zaručenou stejnou cenu. Doba určitá však automaticky neznamená fixaci ceny. Smlouva s fixací musí přímo obsahovat informaci, že zákazník má stejnou částku za energie zaručenou.

Jak rozeznat smlouvu s fixací od smlouvy na dobu určitou?

Není automatické, že smlouva na dobu určitou znamená fixaci ceny energií. Zákazníci si to podle mluvčího Energetického regulačního úřadu Michala Keborta často pletou.

„Vycházejí z toho, že když mají smlouvu na tři roky, budou mít celou dobu stejnou cenu. Smlouva na dobu určitou nezaručuje stejnou cenu. Musí vysloveně obsahovat fixaci na předem danou dobu. Nemusí přímo uvádět slovo fixace, to není oficiální termín, ale může třeba hovořit o neměnné ceně,“ vysvětluje Kebort.

Pokud chce mít zákazník opravdu jistotu, že mu dodavatel cenu nezmění, nesmí smlouva ani všeobecné obchodní podmínky obsahovat žádné body, které by společnost opravňovaly k navýšení ceny.

Na rozdíl od smlouvy s fixací může dodavatel zákazníkovi cenu energií zvednout, protože mu to podmínky umožňují. To byl případ i Dobré Energie, kdy měla odběratelka zajištěné dodávky na dva roky, ale ne zaručenou cenu.

Zprostředkovatel kontraktu však zákazníkům tvrdil, že je smlouva fixovaná. „Smlouva s Dobrou Energií je uzavírána na dobu dvou let. V rámci toho pak platí řádná výpovědní lhůta. Fixování ceny je na jeden rok s tím, že kvůli situaci na trhu byla Dobrá Energie nucena vyhlásit navýšení dříve než k 1. lednu 2022,“ uvedla společnost Advalo v korespondenci s klientkou.

„Bylo nám slibováno ze strany jak Optimal Energy, tak Dobré Energie, že ceny udrží do konce roku, jako tomu bylo vždy v minulosti od založení Dobré Energie,“ říká Marcela Pištorová ze společnosti Advalo.

To dokládá i dopis, který rozesílala nově příchozím klientům letos v březnu. „Dlouhodobě se nám daří dodávat elektřinu i plyn za ceny nižší, než nabízejí velcí dodavatelé ve svých standardních cenících. Ceny v průběhu kalendářního roku neměníme, zveřejněná cena je vždy platná až do 31. 12.,“ píše Dobrá Energie v dopise. To ovšem ještě neznamená, že jsou ceny fixní.

Našim zákazníkům, kteří mají sjednaný fixovaný produkt, ceny zůstávají po celou dobu trvání závazků na stejné hodnotě, a tak není pravdou, že bychom fixovanou cenu měnili.
Barbora Marešová, PR manažerka epet

„Pro naše stávající zákazníky průběžně nakupujeme energie pro budoucí období, máme je tedy i pro Vás nakoupené. Musíme ale nárůst nákupních cen promítnout do cen prodejních. Přes navýšení cen je Dobrá Energie nadále stabilním a důvěryhodným dodavatelem,“ uvádí Dobrá Energie v dopise zákazníkům, kterým oznamuje zvýšení ceny.

+2

„Našim zákazníkům, kteří mají sjednaný fixovaný produkt, ceny zůstávají po celou dobu trvání závazků na stejné hodnotě, a tak není pravdou, že bychom fixovanou cenu měnili,“ říká PR manažerka epet Barbora Marešová.

Dodavatel úzce spolupracuje i se společností Optimal Energy, jež se zaměřuje na poskytování energetického poradenství a má uzavřené smlouvy o spolupráci s více než 20 obchodníky, sama však dodávky energií nezajišťuje.

Optimal Energy potvrdila, že Dobrá Energie ceny mění jen zákazníkům bez fixace. U jednotek klientů však prý mohlo dojít ke komunikačnímu šumu. „Samozřejmě chápu, že je současná situace pro každého nepříjemná a reakce klientů mohou být logicky podrážděné. Dobrá Energie má desítky tisíc odběratelů a drtivá většina reakcí je taková, že danou situaci chápou. Má slova dokazuje minimální úbytek zákazníků i po zdražení,“ uvedl manažer z Optimal Energy Jan Matyásko.

„Celou situaci jsme s klienty poslední týdny intenzivně komunikovali. Hlavně měli s kým situaci řešit, a nebyli tak odkázáni pouze na odborné a nic neříkající dopisy od dodavatelů,“ doplňuje Matyásko. Podle něj však Dobrá Energie ani Optimal Energy už nemají takový vliv na komunikaci mezi zákazníky a zprostředkovatelem smlouvy.

K podobné neshodě před několika týdny došlo i u společnosti Centropol, kdy si zákazníci stěžovali na komunikaci ze strany společnosti, která v e-mailech rovněž tvrdila, že si odběratel sjednal smlouvu s fixací ceny, ale ve skutečnosti šlo jen o smlouvu na dobu určitou, kdy dodavatel může ceník měnit.

Odborníci proto doporučují si smlouvu před podepsáním pořádně přečíst. Pokud kontraktu nerozumí, měli by se obrátit přímo na dodavatele, s nímž smlouvu uzavírají.

Kvůli současné situaci na trhu se nyní odběratelé častěji obávají toho, že jim obchodník jednostranně mění produkt. K podobným postupům totiž dříve přistupovaly například společnosti Bohemia Energy či Armex Energy, jež zvyšovaly cenu energií i přesto, že to bylo v rozporu se smlouvou. „S takovým porušováním smluvního závazku se absolutně neztotožňujeme a ani k němu nepřistupujeme,“ říká Marešová.

Dobrá Energie má však podle ní pouze jednotky zákazníků s fixovanou cenou. Navíc nemá potřebu těmto odběratelům cenu zvedat, jelikož pro ně má elektřiny a plynu dostatek na to, aby mohla klientům zajistit sjednané dodávky.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované